הבדלים בין גרסאות בדף "ברכת התפילין"

נוספו 3 בתים ,  17:12, 19 בנובמבר 2020
 
שורה 1: שורה 1:
== הקדמה ==
==הקדמה==
כתב הרמב"ם בספר המצוות (עשה יב ועשה יג): "והמצוה הי"ב היא שצונו להניח תפילין שלראש והוא אמרו יתע' (פ' שמע) והיו לטוטפות בין עיניך...והמצוה הי"ג היא שצונו להניח תפילין שליד והוא אמרו וקשרתם לאות על ידך...והראיה על היות תפלין שלראש ושליד שתי מצות אמרם בגמר מנחות (מד א) על צד התימה ממי שיחשוב שתפלין שלראש ושליד לא יניח אחד מהם מבלתי האחר אלא בהיות שתיהן לפניו יחד מאמר זה לשונו מאן דלית ליה שתי מצות חדא מצוה לא לעביד. כלומר מי שלא יוכל לעשות שתי מצות לא יעשה האחת, אינו כן אלא יעשה המצוה שהיא בידו ולכן יניח אי זה מהן שיהיו בידו. הנה כבר התבאר לך קראם לתפלין שלראש ושליד שתי מצות."
כתב הרמב"ם בספר המצוות (עשה יב ועשה יג):<blockquote>והמצוה הי"ב היא שצונו להניח תפילין שלראש והוא אמרו יתע' (פ' שמע) והיו לטוטפות בין עיניך...והמצוה הי"ג היא שצונו להניח תפילין שליד והוא אמרו וקשרתם לאות על ידך...והראיה על היות תפלין שלראש ושליד שתי מצות אמרם בגמר מנחות (מד א) על צד התימה ממי שיחשוב שתפלין שלראש ושליד לא יניח אחד מהם מבלתי האחר אלא בהיות שתיהן לפניו יחד מאמר זה לשונו מאן דלית ליה שתי מצות חדא מצוה לא לעביד. כלומר מי שלא יוכל לעשות שתי מצות לא יעשה האחת, אינו כן אלא יעשה המצוה שהיא בידו ולכן יניח אי זה מהן שיהיו בידו. הנה כבר התבאר לך קראם לתפלין שלראש ושליד שתי מצות.</blockquote>ומבואר מהרמב"ם שיש שתי מצוות נפרדות אחת תפילין של יד ואחת תפילין של ראש. אך נשאלת השאלה האם צריך ברכה נפרדת לכל אחת מהן או די בברכה אחת? בשביל לעמוד על כך נצטרך לעיין במקורות חז"ל על מנת לראות את מקור הדין כיום.
ומבואר מהרמב"ם שיש שתי מצוות נפרדות אחת תפילין של יד ואחת תפילין של ראש. אך נשאלת השאלה האם צריך ברכה נפרדת לכל אחת מהן או די בברכה אחת? בשביל לעמוד על כך נצטרך לעיין במקורות חז"ל על מנת לראות את מקור הדין כיום.


== המקור בתלמוד הבבלי ==
==המקור בתלמוד הבבלי==
מקור הדין על ברכת תפילין נמצא בגמרא מנחות לו. וז"ל:
מקור הדין על ברכת תפילין נמצא בגמרא מנחות לו. וז"ל:


שורה 31: שורה 30:
כלומר המחלוקת היא האם אביי ורבא כשאמרו סח מברך שתיים אם התכוונו לומר שמברך שתי ברכות על תפילין של ראש (ר"ת) או שמברך שתי ברכות בסה"כ ביחד עם תפילין של יד (רש"י)
כלומר המחלוקת היא האם אביי ורבא כשאמרו סח מברך שתיים אם התכוונו לומר שמברך שתי ברכות על תפילין של ראש (ר"ת) או שמברך שתי ברכות בסה"כ ביחד עם תפילין של יד (רש"י)


== דעת הסוברים שצריך ברכה אחת ==
==דעת הסוברים שצריך ברכה אחת==
גדול הפוסקים בתקופת הראשונים הר"יף (ח.) כותב:
גדול הפוסקים בתקופת הראשונים הר"יף (ח.) כותב:
"אמר רב חסדא שח בין תפילין לתפילין חוזר ומברך שח אין לא שח לא והאמר רב חייא משמיה דר' יוחנן על תפילין של יד הוא אומר ברוך אשר קדשנו במצותיו וצונו להניח תפילין על של ראש הוא אומר אשר קדשנו במצותיו וצונו על מצות תפילין. אביי ורבא דאמרי תרוייהו לא שח מברך אחת שח מברך שתים וכן הלכתא [וה"נ אשכחן בירושלמי כשהוא לובשן מברך אקב"ו להניח תפילין וש"מ דאינו מברך על שתיהן אלא א' וה"נ כתב רב האי גאון וה"נ כתב רב אחא משבחא ז"ל]  וחזינא בהלכות גדולות בהא מילתא טעותא והלכתא כדכתבינן דלא מברך שתים אלא היכא דשח אבל לא שח אינו מברך אלא אחת."
"אמר רב חסדא שח בין תפילין לתפילין חוזר ומברך שח אין לא שח לא והאמר רב חייא משמיה דר' יוחנן על תפילין של יד הוא אומר ברוך אשר קדשנו במצותיו וצונו להניח תפילין על של ראש הוא אומר אשר קדשנו במצותיו וצונו על מצות תפילין. אביי ורבא דאמרי תרוייהו לא שח מברך אחת שח מברך שתים וכן הלכתא [וה"נ אשכחן בירושלמי כשהוא לובשן מברך אקב"ו להניח תפילין וש"מ דאינו מברך על שתיהן אלא א' וה"נ כתב רב האי גאון וה"נ כתב רב אחא משבחא ז"ל]  וחזינא בהלכות גדולות בהא מילתא טעותא והלכתא כדכתבינן דלא מברך שתים אלא היכא דשח אבל לא שח אינו מברך אלא אחת."
שורה 45: שורה 44:
וכן פסקו הרשב"א (חלק א סימן קנו, חלק א סימן תתט, חלק ה סימן יא), הערוך (ערך שח), האור זרוע (חלק א סימן תקפב), ספר החינוך (מצוה תכא), ספר האגור  (לו) ש"ות מן השמים (ב), הגאון מוילנא (ביאור הגר"א או"ח סימן כה ד"ה וי"א).
וכן פסקו הרשב"א (חלק א סימן קנו, חלק א סימן תתט, חלק ה סימן יא), הערוך (ערך שח), האור זרוע (חלק א סימן תקפב), ספר החינוך (מצוה תכא), ספר האגור  (לו) ש"ות מן השמים (ב), הגאון מוילנא (ביאור הגר"א או"ח סימן כה ד"ה וי"א).


== דעת הסוברים שצריך שתי ברכות ==
==דעת הסוברים שצריך שתי ברכות==
כל הגאונים חוץ מרב האיי גאון סוברים שצריך לכתחילה לברך שתי ברכות על תפילין . כן כתבו בה"ג (סימן כה עמ' רסט), רב נטרונאי גאון (תשובות רב נטרונאי (אופק) או"ח סימן ט), רב משה גאון (הלכות פסוקות מן הגאונים סימן סו), רב יהודאי גאון (הלכות פסוקות מן הגאונים סימן סב), בהלכות קצובות (שימוש תפילין ועשייתן יג), רב שר שלום גאון (מובא בשיבולי הלקט הלכות תפילין), רב עמרם גאון בסידורו (ברכות השחר),
כל הגאונים חוץ מרב האיי גאון סוברים שצריך לכתחילה לברך שתי ברכות על תפילין . כן כתבו בה"ג (סימן כה עמ' רסט), רב נטרונאי גאון (תשובות רב נטרונאי (אופק) או"ח סימן ט), רב משה גאון (הלכות פסוקות מן הגאונים סימן סו), רב יהודאי גאון (הלכות פסוקות מן הגאונים סימן סב), בהלכות קצובות (שימוש תפילין ועשייתן יג), רב שר שלום גאון (מובא בשיבולי הלקט הלכות תפילין), רב עמרם גאון בסידורו (ברכות השחר),
וכן בספר שימושא רבא שהוא חיבור בענייני תפילין מתקופת קדמוני הגאונים  מובא בסוף הרא"ש להלכות תפילין
וכן בספר שימושא רבא שהוא חיבור בענייני תפילין מתקופת קדמוני הגאונים  מובא בסוף הרא"ש להלכות תפילין
שורה 52: שורה 51:
"ומצוה להניח תפלין של יד תחילה ומברך בא"י אמ"ה אשר קדשנו במצותיו וצונו להניח תפלין, וחוזר ונותן ש"ר (של ראש) ומברך בא"י אמ"ה אקב"ו על מצות תפלין, ואם סח בין תפלה של יד לתפלה של ראש עבירה היא בידו וחוזר עליה מעורכי המלחמה ואם ביהא שמיה רבא מברך או בקדושה פסק בין תפלה של יד לשל ראש וענה קדושה או יהא שמיה רבא מעורכי המלחמה אינו חוזר אלא חוזר ומברך על של ראש, מפני שכל תפלה טעונה שתי ברכות אם ברכן כאחת עולות לזו ולזו אם הפסיקן ביהא שמיה רבא או בקדושה בטלה ברכה ראשונה וחוזר ומברך שתיהן ואינו צ"ל בשיחת חולין שהיא עבירה גדולה."
"ומצוה להניח תפלין של יד תחילה ומברך בא"י אמ"ה אשר קדשנו במצותיו וצונו להניח תפלין, וחוזר ונותן ש"ר (של ראש) ומברך בא"י אמ"ה אקב"ו על מצות תפלין, ואם סח בין תפלה של יד לתפלה של ראש עבירה היא בידו וחוזר עליה מעורכי המלחמה ואם ביהא שמיה רבא מברך או בקדושה פסק בין תפלה של יד לשל ראש וענה קדושה או יהא שמיה רבא מעורכי המלחמה אינו חוזר אלא חוזר ומברך על של ראש, מפני שכל תפלה טעונה שתי ברכות אם ברכן כאחת עולות לזו ולזו אם הפסיקן ביהא שמיה רבא או בקדושה בטלה ברכה ראשונה וחוזר ומברך שתיהן ואינו צ"ל בשיחת חולין שהיא עבירה גדולה."


== דעת רש"י ==
==דעת רש"י==
רש"י על הגמרא במנחות כותב שצריך לברך ברכה אחת לכתחילה על שני התפילין לפי סוגייתנו. וכן הרבה מהחכמים מצטטים רש"י זה ואומרים שפוסק כרי"ף.
רש"י על הגמרא במנחות כותב שצריך לברך ברכה אחת לכתחילה על שני התפילין לפי סוגייתנו. וכן הרבה מהחכמים מצטטים רש"י זה ואומרים שפוסק כרי"ף.
אך לעניין פסק הלכה כותב רש"י בספר הפרדס (הלכות תפילין):
אך לעניין פסק הלכה כותב רש"י בספר הפרדס (הלכות תפילין):
שורה 62: שורה 61:
ומרש"י במסכת סוטה (מד: ד"ה עבירה היא בידו)  מובן שהעבירה שיש לאדם היא רק אם לא חזר ובירך ברכה שנייה. והתוספות (מנחות לו. ד"ה עבירה) הבינו משם שרש"י אומר שמצווה לשוח בין תפילה ותפילה וכנראה כוונתם שלפי רש"י צריך לדבר (כמובן דברי קדושה כמו פסוק ולא שטויות) בין תפילה של ראש ולתפילה של יד כדי לברך עוד ברכה, ואינה עבירה כי לפי פירוש זה רק אם דיבר ולא חזר ובירך עבירה היא בידו אבל אם חזר ובירך אין עבירה בידו, וצע"ג.
ומרש"י במסכת סוטה (מד: ד"ה עבירה היא בידו)  מובן שהעבירה שיש לאדם היא רק אם לא חזר ובירך ברכה שנייה. והתוספות (מנחות לו. ד"ה עבירה) הבינו משם שרש"י אומר שמצווה לשוח בין תפילה ותפילה וכנראה כוונתם שלפי רש"י צריך לדבר (כמובן דברי קדושה כמו פסוק ולא שטויות) בין תפילה של ראש ולתפילה של יד כדי לברך עוד ברכה, ואינה עבירה כי לפי פירוש זה רק אם דיבר ולא חזר ובירך עבירה היא בידו אבל אם חזר ובירך אין עבירה בידו, וצע"ג.


== לסיכום הדעות ==
==לסיכום הדעות==
לפי פירוש רש"י קשה:  
לפי פירוש רש"י קשה:  
- מדוע כתוב 'חוזר ומברך' שמשמע חוזר על הברכה שבירך?
- מדוע כתוב 'חוזר ומברך' שמשמע חוזר על הברכה שבירך?
שורה 82: שורה 81:




== הלכה למעשה ==
==הלכה למעשה==


באמת כל הגאונים למעט רב האיי גאון ורוב הראשונים פוסקים שצריך לכתחילה שתי ברכות וכן יש המון קושיות מפשט הסוגיה על דברי הרי"ף, וכן סתם הגמרות אומרות כן. אבל כתב השו"ע (או"ח כה, ט) "אסור להפסיק בדיבור בין תפלה של יד לתפלה של ראש, ואם הפסיק, מברך על של ראש: על מצות תפילין. הגה: ולדידן דנוהגין לברך שתי ברכות אף אם לא הפסיק, צריך לחזור ולברך על של ראש להניח גם על מצות (ד"ע)." ואחרי שמרן פסק כך אין לחלוק, וכל אחד יישאר במנהגו, ואין לשנות הספרדים כשו"ע והאשכנזים כרמ"א.
באמת כל הגאונים למעט רב האיי גאון ורוב הראשונים פוסקים שצריך לכתחילה שתי ברכות וכן יש המון קושיות מפשט הסוגיה על דברי הרי"ף, וכן סתם הגמרות אומרות כן. אבל כתב השו"ע (או"ח כה, ט) "אסור להפסיק בדיבור בין תפלה של יד לתפלה של ראש, ואם הפסיק, מברך על של ראש: על מצות תפילין. הגה: ולדידן דנוהגין לברך שתי ברכות אף אם לא הפסיק, צריך לחזור ולברך על של ראש להניח גם על מצות (ד"ע)." ואחרי שמרן פסק כך אין לחלוק, וכל אחד יישאר במנהגו, ואין לשנות הספרדים כשו"ע והאשכנזים כרמ"א.


== הרעיון ההגותי ==
==הרעיון ההגותי==
תפילין של יד מונחת על היד שהוא עולם המעשה, ותפילין של ראש על הראש שהוא עולם המחשבה וצריך שלא יהיה הפסק ביניהם כלומר שעולם החשיבה של האדם ועולם המעשה יהיו אחד לשם שמים, וצריך שהמחשבה והמעשה יהיו ביחד לרצון הקב"ה ויהיה האדם מתוקן גם בדעותיו וגם במעשיו.
תפילין של יד מונחת על היד שהוא עולם המעשה, ותפילין של ראש על הראש שהוא עולם המחשבה וצריך שלא יהיה הפסק ביניהם כלומר שעולם החשיבה של האדם ועולם המעשה יהיו אחד לשם שמים, וצריך שהמחשבה והמעשה יהיו ביחד לרצון הקב"ה ויהיה האדם מתוקן גם בדעותיו וגם במעשיו.


== לסיכום ==
==לסיכום==


יש כבר מחלוקת קדומה בתקופת התנאים כמה ברכות לברך על התפילין, חכמי התוספתא אומרים אחת וחכמי המשנה שתיים. הגמרות יותר מתאימות לדעת המשנה, ולדעת התוספתא יש המון קושיות. וכן כל הגאונים למעט רב האי גאון סוברים כן, ורוב הראשונים אומרים כן. וכן זו מחלוקת שו"ע רמ"א וכל אחד יעשה כמנהגו ויש לו על מי לסמוך.
יש כבר מחלוקת קדומה בתקופת התנאים כמה ברכות לברך על התפילין, חכמי התוספתא אומרים אחת וחכמי המשנה שתיים. הגמרות יותר מתאימות לדעת המשנה, ולדעת התוספתא יש המון קושיות. וכן כל הגאונים למעט רב האי גאון סוברים כן, ורוב הראשונים אומרים כן. וכן זו מחלוקת שו"ע רמ"א וכל אחד יעשה כמנהגו ויש לו על מי לסמוך.
3

עריכות