161
עריכות
(←הראש) |
|||
| שורה 11: | שורה 11: | ||
==סיעת המתירים== | ==סיעת המתירים== | ||
===הראש=== | ===הראש=== | ||
מפרש שהאיסור להתיר מנהגים הוא רק ללא התרת נדרים אבל על ידי התרת נדרים ניתן. הוא מוכיח שאכן יש איסור לעבור על מנהג אבות (ללא התרה) מהגמרא בירושלמי פסחים פרק ד' א'- "...נשאל ואין מתירין לו", וכן מגמרא דומה בבבלי נדרים טו. סברתו היא שאין סיבה לחלק בין מנהג לנדר רגיל וגם במנהג יהיה מותר לעשות התרת נדרים נדרים על ידי פתח וחרטה. | |||
וכן הבינו בנו ה'''טור''' בקיצור פסקי הרא”ש- משפחה שנהגו אבותיהם איסור בדבר שהוא ידוע שהוא מותר וכן בני אדם רבים או אדם יחידי... אין רשאי להתיר להם בלא חרטה אבל בחרטה יכולים להתיר להם. | |||
===רבנו חננאל=== | ===רבנו חננאל=== | ||
רבנו חננאל מחבר בין הגמרות ומצטרף לסיעות ההיתר בכך שהוא מסביר את הגמרא שלנו על פי הגמרא בירושלמי. הוא מסביר שהסיבה שרבי יוחנן אסר להם היא כי הוא סבר שאסור באמת מעיקר הדין. ונראה שהייתה לו בירושלמי גירסא שונה וגרס את הסיפור על רבי יוחנן ולא על רבי. | רבנו חננאל מחבר בין הגמרות ומצטרף לסיעות ההיתר בכך שהוא מסביר את הגמרא שלנו על פי הגמרא בירושלמי. הוא מסביר שהסיבה שרבי יוחנן אסר להם היא כי הוא סבר שאסור באמת מעיקר הדין. ונראה שהייתה לו בירושלמי גירסא שונה וגרס את הסיפור על רבי יוחנן ולא על רבי. | ||
עריכות