הבדלים בין גרסאות בדף "זכירת מעשה עמלק"

נוספו 47 בתים ,  06:07, 2 במאי 2022
שורה 33: שורה 33:
מדברי ה'''רא"ש''' במסכת ברכות {{ויקיטקסט|רבינו אשר על הש"ס/פסקי הרא"ש/ברכות/פרק ז|ז כ}} מבין בפשטות ה'''תרוה"ד''' {{ויקיטקסט|תרומת הדשן/א/קח|קח}}, שחובת המצווה הוא לשמוע בציבור. ה'''רס"ג''' מונה אף הוא את המצווה במצוות המוטלות על הציבור ([https://www.sefaria.org.il/Commentary_on_Sefer_Hamitzvot_of_Rasag%2C_Communal_Laws.61?lang=he ספר המצוות לרס"ג פרשה סא]).
מדברי ה'''רא"ש''' במסכת ברכות {{ויקיטקסט|רבינו אשר על הש"ס/פסקי הרא"ש/ברכות/פרק ז|ז כ}} מבין בפשטות ה'''תרוה"ד''' {{ויקיטקסט|תרומת הדשן/א/קח|קח}}, שחובת המצווה הוא לשמוע בציבור. ה'''רס"ג''' מונה אף הוא את המצווה במצוות המוטלות על הציבור ([https://www.sefaria.org.il/Commentary_on_Sefer_Hamitzvot_of_Rasag%2C_Communal_Laws.61?lang=he ספר המצוות לרס"ג פרשה סא]).


וכן נראה, שמכיוון שמצוות מחיית עמלק היא מצווה שמוטלת על הרבים, כפי שכתבו ה'''רמב"ם''' ('''ספר המצוות''' סוף העשין) וה'''יראים''' (רצט), הרי נראה שכל מצוות הקשורות לעמלק, הם מצוות של חובת ציבור, כמו עמלק שנלחם בכללות עם ישראל. ובמיוחד שיש דעות הקושרות באופן ממשי את מצוות הזכירה למצוות המחייה, שע"י מצוות הזכירה נעורר הנפשות להילחם בעמלק {{ויקיטקסט|ספר המצוות עשה קפט|ספר המצוות עשה קפט}} {{ויקיטקסט| ספר החינוך (סדר דפוס פרנקפורט)/תרג|חינוך מצווה תרג}} א"כ נראה שזו מצוות חובת ציבור. באופן כזה מסביר ה'''קרן אורה''' (ברכות ג א).  
וכן נראה, שמכיוון שמצוות מחיית עמלק היא מצווה שמוטלת על הרבים, כפי שכתבו ה'''רמב"ם''' {{הערה|ספר החינוך (סדר דפוס פרנקפורט)/תרד|מצווה תרד}} וה'''יראים''' (רצט), הרי נראה שכל מצוות הקשורות לעמלק, הם מצוות של חובת ציבור, כמו עמלק שנלחם בכללות עם ישראל. ובמיוחד שיש דעות הקושרות באופן ממשי את מצוות הזכירה למצוות המחייה, שע"י מצוות הזכירה נעורר הנפשות להילחם בעמלק {{ויקיטקסט|ספר המצוות עשה קפט|ספר המצוות עשה קפט}} {{ויקיטקסט| ספר החינוך (סדר דפוס פרנקפורט)/תרג|חינוך מצווה תרג}} א"כ נראה שזו מצוות חובת ציבור. באופן כזה מסביר ה'''קרן אורה''' (ברכות ג א).  


מנגד יש לומר, שהרי עניין זכירה הוא ענין אישי ופרטי, א"כ הרי שזו מצווה פרטית המוטלת על היחיד, ובפרט לדעות האומרות שמצווה זו אין לה קשר למצוות המחייה, אלא היא בפנ"ע לגמרי.
מנגד יש לומר, שהרי עניין זכירה הוא ענין אישי ופרטי, א"כ הרי שזו מצווה פרטית המוטלת על היחיד, ובפרט לדעות האומרות שמצווה זו אין לה קשר למצוות המחייה, אלא היא בפנ"ע לגמרי.
553

עריכות