87
עריכות
| שורה 25: | שורה 25: | ||
====שיטת רב האי גאון ורש"י==== | ====שיטת רב האי גאון ורש"י==== | ||
בעל ספר '''העיטור''' [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20516&st=&pgnum=143 (שער ב, ברכת חתנים סד)] מביא את דעת '''רב האי גאון''', שלפיה רק ברכה ארוכה בעלת פתיחה וחתימה פוטרת את זו שלאחריה מפתיחה; אם אך חסרה בה פתיחה או חתימה – אינה פוטרתה; ובעל העיטור מסכים לדעתו. כך גם כתב '''השיטמ"ק''' [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%9B%D7%AA%D7%95%D7%91%D7%95%D7%AA_%D7%97_%D7%90 (כתובות ח א ד"ה עוד כתוב)] בשם '''שיטה ישנה'''.<BR/> | בעל ספר '''העיטור''' [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20516&st=&pgnum=143 (שער ב, ברכת חתנים סד)] מביא את דעת '''רב האי גאון''', שלפיה רק ברכה ארוכה בעלת פתיחה וחתימה פוטרת את זו שלאחריה מפתיחה; אם אך חסרה בה פתיחה או חתימה – אינה פוטרתה; ובעל העיטור מסכים לדעתו. כך גם כתב '''השיטמ"ק''' [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%9B%D7%AA%D7%95%D7%91%D7%95%D7%AA_%D7%97_%D7%90 (כתובות ח א ד"ה עוד כתוב)] בשם '''שיטה ישנה'''.<BR/> | ||
לפי הסבר '''רש"י''' הנ"ל, | לפי הסבר '''רש"י''' הנ"ל, ש'''פתיחת''' הברכה הראשונה מועילה גם לשנייה, היה מסתבר לומר שלדעתו גם ברכה קצרה פוטרת את זו שאחריה – שהרי גם לברכה קצרה ישנה פתיחה. אולם מדבריו במקום אחר [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%9B%D7%AA%D7%95%D7%91%D7%95%D7%AA_%D7%97_%D7%90#%D7%A8%D7%A9%22%D7%99 (כתובות ח א ד"ה שמח תשמח)] נראה כי גם לדעתו רק ברכה ארוכה בעלת פתיחה וחתימה עשויה לפטור את הברכה הסמוכה לה מהצורך בפתיחה. <BR/> | ||
בטעם הדבר ניתן לומר, שברכה ארוכה היא בעלת תבנית שלימה של ברכה, הכוללת פתיחה וחתימה, ולפיכך יש לה חשיבות ברמה כזו שתאפשר לה לפטור ברכה אחרת; אך בברכה קצרה אין חשיבות זו, ופתיחתה אינה מועילה אלא לה עצמה. <BR/> | בטעם הדבר ניתן לומר, שברכה ארוכה היא בעלת תבנית שלימה של ברכה, הכוללת פתיחה וחתימה, ולפיכך יש לה חשיבות ברמה כזו שתאפשר לה לפטור ברכה אחרת; אך בברכה קצרה אין חשיבות זו, ופתיחתה אינה מועילה אלא לה עצמה. <BR/> | ||
ניתן גם להסביר זאת בכך שפתיחה של ברכה קצרה אינה יכולה להועיל לברכה שאחריה, מחמת שהיא נצרכת לברכה של עצמה. אך בברכה ארוכה, לגבי הברכה הראשונה עצמה די בחתימתה כדי לשוות לה שם 'ברכה', וממילא אפשר לראות את הפתיחה לא כבלעדית לברכה הראשונה, אלא ככותרת פתיחה כללית לכל סדר הברכות, כולל הברכה הראשונה, כשלכל אחת מהן חתימה משלה. | ניתן גם להסביר זאת בכך שפתיחה של ברכה קצרה אינה יכולה להועיל לברכה שאחריה, מחמת שהיא נצרכת לברכה של עצמה. אך בברכה ארוכה, לגבי הברכה הראשונה עצמה די בחתימתה כדי לשוות לה שם 'ברכה', וממילא אפשר לראות את הפתיחה לא כבלעדית לברכה הראשונה, אלא ככותרת פתיחה כללית לכל סדר הברכות, כולל הברכה הראשונה, כשלכל אחת מהן חתימה משלה. | ||
====שיטת הרמ"ה==== | ====שיטת הרמ"ה==== | ||
עריכות