הבדלים בין גרסאות בדף "זכירת מעשה עמלק"

נוספו 255 בתים ,  17:35, 14 בנובמבר 2021
שורה 6: שורה 6:
את המצוות לזכור את מעשה עמלק, כותבת  התורה בחומש '''דברים''', פרשת '''כי תצא''', בציווי; "זכור את אשר עשה לך עמלק" {{ויקיטקסט|קטגוריה:דברים כה יז|דברים כה יז}}. מעשיו של עמלק, שהתורה מצווה לזכור, מתוארים בפרשת '''בשלח'''; "ויבא עמלק וילחם עם ישראל ברפדים" {{ויקיטקסט|קטגוריה:שמות יז ח|שמות יז ח}}.  
את המצוות לזכור את מעשה עמלק, כותבת  התורה בחומש '''דברים''', פרשת '''כי תצא''', בציווי; "זכור את אשר עשה לך עמלק" {{ויקיטקסט|קטגוריה:דברים כה יז|דברים כה יז}}. מעשיו של עמלק, שהתורה מצווה לזכור, מתוארים בפרשת '''בשלח'''; "ויבא עמלק וילחם עם ישראל ברפדים" {{ויקיטקסט|קטגוריה:שמות יז ח|שמות יז ח}}.  


התורה כותבת ב'''בשלח''': "כתב זאת זכרון בספר ושים באזני יהושע כי מחה אמחה את זכר עמלק" {{ויקיטקסט|קטגוריה:שמות יז יד|שם יז יד}}. ו'''רש"י''' מפרש: "ושים באזני יהושוע" - המכניס את ישראל לארץ שיצוה את ישראל לשלם לו את גמולו" {{ויקיטקסט|רש"י על שמות יז|רש"י שם}}. ונחלקו מפרשי רש"י בדעתו האם התורה מצווה גם כאן את ישראל לזכור את מעשה עמלק ('''מזרחי''' ו'''באר שדה''' '''שמות''' יז יד), או שאין כאן שום ציווי על ישראל, אלא שנכתוב בספר זכרון על המלחמה, ושהקב"ה ימחה אותו, והצווי של המצווה מופיע רק ב''כי תצא''' ('''נחלת יעקב''' שם).  
התורה כותבת ב'''בשלח''': "כתב זאת זכרון בספר ושים באזני יהושע כי מחה אמחה את זכר עמלק" {{ויקיטקסט|קטגוריה:שמות יז יד|שם יז יד}}. ו'''רש"י''' מפרש: "ושים באזני יהושע" - המכניס את ישראל לארץ שיצוה את ישראל לשלם לו את גמולו" {{ויקיטקסט|רש"י על שמות יז|רש"י שם}}. ונחלקו מפרשי רש"י בדעתו האם התורה מצווה גם כאן את ישראל לזכור את מעשה עמלק ('''מזרחי''' ו'''באר שדה''' '''שמות''' יז יד), או שאין כאן שום ציווי על ישראל, אלא שנכתוב בספר זיכרון על המלחמה, ושהקב"ה ימחה אותו, וצווי המצווה מופיע רק ב''כי תצא''' ('''נחלת יעקב''' שם).  


המצווה היא לזכור את מעשיו הרעים של עמלק, שהתגרה בעם ישראל במדבר לאחר שיצאו ממצרים, לזרז את העם להילחם בו, לשנוא ולתעב אותו בלבינו {{ויקיטקסט|ספר המצוות עשה קפט|ספר המצוות לרמב"ם עשה קפט}}.
המצווה היא לזכור את מעשיו הרעים של עמלק, שהתגרה בעם ישראל במדבר לאחר שיצאו ממצרים, לזרז את העם להילחם בו, לשנוא ולתעב אותו בלבינו {{ויקיטקסט|ספר המצוות עשה קפט|ספר המצוות לרמב"ם עשה קפט}}.
שורה 12: שורה 12:
המצווה היא מאחת משלוש מצוות הקשורות בעמלק, הכתובות באותו מקום; מצוות לא תעשה, שלא לשכוח את מעשה עמלק; "לא תשכח" {{ויקיטקסט|קטגוריה:דברים כה יז|דברים כה יט}}, ולמחות את זכר עמלק; "תמחה את זכר עמלק מתחת השמיים" {{ויקיטקסט|קטגוריה:דברים כה יז|שם}}.
המצווה היא מאחת משלוש מצוות הקשורות בעמלק, הכתובות באותו מקום; מצוות לא תעשה, שלא לשכוח את מעשה עמלק; "לא תשכח" {{ויקיטקסט|קטגוריה:דברים כה יז|דברים כה יט}}, ולמחות את זכר עמלק; "תמחה את זכר עמלק מתחת השמיים" {{ויקיטקסט|קטגוריה:דברים כה יז|שם}}.


ה'''גמרא''' מביאה את דרשת ה'''ספרי''' {{ויקיטקסט|ספרי על דברים כה|דברים כה יז}} שם יש חילוק בין מצוות העשה למצוות הל"ת, באופן קיום המצווה; המצווה לזכור היא בפה, ואילו לא לשכוח זאת מצווה שמקיימים בלב {{ויקיטקסט|מגילה יח א|מגילה יח א}}. כך גם פוסק הרמב"ם {{ויקיטקסט|רמב"ם הלכות מלכים ומלחמות ה ה|מלכים ומלחמות ה ה}}. יש גם שמקשרים את המצווה, למצוות מחיית עמלק, שע"י שנזכור ונשנא את עמלק, נזרז את העם להילחם בו {{ויקיטקסט| ספר החינוך (סדר דפוס פרנקפורט)/תרג|מצווה תרג}}.
ה'''גמרא''' מביאה את דרשת ה'''ספרי''' {{ויקיטקסט|ספרי על דברים כה|דברים כה יז}}, שם יש חילוק בין מצוות העשה למצוות הל"ת, באופן קיום המצווה; המצווה לזכור היא בפה, ואילו לא לשכוח זאת מצווה שמקיימים בלב {{ויקיטקסט|מגילה יח א|מגילה יח א}}. כך גם פוסק הרמב"ם {{ויקיטקסט|רמב"ם הלכות מלכים ומלחמות ה ה|מלכים ומלחמות ה ה}}. יש גם שמקשרים את המצווה, למצוות מחיית עמלק, שע"י שנזכור ונשנא את עמלק, נזרז את העם להילחם בו {{ויקיטקסט| ספר החינוך (סדר דפוס פרנקפורט)/תרג|ספר החינוך מצווה תרג}}.


על מצוות זכירת מעשה עמלק לא מברכים, מפני שזו מצווה הקשורה להשחתה, ואפילו שזו השחתת רשעי אומות העולם (כף החיים תרפה ס"ק כט).
על מצוות זכירת מעשה עמלק לא מברכים, מפני שזו מצווה הקשורה להשחתה, ואפילו שזו השחתת רשעי אומות העולם {{ויקיטקסט|כף החיים/אורח חיים/תרפה|כף החיים תרפה ס"ק כט}}.


===במנין המצוות===
===במנין המצוות===
שורה 20: שורה 20:


====לא מצווה בפני עצמה====
====לא מצווה בפני עצמה====
יש ממוני המצוות שלא מונים את מצוות זכור כמצווה בפני עצמה;
יש מהראשונים ומוני המצוות, שלא מונים את מצוות זכור כמצווה בפני עצמה;
*ה'''ראב"ד''' ו'''ר"ש משאנץ''', בפירושם על ה'''ספרא''' ('''בחוקות'''י ב), כתבו שהמצווה היא ללמוד ולשנות הלכות מגילה, א"נ נללמוד הלכות סתם. בכך פירו את הספרא שכתב שתהא שונה בפיך, שלמד ותשנה הלכות בפיך. יוצא א"כ לדעתם שאין מצוות זכירת מעשה עמלק.
 
*ה'''רס"ג''', לא מונה במצוות התלויות על היחיד את מצוות זכור, אך במצוות התליות על הציבור כתב את מצוות מחיית עמלק (פ' ס"א). וביאר '''ר"י פערלא''' שלדעתו מצוות זכירת עמלק היא חלק ממצות מחיית עמלק (עשה נט).
*ה'''ראב"ד''' ו'''ר"ש משאנץ''', בפירושם על ה'''ספרא''' ('''בחוקות'''י ב), כתבו שהמצווה היא ללמוד ולשנות הלכות מגילה, או ללמוד הלכות סתם. בכך פירשו את ה'''ספרא''' שכתב שתהא שונה בפיך, שלמד ותשנה הלכות בפיך. יוצא א"כ לדעתם שאין מצוות זכירת מעשה עמלק, אלא שציווי זה הוא ציווי ללימוד תורה.
 
*ה'''רס"ג''', לא מונה במצוות התלויות על היחיד את מצוות זכור, אך במצוות התליות על הציבור כתב את מצוות מחיית עמלק. וביאר '''ר"י פערלא''' שלדעתו מצוות זכירת עמלק היא חלק ממצות מחיית עמלק [https://www.sefaria.org.il/Commentary_on_Sefer_Hamitzvot_of_Rasag%2C_Communal_Laws.61?lang=he(פרשה סא)].
 
* ה'''בה"ג''', ה'''יראים''' לא מנו אף הם את המצווה. וביארו אחרונים שלדעתם, מצוות זכירת מעשה עמלק אינה מצווה בפני עצמה, כיוון שהיא טפלה ושייכת למצווה של מחיית עמלק (הערות '''רא"ש טרויב''' ל'''הלכות גדולות''' דף ח א אות ב).
* ה'''בה"ג''', ה'''יראים''' לא מנו אף הם את המצווה. וביארו אחרונים שלדעתם, מצוות זכירת מעשה עמלק אינה מצווה בפני עצמה, כיוון שהיא טפלה ושייכת למצווה של מחיית עמלק (הערות '''רא"ש טרויב''' ל'''הלכות גדולות''' דף ח א אות ב).


553

עריכות