הבדלים בין גרסאות בדף "זכירת מעשה עמלק"

נוספו 822 בתים ,  05:35, 2 במאי 2022
שורה 102: שורה 102:
ה'''פנ"י''' ([https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A4%D7%A0%D7%99_%D7%99%D7%94%D7%95%D7%A9%D7%A2/%D7%9E%D7%92%D7%99%D7%9C%D7%94#%D7%93%D7%A3_%D7%99%D7%97_%D7%A2%D7%9E%D7%95%D7%93_%D7%90 מגילה יח א]) חולק וכותב, שאין שום הוכחה מסוגיה זו שצריך זכירה מתוך ספר, אלא רק שצריך לקרוא בפה, ומה שלומדים שצריך לקרוא בספר, זה רק מה שהקב"ה ציווה; כתוב זאת זכרון בספר, אך לא חלק מהמצווה המוטלת עלינו, זכירת מעשה עמלק. ה'''שפת אמת''' דוחה את דברי ה''''פנ"י''' ([https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14522&st=&pgnum=260 מגילה יז ב]), וכותב שבאמת מפשט הסוגיה מובן שיש חיוב לזכור בספר.
ה'''פנ"י''' ([https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A4%D7%A0%D7%99_%D7%99%D7%94%D7%95%D7%A9%D7%A2/%D7%9E%D7%92%D7%99%D7%9C%D7%94#%D7%93%D7%A3_%D7%99%D7%97_%D7%A2%D7%9E%D7%95%D7%93_%D7%90 מגילה יח א]) חולק וכותב, שאין שום הוכחה מסוגיה זו שצריך זכירה מתוך ספר, אלא רק שצריך לקרוא בפה, ומה שלומדים שצריך לקרוא בספר, זה רק מה שהקב"ה ציווה; כתוב זאת זכרון בספר, אך לא חלק מהמצווה המוטלת עלינו, זכירת מעשה עמלק. ה'''שפת אמת''' דוחה את דברי ה''''פנ"י''' ([https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14522&st=&pgnum=260 מגילה יז ב]), וכותב שבאמת מפשט הסוגיה מובן שיש חיוב לזכור בספר.


ה'''תוס'''' ב'''מגילה''' יז: (ד"ה כל), כותב - "שהרי קה"ת אינה מן התורה אלא מדרבנן לבד מפרשת זכור דהוי דאורייתא", ובצורה דומה כתב גם ב'''ברכות''' (יג א ד"ה בכל לשון). כמו כן, בפירוש ה'''רא"ש''' ב'''ברכות''' (ז כ), כתב: "...כגון לקרות פרשת זכור שהוא מן התורה". וכתב ה'''סמ"ק''' (עשה קמ"ז) - "זהו בשבת שלפני פורים שמזכירין פר' זכור". ונראה שראשונים אלא סוברים שחיוב המצווה הוא דווקא קריאה מתוך ספר. גם '''רבנו חננאל''' כותב (מגילה יח ד"ה קראה), שהציווי הוא "זכור בפה מה שכתוב בספר".
ה'''תוס'''' ב'''מגילה''' ([https://he.wikisource.org/wiki/%D7%9E%D7%92%D7%99%D7%9C%D7%94_%D7%99%D7%96_%D7%91#%D7%AA%D7%95%D7%A1%D7%A4%D7%95%D7%AA יז ב ד"ה כל]), כותב - "שהרי קה"ת אינה מן התורה אלא מדרבנן לבד מפרשת זכור דהוי דאורייתא", ובצורה דומה כתב גם ב'''ברכות''' ([https://he.wikisource.org/wiki/%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%95%D7%AA_%D7%99%D7%92_%D7%90#%D7%AA%D7%95%D7%A1%D7%A4%D7%95%D7%AA יג א ד"ה בכל לשון]). כמו כן, בפירוש ה'''רא"ש''' ב'''ברכות''' ([https://he.m.wikisource.org/wiki/%D7%A8%D7%91%D7%99%D7%A0%D7%95_%D7%90%D7%A9%D7%A8_%D7%A2%D7%9C_%D7%94%D7%A9%22%D7%A1/%D7%A4%D7%A1%D7%A7%D7%99_%D7%94%D7%A8%D7%90%22%D7%A9/%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%95%D7%AA/%D7%A4%D7%A8%D7%A7_%D7%96 ז כ]), כתב: "...כגון לקרות פרשת זכור שהוא מן התורה". וכתב ה'''סמ"ק''' ([https://www.sefaria.org.il/Sefer_Mitzvot_Katan.147?vhe=Sefer_Mitzvot_Katan,_Kopys,_1820&lang=he עשה קמ"ז]) - "זהו בשבת שלפני פורים שמזכירין פר' זכור". ונראה שראשונים אלא סוברים שחיוב המצווה הוא דווקא קריאה מתוך ספר. גם '''רבנו חננאל''' כותב ([https://he.m.wikisource.org/wiki/%D7%A8%D7%91%D7%99%D7%A0%D7%95_%D7%97%D7%A0%D7%A0%D7%90%D7%9C_%D7%A2%D7%9C_%D7%94%D7%A9%22%D7%A1/%D7%9E%D7%92%D7%99%D7%9C%D7%94/%D7%A4%D7%A8%D7%A7_%D7%91#%D7%93%D7%A3_%D7%99%D7%97_%D7%A2%D7%9E%D7%95%D7%93_%D7%90 מגילה יח א ד"ה קראה]), שהציווי הוא "זכור בפה מה שכתוב בספר".


דבר זה אינו מקובל על כל הראשונים. ה'''רמב"ם''' ב'''ספר המצוות''', בהתייחסו לאופן קיום המצווה, כותב: "ונעורר הנפשות במאמרים להלחם בו", ולא כותב על ענין הספר. ה'''רמב"ן''' בפירושו לפרשת '''כי תצא''' מגדיר את מצות הזכירה בפה - "והנכון בעיני... ונספר זה לבנינו ולדורותינו לומר להם כך עשה הרשע...", ודוחה אפשרות שחובת הקריאה היא בספר.
דבר זה אינו מקובל על כל הראשונים. ה'''רמב"ם''' ב'''ספר המצוות''', בהתייחסו לאופן קיום המצווה, כותב: "ונעורר הנפשות במאמרים להלחם בו", ולא כותב על ענין הספר. ה'''רמב"ן''' בפירושו לפרשת '''כי תצא''' מגדיר את מצות הזכירה בפה - "והנכון בעיני... ונספר זה לבנינו ולדורותינו לומר להם כך עשה הרשע...", ודוחה אפשרות שחובת הקריאה היא בספר.
554

עריכות