הבדלים בין גרסאות בדף "דבר שנאסר במניין"

הוסרו 3 בתים ,  10:20, 9 ביוני 2016
אין תקציר עריכה
שורה 31: שורה 31:


==קושיית הראב"ד==
==קושיית הראב"ד==
הראב"ד (השגות הראב"ד על הרמב"ם ממרים ב ב) מקשה מהגמרא בביצה, הראב"ד שואל מכך שכתוב בגמרא שריב"ז ביטל דברי חכמים שקדמו לו והרי, מקשה הראב"ד, ריב"ז לא היה גדול כמותם? <BR>
הראב"ד (השגות הראב"ד על הרמב"ם ממרים ב ב) מקשה מהגמרא בביצה, הראב"ד שואל מכך שכתוב בגמרא שריב"ז ביטל דברי חכמים שקדמו לו והרי, מקשה הראב"ד, ריב"ז לא היה גדול כמותם? <BR>
הכסף משנה (שם) מתרץ את קושיית הראב"ד ואומר שבאמת יתכן שריב"ז היה גדול כהראשונים. אך לכאורה יש מקום להקשות על הכסף משנה מגמרא מפורשת (סוכה כח א) שאומרת שרבן יוחנן בן זכאי הוא הקטן שבתלמידי הלל הזקן.  
הכסף משנה (שם) מתרץ את קושיית הראב"ד ואומר שבאמת יתכן שריב"ז היה גדול כהראשונים. אך לכאורה יש מקום להקשות על הכסף משנה מגמרא מפורשת (סוכה כח א) שאומרת שרבן יוחנן בן זכאי הוא הקטן שבתלמידי הלל הזקן.  


==שיטת הראב"ד והריטב"א==
==שיטת הראב"ד והריטב"א==
הראב"ד (על פי הסבר נושא האפוד) והריטב"א (מובא בשיטה מקובצת ביצה ו א) סוברים שאם בטל הטעם אין צורך בב"ד גדול בחכמה ומנין אלא רק צריך כינוס חכמים.והם מתרצים את הסתירה בין ביצה לעדיות בכך שהם אומרים שבעדיות מדובר שהבית דין באים לבטל איסור בלי שהטעם בטל ואז הם צריכים להיות גדולים בחכמה ובמנין ובגמרא בביצה כבר בטל הטעם ואז מספיק כינוס של חכמים גם בלי להיות גדולים בחכמה ובמנין.  
הראב"ד (על פי הסבר נושא האפוד) והריטב"א (מובא בשיטה מקובצת ביצה ו א) סוברים שאם בטל הטעם אין צורך בב"ד גדול בחכמה ומנין אלא רק צריך כינוס חכמים.והם מתרצים את הסתירה בין ביצה לעדיות בכך שהם אומרים שבעדיות מדובר שהבית דין באים לבטל איסור בלי שהטעם בטל ואז הם צריכים להיות גדולים בחכמה ובמנין ובגמרא בביצה כבר בטל הטעם ואז מספיק כינוס של חכמים גם בלי להיות גדולים בחכמה ובמנין.  


==שיטת בעל המאור==
==שיטת בעל המאור==
שורה 41: שורה 41:


==קושיית הרמב"ן==
==קושיית הרמב"ן==
הרמב"ן ( מלחמת ה' פסחים מז א בדפי הרי"ף) מקשה על הרז"ה מהגמרא שלנו ואומר שאף על פי שבטל הטעם לא בטלה התקנה. כך הבינו את שיטת בעל המאור הרמב"ן ורבינו ניסים וכן רוב הראשונים והאחרונים.  
הרמב"ן ( מלחמת ה' פסחים מז א בדפי הרי"ף) מקשה על הרז"ה מהגמרא שלנו ואומר שאף על פי שבטל הטעם לא בטלה התקנה. כך הבינו את שיטת בעל המאור הרמב"ן ורבינו ניסים וכן רוב הראשונים והאחרונים.  


==תירוץ הר"ש==
==תירוץ הר"ש==
12

עריכות