הבדלים בין גרסאות בדף "דרכים שלא לעבור בבל יראה ובל ימצא"

שורה 151: שורה 151:
כתב בתחילת המסכת                                                                                           
כתב בתחילת המסכת                                                                                           
'''"בודקין שלא לעבור בב"י וב"י'''".<BR/>                                                                                           
'''"בודקין שלא לעבור בב"י וב"י'''".<BR/>                                                                                           
::כתב רבנו דוד לשיטת רש"י '''"שלא ניתנה תורה למלאכי השרת"''',הואיל, שלא כתבה התורה דרך מסויימת להתגברות על הלאו ולא אמרה שביעור אינו מועיל אע"פ שואדי אם יבחר בבדיקה לא יגיע ל ודאות100%<BR/>הרי שכבכל התורה כולה פעולתו המריבית של האדם היא זו הנדרשת ממנו והיא המספיקה. ולכן אם ימצא חמץ ויפעל מיד נגדו הרי שלא עובר עליו כלל.                                                                     
::כתב רבנו דוד לשיטת רש"י '''"שלא ניתנה תורה למלאכי השרת"''',<BR/> הואיל, שלא כתבה התורה דרך מסויימת להתגברות על הלאו ולא אמרה שביעור אינו מועיל אע"פ שואדי אם יבחר בבדיקה לא יגיע לודאות של 100%<BR/>הרי שכבכל התורה כולה פעולתו המריבית של האדם היא זו הנדרשת ממנו והיא המספיקה. ולכן אם ימצא חמץ ויפעל מיד נגדו הרי שלא עובר עליו כלל.                                                                     
   
   
::כתב הר"ן  בדעת רשי '''"שסמכה תורה על החזקות"''',ולשיטתו במקום שהסיכוי לאיסור הוא מיעוט שאינו מצוי אפילו לכתחילה אין חובה לברר גם אם אפשר,<BR/>ולכן בבדיקת חמץ אין חובה מן התורה לבטל אם בדק(שהביטול הוא ברור החזקה)והבדיקה מועלת כנגד ב"י וב"י.                                       
::כתב הר"ן  בדעת רשי '''"שסמכה תורה על החזקות"''',<BR/> ולשיטתו במקום שהסיכוי לאיסור הוא מיעוט שאינו מצוי אפילו לכתחילה אין חובה לברר גם אם אפשר,<BR/>ולכן בבדיקת חמץ אין חובה מן התורה לבטל אם בדק(שהביטול הוא ברור החזקה)והבדיקה מועלת כנגד ב"י וב"י.                                       


::נפ"מ בין הר"ן ורבנו דוד היא רמת המאמץ בבדיקה:לר"ד הרי שהבדיקה היא כמה שיותר דקדקנית ולר"ן הרי שהחיוב הוא רק להפוך את הבית למקום בעל סבירות נמוכה לחמץ.
::נפ"מ בין הר"ן ורבנו דוד היא רמת המאמץ בבדיקה:לר"ד הרי שהבדיקה היא כמה שיותר דקדקנית ולר"ן הרי שהחיוב הוא רק להפוך את הבית למקום בעל סבירות נמוכה לחמץ.
233

עריכות