הבדלים בין גרסאות בדף "טיוטה:חיוב שמחה ביום טוב"

אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{תחרות כתיבה}}
{{תחרות כתיבה}}
{{מקורות|משנה|פסחים סח ב|ירושלמי|הלכות שביתת יום טוב טז|אורח חיים תקכט א}}
{{מקורות||פסחים סח ב||הלכות שביתת יום טוב טז|אורח חיים תקכט א}}


בגמרא במסכת פסחים  רבי יהושוע מציג קו שלפיו שמחה ביום טוב היא מצווה. בהמשך מגיע פירוט לחגים שבהם יש מצווה לשמוח, רציתי להשוות בין החגים, הא לכם:
בגמרא במסכת פסחים  רבי יהושוע מציג קו שלפיו שמחה ביום טוב היא מצווה. בהמשך מגיע פירוט לחגים שבהם יש מצווה לשמוח, רציתי להשוות בין החגים, הא לכם:
שורה 21: שורה 21:
אבל איך כל זה קשור למנהגים המקובלים בחג, כגון: חץ וקשת, מדורות (לעתים אף עם דחליל), משלוחי מנות למצייני יום הולדת 60, ועוד. יש תפיסה מקובלת שלפיה המנהגים "הושאלו" מחגים לא יהודיים ביניהם: המאיאלס (ה-1 במאי), ערב שבו עורכים כעין קומזיץ: ארוחה, מדורה, ריקוד ושירה, וליל ולפורגה – ליל פגאני שחל באביב ובו שורפים דחלילים ויורים בחץ וקשת.
אבל איך כל זה קשור למנהגים המקובלים בחג, כגון: חץ וקשת, מדורות (לעתים אף עם דחליל), משלוחי מנות למצייני יום הולדת 60, ועוד. יש תפיסה מקובלת שלפיה המנהגים "הושאלו" מחגים לא יהודיים ביניהם: המאיאלס (ה-1 במאי), ערב שבו עורכים כעין קומזיץ: ארוחה, מדורה, ריקוד ושירה, וליל ולפורגה – ליל פגאני שחל באביב ובו שורפים דחלילים ויורים בחץ וקשת.
לחג מתלוות בעיות בדמות כוויות, זיהום אויר, גניבת עגלות וקרשים ועוד.  
לחג מתלוות בעיות בדמות כוויות, זיהום אויר, גניבת עגלות וקרשים ועוד.  
==שבת== בשבת אנו חוגגים את המנוחה ואת הזמן ללימוד תורה (לא להתבטל חס וחלילה). אמנם מדברי האחרונים מובן שאין חובה לשמוח בשבת , וכך לדוגמא כותב המהרי"ל  שמותר להתענות תענית חלום בשבת, אבל ביום טוב אסור כי יש חובה לשמוח ביום טוב.   
 
==פורים== ביום פורים אנו חוגגים את ההצלה שהייתה לנו כעם ישראל מהמן ומתומכיו. במגילת אסתר  מובא הציווי: "לַעֲשׂוֹת אוֹתָם יְמֵי מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה", אז יש ציווי לשמוח ואפשר לומר שאם הכתוב הוסיף ודבר על משתה, כנראה הציווי לשמחה הוא דווקא לא רק דרך המשתה.  
 
==יום הכיפורים== ביום הכיפורים יש מחילה של הקב"ה על החטאים שלנו, מחווה שגוררת אחריה גם שמחה. לפי דברי חייא בר רב יש עניין גדול להרבות באכילה ובשתייה ביום ט' בתשרי.
===שבת===
בשבת אנו חוגגים את המנוחה ואת הזמן ללימוד תורה (לא להתבטל חס וחלילה). אמנם מדברי האחרונים מובן שאין חובה לשמוח בשבת , וכך לדוגמא כותב המהרי"ל  שמותר להתענות תענית חלום בשבת, אבל ביום טוב אסור כי יש חובה לשמוח ביום טוב.   
 
 
===פורים===
ביום פורים אנו חוגגים את ההצלה שהייתה לנו כעם ישראל מהמן ומתומכיו. במגילת אסתר  מובא הציווי: "לַעֲשׂוֹת אוֹתָם יְמֵי מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה", אז יש ציווי לשמוח ואפשר לומר שאם הכתוב הוסיף ודבר על משתה, כנראה הציווי לשמחה הוא דווקא לא רק דרך המשתה.  
 
 
===יום הכיפורים===
ביום הכיפורים יש מחילה של הקב"ה על החטאים שלנו, מחווה שגוררת אחריה גם שמחה. לפי דברי חייא בר רב יש עניין גדול להרבות באכילה ובשתייה ביום ט' בתשרי.
אותה ברייתא נמצאת גם במסכת ראש השנה  שם מדברים על להוסיף זמן לקודש על חשבון ימי החול. אפשר להבין שיש שמחה להיות עוד זמן במצווה, ומנגד מצווה להיות עוד זמן בשמחה .
אותה ברייתא נמצאת גם במסכת ראש השנה  שם מדברים על להוסיף זמן לקודש על חשבון ימי החול. אפשר להבין שיש שמחה להיות עוד זמן במצווה, ומנגד מצווה להיות עוד זמן בשמחה .
===שמחת תורה===
===שמחת תורה===
הברייתא מופיעה גם במסכת ברכות  שם מדובר על סדר הפרשיות ומתי מסיימים לקרוא אותו. הנושא הזה מביא אותנו בדורנו אנו לשמחת תורה, שם אנחנו שמחים  על סיום סדר הפרשיות והתחלתו מחדש.  
הברייתא מופיעה גם במסכת ברכות  שם מדובר על סדר הפרשיות ומתי מסיימים לקרוא אותו. הנושא הזה מביא אותנו בדורנו אנו לשמחת תורה, שם אנחנו שמחים  על סיום סדר הפרשיות והתחלתו מחדש.  
שורה 33: שורה 44:
===הסיבות לשמוח===
===הסיבות לשמוח===
אם כן, נשווה כעת בין הסיבות לשמחה (ראו טבלה לקמן):
אם כן, נשווה כעת בין הסיבות לשמחה (ראו טבלה לקמן):
בשבועות אנחנו שמחים על מתן תורה, בשמחת תורה על כך שסיימנו לקרוא את התורה, ביום הכיפורים על ההזדמנות למחילה על חטאים (שהצטווינו בהם דרך התורה). בשבת על שביתה ממלאכה, לעומתה בסוכות על מלאכת ניסוך המים. ופורים – הוא תמיד היה מיוחד (סתם, בפורים ול"ג בעומר אנו חוגגים את ההצלה שהייתה לנו מהשמדה המונית כלל לאומית).
בשבועות אנחנו שמחים על מתן תורה, בשמחת תורה על כך שסיימנו לקרוא את התורה, ביום הכיפורים על ההזדמנות למחילה על חטאים (שהצטווינו בהם דרך התורה). בשבת על שביתה ממלאכה, לעומתה בסוכות על מלאכת ניסוך המים. ופורים – הוא תמיד היה מיוחד (סתם, בפורים ול"ג בעומר אנו חוגגים את ההצלה שהייתה לנו מהשמדה המונית כלל לאומית).
===הדרכים לשמוח===
===הדרכים לשמוח===
בנוסף, (נגענו בזה קצת כשדברנו על חג השבועות) אני רוצה כלשון הפתגם שעומד כנר לרגליי בכל צעד ושעל שלי, לשאול לא למה – אלא איך! איך יכול להיות שהשמחה שנחשבת לשמחה הכי גדולה שיש נחגגת על ידי פעלולים ומוזיקה? אז לגבי ל"ג בעומר – כבר החלטתי: אני לא מקיים מנהגים פגאניים ולא מדליק מדורות.
בנוסף, (נגענו בזה קצת כשדברנו על חג השבועות) אני רוצה כלשון הפתגם שעומד כנר לרגליי בכל צעד ושעל שלי, לשאול לא למה – אלא איך! איך יכול להיות שהשמחה שנחשבת לשמחה הכי גדולה שיש נחגגת על ידי פעלולים ומוזיקה? אז לגבי ל"ג בעומר – כבר החלטתי: אני לא מקיים מנהגים פגאניים ולא מדליק מדורות.
{{החג|הסיבה לשמוח|איך שמחים}}
החג הסיבה לשמוח איך שמחים
שבועות|מתן תורה|אכילת מאכלי חלב, לימוד תורה
שבועות מתן תורה אכילת מאכלי חלב, לימוד תורה
שבת שביתה ממלאכה 3 סעודות
שבת שביתה ממלאכה 3 סעודות
פורים הצלה משתה  
פורים הצלה משתה  
שורה 45: שורה 57:
ל"ג בעומר סיום מגפת תלמידי ר"ע מנהגים פגאניים
ל"ג בעומר סיום מגפת תלמידי ר"ע מנהגים פגאניים
לסיום אני רוצה להפנות אתכם לשיר, שהוא ממש, אבל ממש בנושא הזה.
לסיום אני רוצה להפנות אתכם לשיר, שהוא ממש, אבל ממש בנושא הזה.
השיר הוא: "מוכרחים להיות שמח"
השיר הוא: "מוכרחים להיות שמח" [https://www.youtube.com/watch?v=0-CV708_D6I]
135

עריכות