הבדלים בין גרסאות בדף "שכוני גוואי"

נוספו 29 בתים ,  22:29, 16 באפריל 2016
שורה 45: שורה 45:
יש מחלוקת בעניין זה. ה'''אגודה''' ([http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14575&st=&pgnum=209 גיטין פרק מי שאחזו סי' קלב]) סובר שאם בתחילה היה יכול לעשות את המעשה ולאחר מכן נאנס זה לא נחשב אונס. הוא מוכיח את זה מדיני בתי ערי חומה. בבתי ערי חומה שנמכרים יש אפשרות למוכר לגאול את הבית עד שנה ולאחר מכן זה נחלט לקונה. נוצר מצב שביום האחרון למלאות שנה היה הקונה מתחבא מהמוכר כדי שלא יוכל גאול את הבית, הלל הזקן ראה שיש בעיה כזו ותיקן פתרון מיוחד למוכר. האגודה מוכיח מכך שהלל הזקן היה צריך לתקן תקנה מיוחדת שהיות ויכל המוכר לפדות את הקרקע כל השנה ורק בסוף נאנס שזה לא נחשב אונס שהרי אם היה אנוס לא היה צריך תקנה שתאפשר לו לגאול את הקרקע.
יש מחלוקת בעניין זה. ה'''אגודה''' ([http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14575&st=&pgnum=209 גיטין פרק מי שאחזו סי' קלב]) סובר שאם בתחילה היה יכול לעשות את המעשה ולאחר מכן נאנס זה לא נחשב אונס. הוא מוכיח את זה מדיני בתי ערי חומה. בבתי ערי חומה שנמכרים יש אפשרות למוכר לגאול את הבית עד שנה ולאחר מכן זה נחלט לקונה. נוצר מצב שביום האחרון למלאות שנה היה הקונה מתחבא מהמוכר כדי שלא יוכל גאול את הבית, הלל הזקן ראה שיש בעיה כזו ותיקן פתרון מיוחד למוכר. האגודה מוכיח מכך שהלל הזקן היה צריך לתקן תקנה מיוחדת שהיות ויכל המוכר לפדות את הקרקע כל השנה ורק בסוף נאנס שזה לא נחשב אונס שהרי אם היה אנוס לא היה צריך תקנה שתאפשר לו לגאול את הקרקע.


ה'''נמוקי יוסף''' (בבא קמא ' ב בדפי הרי"ף) מביא בשם הרמ"ה שאם היה שהות לעשות דבר מסויים וחיכה ואחר כך נאנס נחשב הדבר כאונס. הוא מוכיח את זה מכך שאדם ששם אבן בחיקו ושכח ועמד שנחשב אונס למרות שבתחילה שם את האבן בכוונה בחיקו היות ובזמן זה היה יכול להזהר נחשב אונס.
ה'''נמוקי יוסף''' (בבא קמא ' ב בדפי הרי"ף) מביא בשם הרמ"ה שאם היה שהות לעשות דבר מסויים וחיכה ואחר כך נאנס נחשב הדבר כאונס. הוא מוכיח את זה מכך שאדם ששם אבן בחיקו ושכח ועמד שנחשב אונס לעניין נזק שעשה למרות שבתחילה שם את האבן בכוונה בחיקו היות ובזמן זה היה יכול להזהר נחשב אונס.


ה'''רמ"א''' (יו"ד רלב יב) מביא שתי שיטות אלה של האגודה והנמוק"י לעניין אדם שנדר ובתחילה יכל לקיימו ולבסוף שכח או נאנס.  
ה'''רמ"א''' (יו"ד רלב יב) מביא שתי שיטות אלה של האגודה והנמוק"י לעניין אדם שנדר ובתחילה יכל לקיימו ולבסוף שכח או נאנס.  
44

עריכות