הבדלים בין גרסאות בדף "ביטול איסור לכתחילה"

נוספו 1,566 בתים ,  20:13, 25 במרץ 2018
שורה 124: שורה 124:


==== ספק איסור תורה ====
==== ספק איסור תורה ====
'''פאה"ש''' (פב) כתב על-פי פמ"ג{{מקור}} שאסור להפוך ספק איסור תורה לאיסור דרבנן כדי להתירו.
לדעת ה'''פר"ת''' (צט, ה) גם לסוברים שאיסור ביטול איסור לכתחילה הוא מהתורה, מותר לבטל ספק איסור תורה לכתחילה.
כך סברו '''כנה"ג''' (הגהות לטור בסימן צט, טז), שו"ת '''אמר שמואל''' (יו"ד, א) ו'''חת"ס''' (יו"ד, סב).
 
'''קול אליהו''' ו'''ערך השולחן''' (הובאו בשדי חמד, מערכת א, ה) חילקו בין הסוברים שדין איסור ביטול איסור לכתחילה הוא מהתורה לבין הסוברים שהוא מדברי חכמים:
לסוברים שהאיסור מהתורה, אסור לבטל ספק איסור תורה. לסוברים שהאיסור מדברי חכמים, מותר לבטל ספק איסור תורה. כך כתב '''ערוך השולחן''' (צט, כח).
 
לדעת פמ"ג (שפ"ד, צט, ז) אפילו לסוברים שאיסור ביטול איסור לכתחילה הוא מדברי חכמים, אסור לבטל ספק איסור תורה.
כך סברו '''בית שלמה''' (הובא בדר"ת צט, לז) '''זבחי צדק''' (הובא בכה"ח צט, ל), '''רע"א''' (שו"ת, עז) ו'''אגרות משה''' (יו"ד, ב, לב). '''גרש"ק''' (אלף לך שלמה קפו) כתב כך והתיר דווקא כשאין כוונה לבטל.
 
'''הרב צבי פסח פרנק''' (שו"ת הר צבי, יו"ד, לו) פסק שבמקום הפסד מרובה יש לסמוך על הסוברים שמותר לבטל ספק איסור לכתחילה.
 
'''פאה"ש''' (פב) כתב על-פי פמ"ג (שפ"ד, צט, ז) שאסור להפוך ספק איסור תורה לאיסור דרבנן כדי להתירו.


==== ספק איסור מדברי חכמים ====
==== ספק איסור מדברי חכמים ====
284

עריכות