233
עריכות
ידידיה אברהם (שיחה | תרומות) |
ידידיה אברהם (שיחה | תרומות) |
||
שורה 151: | שורה 151: | ||
כתב בתחילת המסכת | כתב בתחילת המסכת | ||
'''"בודקין שלא לעבור בב"י וב"י'''".<BR/> | '''"בודקין שלא לעבור בב"י וב"י'''".<BR/> | ||
::כתב רבנו דוד לשיטת רש"י '''"שלא ניתנה תורה למלאכי השרת"''',הואיל, שלא כתבה התורה דרך מסויימת להתגברות על הלאו ולא אמרה שביעור אינו מועיל אע"פ שואדי אם יבחר בבדיקה לא יגיע | ::כתב רבנו דוד לשיטת רש"י '''"שלא ניתנה תורה למלאכי השרת"''',<BR/> הואיל, שלא כתבה התורה דרך מסויימת להתגברות על הלאו ולא אמרה שביעור אינו מועיל אע"פ שואדי אם יבחר בבדיקה לא יגיע לודאות של 100%<BR/>הרי שכבכל התורה כולה פעולתו המריבית של האדם היא זו הנדרשת ממנו והיא המספיקה. ולכן אם ימצא חמץ ויפעל מיד נגדו הרי שלא עובר עליו כלל. | ||
::כתב הר"ן בדעת רשי '''"שסמכה תורה על החזקות"''',ולשיטתו במקום שהסיכוי לאיסור הוא מיעוט שאינו מצוי אפילו לכתחילה אין חובה לברר גם אם אפשר,<BR/>ולכן בבדיקת חמץ אין חובה מן התורה לבטל אם בדק(שהביטול הוא ברור החזקה)והבדיקה מועלת כנגד ב"י וב"י. | ::כתב הר"ן בדעת רשי '''"שסמכה תורה על החזקות"''',<BR/> ולשיטתו במקום שהסיכוי לאיסור הוא מיעוט שאינו מצוי אפילו לכתחילה אין חובה לברר גם אם אפשר,<BR/>ולכן בבדיקת חמץ אין חובה מן התורה לבטל אם בדק(שהביטול הוא ברור החזקה)והבדיקה מועלת כנגד ב"י וב"י. | ||
::נפ"מ בין הר"ן ורבנו דוד היא רמת המאמץ בבדיקה:לר"ד הרי שהבדיקה היא כמה שיותר דקדקנית ולר"ן הרי שהחיוב הוא רק להפוך את הבית למקום בעל סבירות נמוכה לחמץ. | ::נפ"מ בין הר"ן ורבנו דוד היא רמת המאמץ בבדיקה:לר"ד הרי שהבדיקה היא כמה שיותר דקדקנית ולר"ן הרי שהחיוב הוא רק להפוך את הבית למקום בעל סבירות נמוכה לחמץ. |
עריכות