הבדלים בין גרסאות בדף "קדימת נטילת ידיים לקידוש"

שורה 25: שורה 25:
היוצא מההסבר הזה יוצא לגם לרב וגם לרב ברונא צריך לקדש ואז ליטול ידיים. וכן ראשונים אלו פוסקים כרב שאפשר לקדש על הפת, ולכן במקרה שאדם נטל ידיים קודם הקידוש יקדש על הפת ולא על היין.
היוצא מההסבר הזה יוצא לגם לרב וגם לרב ברונא צריך לקדש ואז ליטול ידיים. וכן ראשונים אלו פוסקים כרב שאפשר לקדש על הפת, ולכן במקרה שאדם נטל ידיים קודם הקידוש יקדש על הפת ולא על היין.


ה'''ב"ח''' כותב (רעא ס"ק י) ששיטת ה'''רי"ף''' היא כהאופן הזה להסביר את הגמרא כפי שפסק (כב א), ולפי שיטתו הרי בין לרב ברונא ובין לרב צריך לקדש ואז ליטול, אלא שפוסקים כרב שהנוטל ידיו קודם קידוש יקדש על הפת. וכ"כ ה'''מגיד משנה''' בדעת ה'''רמב"ם'''.
ה'''ב"ח''' (רעא ס"ק י) וה'''בית יוסף''' (ס"ק יב) מסבירים, ששיטת ה'''רי"ף''' היא כהאופן הזה להסביר את הגמרא כפי שפסק (כב א), ולפי שיטתו הרי בין לרב ברונא ובין לרב צריך לקדש ואז ליטול, אלא שפוסקים כרב שהנוטל ידיו קודם קידוש יקדש על הפת. וכ"כ ה'''מגיד משנה''' בדעת ה'''רמב"ם'''.


ה'''ר"ן''' (ד"ה נטל ידיו) מסביר את טעמו של ה'''רי"ף''', שאם נוטל את ידיו לפני הקידוש מגלה את דעתו שחביב עליו הפת, ולכן יקדש על הפת. ולפי רב ברונא הרי א"א לקדש על הפת, אך ה'''רי"ף''' הרי פסק כרב שיקדש על הפת, וכמותו פסקו '''רב עמרם''' וה'''רמב"ם'''. ה'''ר"ן''' אף מביא את ה'''בעל המאור''', שמסביר שלפי רב ברונא כיוון שנטל את ידיו קודם הקידוש הראה שחפץ בפת ומזלזל במצוות הקידוש על היין, ועל זאת מביאים את הנהגת רב שישנה אפשרות לקדש גם על הפת וזה לא נקרה זלזול.
ה'''ר"ן''' (ד"ה נטל ידיו) כותב שצריך לקדש קודם הנטילה, ומסביר את טעמו של ה'''רי"ף''', שאם נוטל את ידיו לפני הקידוש מגלה את דעתו שחביב עליו הפת, ולכן יקדש על הפת. ולפי רב ברונא הרי א"א לקדש על הפת, אך ה'''רי"ף''' הרי פסק כרב שיקדש על הפת, וכמותו פסקו '''רב עמרם''' וה'''רמב"ם'''. ה'''ר"ן''' אף מביא את ה'''בעל המאור''', שמסביר שלפי רב ברונא כיוון שנטל את ידיו קודם הקידוש הראה שחפץ בפת ומזלזל במצוות הקידוש על היין, ועל זאת מביאים את הנהגת רב שישנה אפשרות לקדש גם על הפת וזה לא נקרה זלזול.
 
ה'''בית יוסף''' מביא (ס"ק יב), ש'''רבינו יונה''' אכן פסק (ברכות מא ב, ד"ה נוטל) כרב ברונא, שמי שנטל קודם הקידוש ישמע מאחר או יקדש ויטול שוב, אך ה'''בית יוסף''' כותב שכל הראשונים חולקים על '''רבינו יונה''' והמחלוקת היא רק על מה לקדש על פת או על היין.


===שיטת הרשב"ם, ר"י, ר"ת והרא"ש===
===שיטת הרשב"ם, ר"י, ר"ת והרא"ש===
553

עריכות