הבדלים בין גרסאות בדף "הקניית דבר שלא בא לעולם"

שורה 64: שורה 64:
ב'''שו"ת הרשב"ש''' (קיב) הביא ש'''הרשב"א''' כתב שדין הציבור עם יחידיהם כדין בית דין הגדול עם כל ישראל, ולמד מכך שאפשר בתקנות הציבור להקנות גם דברים שלא באו לעולם. '''הרב מאיר אוירבאך''' באמרי בינה (דיני הלוואה סג יח) הביא פוסקים נוספים שסוברים שהציבור יכולים להקנות דבר שלא לעולם, אולם מדובר בפוסקים אלו על ציבור שמוחל על מס, ולא על הקנאה. האמרי בינה עצמו מסיק שהציבור לא יכול להקנות דבר שלא לעולם, אלא רק להחיל על עצמם חיוב, וכשיבוא הדבר לעולם, יצטרכו להקנות אותו אז. וכן כתב בספר '''זכור לאברהם''' (אלקלעי) (חו"מ ד) וציין אליו '''המהרש"ם''' בספרו עין הרועים (דבר שלא בא לעולם יב).
ב'''שו"ת הרשב"ש''' (קיב) הביא ש'''הרשב"א''' כתב שדין הציבור עם יחידיהם כדין בית דין הגדול עם כל ישראל, ולמד מכך שאפשר בתקנות הציבור להקנות גם דברים שלא באו לעולם. '''הרב מאיר אוירבאך''' באמרי בינה (דיני הלוואה סג יח) הביא פוסקים נוספים שסוברים שהציבור יכולים להקנות דבר שלא לעולם, אולם מדובר בפוסקים אלו על ציבור שמוחל על מס, ולא על הקנאה. האמרי בינה עצמו מסיק שהציבור לא יכול להקנות דבר שלא לעולם, אלא רק להחיל על עצמם חיוב, וכשיבוא הדבר לעולם, יצטרכו להקנות אותו אז. וכן כתב בספר '''זכור לאברהם''' (אלקלעי) (חו"מ ד) וציין אליו '''המהרש"ם''' בספרו עין הרועים (דבר שלא בא לעולם יב).
=== מקנה לבנו או לבתו ===
=== מקנה לבנו או לבתו ===
בשו"ת '''המבי"ט''' (ב קלז) כתב שאדם מקנה דבר שלא בא לעולם לבנו ולבתו, כיון שדעתו קרובה אליהם, והביא ראיה מ'''הגמרא''' בבבא בתרא (קמב ב), שאומרת שאף שהמזכה לעובר לא קנה, אם היה העובר בנו, כן קנה, והטעם שדעתו של אדם קרובה אצל בנו, ואין לחלק בין מקנה לדבר שלא בא לעולם, לבין מקנה דבר שלא בא לעולם, והסכים עמו בספר '''מטה שמעון''' (ב רט הגהת הטור כה). מאידך השיגו עליו '''כנה"ג''' (חו"מ רט הגהות הטור כט), '''שער המלך''' (מכירה כב, י), ו'''משפטי עוזיאל''' (ד חו"מ לג).
בשו"ת '''המבי"ט''' (ב קלז) כתב שאדם מקנה דבר שלא בא לעולם לבנו ולבתו, כיון שדעתו קרובה אליהם, והביא ראיה מ'''הגמרא''' בבבא בתרא (קמב ב), שאומרת שאף שהמזכה לעובר לא קנה, אם היה העובר בנו, כן קנה, והטעם שדעתו של אדם קרובה אצל בנו, ואין לחלק בין מקנה לדבר שלא בא לעולם, לבין מקנה דבר שלא בא לעולם, והסכים עמו בספר '''מטה שמעון''' (ב רט הגהת הטור כה). מאידך השיגו עליו '''כנה"ג''' (חו"מ רט הגהות הטור כט), '''שער המלך''' (מכירה כב, י), וכן '''משפטי עוזיאל''' (ד חו"מ לג), אך כתב שלא יצאנו מידי מחלוקת.


=== תלמיד חכם שהקנה דבר שלא בא לעולם ===
=== תלמיד חכם שהקנה דבר שלא בא לעולם ===