48
עריכות
| שורה 7: | שורה 7: | ||
ובטעם האיסור נאמרו כמה טעמים: | ובטעם האיסור נאמרו כמה טעמים: | ||
בעבודה זרה (ל"ה עמוד ב') אומרת הגמרא שחלב נכרי אסור כיוון שיש לחשוש שהגוי יערב חלב טמא בחלב הטהור. הגמרא (שם) מדגישה שאין לחשוש שהגוי יחליף את החלב הטהור בטמא לגמרי כיוון שחלב טהור הינו בצבע לבן וצבע החלב הטמא הוא צהבהב. | בעבודה זרה (ל"ה עמוד ב') אומרת הגמרא שחלב נכרי אסור כיוון שיש לחשוש שהגוי יערב חלב טמא בחלב הטהור. הגמרא (שם) מדגישה שאין לחשוש שהגוי יחליף את החלב הטהור בטמא לגמרי כיוון שחלב טהור הינו בצבע לבן וצבע החלב הטמא הוא צהבהב. | ||
בירושלמי (עבודה זרה, ב' מ"א) אומר רבי יהושע בן לוי שחלב הגוי אסור משום גילוי. כלומר החלב אסור שמא הגוי ישאיר את החלב לא השגחה והחלב אסור שמא שתה ממנו נחש והטיל בו ארס. | בירושלמי (עבודה זרה, ב' מ"א) אומר רבי יהושע בן לוי שחלב הגוי אסור משום גילוי. כלומר החלב אסור שמא הגוי ישאיר את החלב לא השגחה והחלב אסור שמא שתה ממנו נחש והטיל בו ארס. | ||
| שורה 16: | שורה 15: | ||
האם חלב נכרי נאסר במנין: | האם חלב נכרי נאסר במנין: | ||
דין חשוב בפוסקים הוא האם חלב הגוי נאסר המניין. הנפקא מינא היא במקרה בו אין חשש שהגוי יערב חלב טמא בטהור | דין חשוב בפוסקים הוא האם חלב הגוי נאסר המניין. הנפקא מינא היא במקרה בו אין חשש שהגוי יערב חלב טמא בטהור, האם גזירת חכמים עדיין קיימת כיוון שידוע ש"שאין בית דין מבטל דברי חברו אלא א"כ גדול ממנו בחכמה ובמניין" (מגילה ב' ע"ב) וכן "בטל טעם לא בטלה תקנה" (שו"ת התשב"ץ חלק ד' א' ל"ב), או שמא חלב הגוי יהיה מותר במקרה זה. | ||
רש"י (ביצה ה' ע"א ד"ה 'הוי דבר שבמניין') מגדיר | {{{בהגדרת "דבר שבמניין" רש"י (ביצה ה' ע"א ד"ה 'הוי דבר שבמניין') מגדיר - דבר שחכמים נתכנסו בשבילו. }}} | ||
ראשונים דנו האם במקרים בהם אין חשש שהגוי יערבב חלב טמא בחלב הטהור חלבו יהיה מותר. ניתן לומר שהראשונים שהתירו סוברים שחלב הגוי לא נאסר במניין והראשונים שאסרו סוברים שחלב הגוי נאסר במניין. | ראשונים דנו האם במקרים בהם אין חשש שהגוי יערבב חלב טמא בחלב הטהור חלבו יהיה מותר. ניתן לומר שהראשונים שהתירו סוברים שחלב הגוי לא נאסר במניין והראשונים שאסרו סוברים שחלב הגוי נאסר במניין. | ||
הרדב"ז (חלק ד' ע"ה), התשב"ץ (חלק ד' טור א' סימן ל"ב) והרשב"ש (סימן תקנ"ד) כותבים כולם במפורש שחלב הגוי לא נאסר במניין. עוד כותבים ש"הכל לפי העיתים ולפי המקומות" וכן "לא חששו רז"ל אלא למילתא דשכיחא". | הרדב"ז (חלק ד' ע"ה), התשב"ץ (חלק ד' טור א' סימן ל"ב) והרשב"ש (סימן תקנ"ד) כותבים כולם במפורש שחלב הגוי לא נאסר במניין. עוד כותבים ש"הכל לפי העיתים ולפי המקומות" וכן "לא חששו רז"ל אלא למילתא דשכיחא" כלומר, אם בטל טעם, בטלה תקנה והחלב מותר כאשר אין חשש שהגוי עירב בו חלב טמא. | ||
לעומתם בשו"ת | לעומתם בשו"ת הר"י ברונא (ע"ח, {{{תלמידו של תרומת הדשן}}}) מביא בשם רבינו יונה שחלב נאסר במניין. וכך גם דעת החתם סופר (יו"ד ק"ז) שגם כתב כך בדברי רש"י והכסף משנה. | ||
{ | |||
נפק"מ מעשית חשובה בנושא זה יכולה להיות אכילת אבקת חלב נכרי (ראה להלן) | {{{נפק"מ מעשית חשובה בנושא זה יכולה להיות אכילת אבקת חלב נכרי (ראה להלן)}}} | ||
מצבים בהם אין חשש לערבוב חלב טמא בחלב טהור: | מצבים בהם אין חשש לערבוב חלב טמא בחלב טהור: | ||
בראשונים מובאים שני מצבים בהם אין חשש | בראשונים מובאים שני מצבים בהם אין חשש לערוב חלב טמא בחלב טהור, ודנו הראשונים האם החלב יהיה מותר. | ||
המקרה הראשון - במקרה בו אין בהמה טמאה בעדרו של הגוי. בשערי דורא | המקרה הראשון - במקרה בו אין בהמה טמאה בעדרו של הגוי. בשערי דורא (סימן פ"ב) בשם רב שר שלום גאון, הרדב"ז (חלק ד' ע"ה) והתשב"ץ (חלק ד'טור א סימן לב) כותבים שחלב נכרי מותר כאשר אין בהמה טמאה בעדר הגוי כיוון שחלב טמא לא נאסר במנין, אלא רק משום חשש שיערבבו חלב טהור בטמא, ולכן כאשר אין חשש כזה החלב מותר. | ||
לעומת ראשונים אלו המרדכי (עבודה זרה פרק אין מעמידין) ובשערי דורא בשם רש"י ור"ת כתב שחלב הגוי אסור אף אם אין בהמה טמאה בעדרו של הגוי. | לעומת ראשונים אלו המרדכי (עבודה זרה פרק אין מעמידין) ובשערי דורא (סימן פ"ב) בשם רש"י ור"ת כתב שחלב הגוי אסור אף אם אין בהמה טמאה בעדרו של הגוי. | ||
החקקי לב (יו"ד כ"ה) מביא סתירה בדברי רש"י. בשערי דורא | החקקי לב (יו"ד כ"ה) מביא סתירה בדברי רש"י. בשערי דורא (סימן פ"ב) כותב בשם רש"י לאסור אף אם אין בהמה טמאה בעדר הגוי, ואילו בספר הפרדס כותב רש"י שחלב הגוי מותר כאשר אין בהמה טמאה מצויה. | ||
ומתרץ החקקי לב שיש לחלק בין מקרה בו יש בהמה טמאה בעיר אבל אין בהמה טמאה לגוי, לבין מציאות בה אין בהמות טמאות בכל העיר. כאשר אין בהמה טמאה בעדר הגוי אבל יש בהמות בעיר אז עדיין יש חשש שהגוי יערבב חלב טמא בחלב הטהור. אמנם לגוי הזה אין בהמה טמאה, אבל אולי הוא יקח חלב טמא מחברו או שכנו הגוי שלו יש בהמה טמאה, ולכן חלב הגוי אסור במציאות כזאת. אבל אם אין בהמות טמאות בכל העיר אז אין חשש כלל שהגוי ימצא חלב טמא ויערבב חלב טמא בחלב הטהור, ובמקרה כזה חלב הגוי מותר. | {{{ומתרץ החקקי לב שיש לחלק בין מקרה בו יש בהמה טמאה בעיר אבל אין בהמה טמאה לגוי, לבין מציאות בה אין בהמות טמאות בכל העיר. כאשר אין בהמה טמאה בעדר הגוי אבל יש בהמות בעיר אז עדיין יש חשש שהגוי יערבב חלב טמא בחלב הטהור. אמנם לגוי הזה אין בהמה טמאה, אבל אולי הוא יקח חלב טמא מחברו או שכנו הגוי שלו יש בהמה טמאה, ולכן חלב הגוי אסור במציאות כזאת. אבל אם אין בהמות טמאות בכל העיר אז אין חשש כלל שהגוי ימצא חלב טמא ויערבב חלב טמא בחלב הטהור, ובמקרה כזה חלב הגוי מותר. | ||
ולפי דבריו גם לדעת רש"י חלב לא נאסר במנין. החקקי לב אינו מתייחס לראשונים אחרים האם גם לדעתם יש לחלק בין אין בהמה טמאה בעדרו לאין בהמה טמאה בעירו. | ולפי דבריו גם לדעת רש"י חלב לא נאסר במנין. החקקי לב אינו מתייחס לראשונים אחרים האם גם לדעתם יש לחלק בין אין בהמה טמאה בעדרו לאין בהמה טמאה בעירו.}}} | ||
מקרה שני - כאשר חלב טמא יקר יותר מחלב טהור. | מקרה שני - כאשר חלב טמא יקר יותר מחלב טהור. | ||
| שורה 36: | שורה 35: | ||
המקרים מהם מוכיח הרשב"ש שכאשר יש לגוי אינטרס כלכלי אין חוששים לאיסור: | המקרים מהם מוכיח הרשב"ש שכאשר יש לגוי אינטרס כלכלי אין חוששים לאיסור: | ||
במסכת עבודה זרה (כ"ב ע"ב), מובא בברייתא שלוקחים מגויים בהמות בשביל קרבנות. ותמהה הגמרא למה לא חוששים שמא הגוי רבע את הבהמה (ואז פסולה להקרבה)? ועונה, שהגוי חס על בהמתו ולא ירבע אותה כיוון שזה יכול לעקר אותה. | במסכת עבודה זרה (כ"ב ע"ב), מובא בברייתא שלוקחים מגויים בהמות בשביל קרבנות. ותמהה הגמרא למה לא חוששים שמא הגוי רבע את הבהמה (ואז פסולה להקרבה)? ועונה, שהגוי חס על בהמתו ולא ירבע אותה כיוון שזה יכול לעקר אותה. | ||
עוד מוכיח מהגמרא בעבודה זרה (ל"ד ע"ב) : | עוד מוכיח מהגמרא בעבודה זרה (ל"ד ע"ב): | ||
בגנרא מסופר על ספינה עם מורייס (ציר דגים) שהגיע לנמל עכו. דנה הגמרא בשמירה על המורייס שמא הגויים ערבו בה יין, ואם גוי נגע ביין פסל את המורייס מאכילה. ואומרת הגמרא שכאשר היין ביוקר והמורייס בזול, אין לחשוש שגויים יערבו יין במורייס, ולכן המורייס כשר לאכילה. וכך נראה גם מדברי הרמב"ם (הלכות מאכלות אסורות י"ז). | בגנרא מסופר על ספינה עם מורייס (ציר דגים) שהגיע לנמל עכו. דנה הגמרא בשמירה על המורייס שמא הגויים ערבו בה יין, ואם גוי נגע ביין פסל את המורייס מאכילה. ואומרת הגמרא שכאשר היין ביוקר והמורייס בזול, אין לחשוש שגויים יערבו יין במורייס, ולכן המורייס כשר לאכילה. וכך נראה גם מדברי הרמב"ם (הלכות מאכלות אסורות י"ז). | ||
לומד מכאן הרשב"ש שאין לחשוש שיערבבו חלב יקר בחלב זול כיוון שזה יפגע בגוי. ויש לציין, כאן מדובר באיסור דאורייתא של הקרבת קרבן אסור בבית המקדש. ק"ו בחלב הגוי שאסור מדרבנן להרבה דעות (שהחשש הוא שמא יערב חלב טמא ומדאורייתא בטל ברוב). | לומד מכאן הרשב"ש שאין לחשוש שיערבבו חלב יקר בחלב זול כיוון שזה יפגע בגוי. ויש לציין, כאן מדובר באיסור דאורייתא של הקרבת קרבן אסור בבית המקדש. ק"ו בחלב הגוי שאסור מדרבנן להרבה דעות (שהחשש הוא שמא יערב חלב טמא ומדאורייתא בטל ברוב). | ||
| שורה 42: | שורה 41: | ||
איסור דאורייתא או דרבנן: | איסור דאורייתא או דרבנן: | ||
חלב טמא אסור מדאורייתא | חלב טמא אסור מדאורייתא (בכורות ו ב, רמב"ם מאכ"א ג א, שו"ע יו"ד פ"א א). אבל לגבי חלב נכרי אמרה הגמרא (עבודה זרה, ל"ה ע"ב) שחלב נכרי אסור שמא יערב חלב טמא בחלב טהור ולא שמא יחליף חלב טהור בחלב טמא כיוון שאין מראיהן דומה. מכאן כתבו שאיסור חלב נכרי הוא מדרבנן, מכיוון שמדאורייתא החלב הטמא מתבטל ברוב החלב הטהור, כך כתב הרמב"ם (הלכות מאכלות אסורות י"ג י') כסף משנה (שם) בדעת הרשב"א, טור (קי"ח א'). ואין חשש שמא יערב הרבה חלב טמא במעט חלב טהור כיוון שזה ישנה את צבע החלב, כך כתבו הש"ך(יו"ד קי"ח ח') והפרישה (קי"ח ד'). | ||
התשב"ץ (חלק ג' קמ"ג), הרשב"ש (תקנ"ד) ואו"ה (דין ד') כתבו שאיסורו מספק דאורייתא כיוון שיש לחוש שמא ערבו בו הרבה חלב טמא עד שנעשה רוב. | |||
התשב"ץ (חלק ג' קמ"ג) | |||
חלב הנכרי בימינו: | חלב הנכרי בימינו: | ||
| שורה 54: | שורה 52: | ||
חלב טריפות: | חלב טריפות: | ||
חלב של בהמה טריפה אסור כבשרה. המציאות היום שעושים ניתוחים לפרות רבות וחלק מן הניתוחים מטריפות את הבהמות כטריפה וודאי או כספק טריפה. נמצא שישנו אחוז מסוים של פרות הנטרפות בעת הניתוח. כמו כן ישנן בהמות שנטרפות בכל מקרה מכוח המציאות, אם בגלל נפילות ואם בגלל שאוכלים בטעות קוצים מסמרים וכד'. ובגלל שחלב טריפות אסור כבשר טריפות, נמצא שחלק מהחלב מותר וחלק מהחלב אסור ונוצרת תערובת של חלב אסור ומותר. השאלה היא מה אחוז הבהמות הטריפות מתוך כלל הבהמות והאם החלב הטמא בטל בחלב הטהור, כלומר, האם יש פי 60 בחלב המותר כנגד החלב האסור. | חלב של בהמה טריפה אסור כבשרה (רמב"ם מאכ"א ג' י', שו"ע יו"ד פ"א א'). המציאות היום שעושים ניתוחים לפרות רבות וחלק מן הניתוחים מטריפות את הבהמות כטריפה וודאי או כספק טריפה{{{מקור}}}. נמצא שישנו אחוז מסוים של פרות הנטרפות בעת הניתוח. כמו כן ישנן בהמות שנטרפות בכל מקרה מכוח המציאות, אם בגלל נפילות ואם בגלל שאוכלים בטעות קוצים מסמרים וכד'. ובגלל שחלב טריפות אסור כבשר טריפות, נמצא שחלק מהחלב מותר וחלק מהחלב אסור ונוצרת תערובת של חלב אסור ומותר. השאלה היא מה אחוז הבהמות הטריפות מתוך כלל הבהמות והאם החלב הטמא בטל בחלב הטהור, כלומר, האם יש פי 60 בחלב המותר כנגד החלב האסור. | ||
אך יש לחלק בין טריפות שנוצרות באופן טבעי על ידי נפילה וכד' לבין טריפות הנעשית על ידי ניתוחים. | אך יש לחלק בין טריפות שנוצרות באופן טבעי על ידי נפילה וכד' לבין טריפות הנעשית על ידי ניתוחים. | ||
| שורה 72: | שורה 70: | ||
בהר צבי (יורה דעה ק"ג, ק"ד), כתב שאפילו נאמר שחלב נאסר במנין, נוכל להתיר אבקת חלב נכרי. ר' צבי פסח פראנק מסתמך על דברי הראשונים המתירים חלב נכרי כיוון שאין מצוי שיערבו חלב טמא בחלב פרה כיוון שלא מצוי חלב טמא, וגם חלק מהחלב הטמא יקר יותר. א"כ היום אבקת חלב נכרי דומה במהותה לחמאה שלא נכללה בגזירת חלב נכרי כיוון שאין משתלם לעשות חמאה מחלב טמא. כלומר, בחלב יש רכיב נזלי - מים ורכיב יבש, כאשר עושים חמאה משתמשים רק ברכיב המוצק והרכיב הנוזלי נפרד מהחלב, ובחלב טמא הרכיב הנוזלי מרובה ואין הרבה רכיב מוצק, ולכן לא משתלם לעשות חמאה מחלב טמא. הואיל וכך לא גזרו על חמאת הגוי שמא עשו אותה מחלב טמא. אותו הדבר באבקת חלב, שמשתמשים רק ברכיב המוצק ולא משתלם לעשותה מחלב טמא, ולכן לא נכללה בגזירת חלב נכרי. | בהר צבי (יורה דעה ק"ג, ק"ד), כתב שאפילו נאמר שחלב נאסר במנין, נוכל להתיר אבקת חלב נכרי. ר' צבי פסח פראנק מסתמך על דברי הראשונים המתירים חלב נכרי כיוון שאין מצוי שיערבו חלב טמא בחלב פרה כיוון שלא מצוי חלב טמא, וגם חלק מהחלב הטמא יקר יותר. א"כ היום אבקת חלב נכרי דומה במהותה לחמאה שלא נכללה בגזירת חלב נכרי כיוון שאין משתלם לעשות חמאה מחלב טמא. כלומר, בחלב יש רכיב נזלי - מים ורכיב יבש, כאשר עושים חמאה משתמשים רק ברכיב המוצק והרכיב הנוזלי נפרד מהחלב, ובחלב טמא הרכיב הנוזלי מרובה ואין הרבה רכיב מוצק, ולכן לא משתלם לעשות חמאה מחלב טמא. הואיל וכך לא גזרו על חמאת הגוי שמא עשו אותה מחלב טמא. אותו הדבר באבקת חלב, שמשתמשים רק ברכיב המוצק ולא משתלם לעשותה מחלב טמא, ולכן לא נכללה בגזירת חלב נכרי. | ||
החזו"א | החזו"א (מ"ד ד') חולק על סברה זו של ההר צבי וטוען שניתן לעשות אבקת חלב טמא ולכן אין להשוות זאת לחמאה. | ||
אבקת מי גבינה: | אבקת מי גבינה: | ||
עריכות