הבדלים בין גרסאות בדף "הקניית דבר שלא בא לעולם"

נוספו 1,362 בתים ,  20:59, 28 באוקטובר 2017
שורה 32: שורה 32:
==== גמירות דעת של שניהם ====
==== גמירות דעת של שניהם ====
ב'''תוספתא''' נדרים (ו ז): "בית זה הקדש לכשאקחנו לא אמר כלום". מכיון שמדובר בהקדש, ודאי לא שייך לומר שיש חיסרון בסמיכות הדעת של הקונה, ומביא מכך ראיה הרב יחזקאל אברמסקי חזון יחזקאל נדרים בהערה במילואים (עמוד מא), שיש משמעות גם לגמירות הדעת של המקנה. כסברא זו שהחיסרון הוא בגמירות הדעת הן של המוכר והן של המקנה, כתבו גם ה'''קרן אורה''' יבמות (צב ב) ד"ה ולאחר, ושו"ת '''מהר"ם שיק''' יו"ד (שפח), וכן משמע שדעת '''הגר"ש רוזובסקי''' בשיעורי רבי שמואל כרך ז (עמודים רכז- רכח).
ב'''תוספתא''' נדרים (ו ז): "בית זה הקדש לכשאקחנו לא אמר כלום". מכיון שמדובר בהקדש, ודאי לא שייך לומר שיש חיסרון בסמיכות הדעת של הקונה, ומביא מכך ראיה הרב יחזקאל אברמסקי חזון יחזקאל נדרים בהערה במילואים (עמוד מא), שיש משמעות גם לגמירות הדעת של המקנה. כסברא זו שהחיסרון הוא בגמירות הדעת הן של המוכר והן של המקנה, כתבו גם ה'''קרן אורה''' יבמות (צב ב) ד"ה ולאחר, ושו"ת '''מהר"ם שיק''' יו"ד (שפח), וכן משמע שדעת '''הגר"ש רוזובסקי''' בשיעורי רבי שמואל כרך ז (עמודים רכז- רכח).
=== השיטות שראו את החיסרון במעשה הקניין ===
==== חיסרון בבעלות ====
'''הגמרא''' בנדרים (מז א): "בעי רמי בר חמא אמר קונם פירות האלו על פלוני מהו בחילופיהן, מי אמרינן גבי דיליה הואיל ואדם אוסר פירות חבירו על עצמו, אדם אוסר דבר שלא בא לעולם על עצמו, גבי חברו הואיל ואין אדם אוסר פירות חברו על חברו, אין אדם אוסר דבר שלא בא לעולם על חברו". וכן בכתובות (נט ב) איתא: "אמר רב יוסף קונמות קאמרת, שאני קונמות מתוך שאדם אוסר פירות חבירו עליו, אדם מקדיש דבר שלא בא לעולם". ב'''שיעורי רבי שמואל''' כרך ז (עמוד רכח) הביא מסוגיות אלו ראיה שהחיסרון הוא בבעלות. בקובץ '''מבית מדרשנו''' נדרים קיץ תשע"ה (עמודים 194-195), הביא משיטמ"ק כתובות שם ש'''רבנו בצלאל אשכנזי''' כתב שאמנם תוס' פירשו כהבנת הרש"ר הנ"ל, אך רש"י פירש באופן אחר, כיון שהוא סובר שהחיסרון בדבר שלא בא לעולם הוא שאין דבר בעין שתהיה עליו החלות.


== מקרים בהם יש דיון אם מועיל להלכה קניין בדבר שלא בא לעולם ==
== מקרים בהם יש דיון אם מועיל להלכה קניין בדבר שלא בא לעולם ==