הבדלים בין גרסאות בדף "זכירת מעשה עמלק"

נוספו 986 בתים ,  23:12, 28 באפריל 2022
שורה 185: שורה 185:
אומנם מהתורה צריך לומר את המצווה בפה, ומכיוון שנפסק {{ויקיטקסט|שולחן ערוך אורח חיים ס ד|שו"ע או"ח ס ד}} שמצוות צריכות כוונה, צריכים הקהל לכוון לצאת ידי חובה, אך יוצאים ידי חובה גם בשמיעת הפרשה מהבעל קורא, וצריכים הקהל והבעל קורא לכוון כאילו קראו בפיהם{{הערה|'''משנה ברורה''' ז ס"ק טז. '''שו"ת יביע אומר''' ח או"ח נד יח}}. וטוב שהגבאי יודיע זאת לפני הקריאה{{הערה|'''ילקוט יוסף''' ארבע פרשיות ד. '''חת"ס''' הובא באורחות חיים א"ח נד יח}}.  
אומנם מהתורה צריך לומר את המצווה בפה, ומכיוון שנפסק {{ויקיטקסט|שולחן ערוך אורח חיים ס ד|שו"ע או"ח ס ד}} שמצוות צריכות כוונה, צריכים הקהל לכוון לצאת ידי חובה, אך יוצאים ידי חובה גם בשמיעת הפרשה מהבעל קורא, וצריכים הקהל והבעל קורא לכוון כאילו קראו בפיהם{{הערה|'''משנה ברורה''' ז ס"ק טז. '''שו"ת יביע אומר''' ח או"ח נד יח}}. וטוב שהגבאי יודיע זאת לפני הקריאה{{הערה|'''ילקוט יוסף''' ארבע פרשיות ד. '''חת"ס''' הובא באורחות חיים א"ח נד יח}}.  


אם אדם רוצה לצאת ידי חובת קריאת פרשת זכור במהלך קריאת פרשת כי תצא, לכתחילה צריך לומר לבעל קורא שיתכוון להוציא אותו ידי חובת המצווה{{הערה|ראה '''שו"ת הר צבי''' נח. '''מקראי קודש''' פורים ו}}. בספר '''הררי קדם''' מביא (קפה), שאביו ה'''גר"מ סולובייציק''', כשהיה עולה למפטיר זכור, לא היה קורא עם הבעל קורא, אלא רק מכוון מדין שומע כעונה, כדי לצאת יד"ח.
יש שאומרים, שכיוון שיש דעה שלא סומכים על דין שומע כעונה, צריכים הקהל לומר הקריאה בלחש{{הערה|'''שו"ת יחו"ד''' ח"ג נג, וכותב שכן הוא ב'''פר"ח'''. '''שו"ת משיב דבר''' לה'''נצי"ב''' או"ח מד}}. אך לעומת יש שחולקים ואומרים שאם הקהל יקראו בלחש, יוצא שלא קראו מתוך ספר תורה, ולכן עדיף להקשיב ולכוון{{הערה|'''שו"ת מנחת אליעזר''' ח"ב א, ע"פ שיטת '''מהר"ם אלשקר''', הו"ד ב'''בה"ט''' תרפה ב}}.
 
אם אדם רוצה לצאת ידי חובת קריאת פרשת זכור במהלך קריאת פרשת כי תצא, לכתחילה צריך לומר לבעל קורא שיתכוון להוציא אותו ידי חובת המצווה{{הערה|ראה '''שו"ת הר צבי''' נח. '''מקראי קודש''' פורים ו}}.  
 
בספר '''הררי קדם''' מביא (קפה), שאביו ה'''גר"מ סולובייציק''', כשהיה עולה למפטיר זכור, לא היה קורא עם הבעל קורא, אלא רק מכוון מדין שומע כעונה, כדי לצאת יד"ח.
 
יש שכתבו שיש לכוון גם בברכות התורה של מפטיר זכור{{הערה|'''חת"ס''' בסו"ס על הש"ס בהגהה על '''שו"ע''' סימן תרפה. '''תשובות והנהגות''' ח"ב פז}}. לדעת ה'''ט"ז''' אם שמע את הברכות שלא כדין לא יצא ידי חובתו (תרפה ס"ק ב).


====העלת קטן למפטיר זכור====
====העלת קטן למפטיר זכור====
553

עריכות