הבדלים בין גרסאות בדף "נאמנות האב על בנו לבכורה ולאיסורים (דין 'יכיר')"

אין תקציר עריכה
שורה 9: שורה 9:
ב'''ספרי''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=14060&st=%u05E8%u05D9%u05D6 (דברים ריז)] מובא מחלוקת תנאים האם נאמן אדם להעיד שבניו פסולים, ונחלקו בביאור הכתוב: 'כי את בן השנואה יכיר' – יכירנו לאחרים, מכאן שנאמן אדם לומר זה בני הבכור. '''רבי יהודה''' אומר כשם שנאמן לומר מי הבכור, כך נאמן לומר שבנו הוא בן גרושה, דהיינו חלל. ו'''חכמים''' אומרים אינו נאמן.
ב'''ספרי''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=14060&st=%u05E8%u05D9%u05D6 (דברים ריז)] מובא מחלוקת תנאים האם נאמן אדם להעיד שבניו פסולים, ונחלקו בביאור הכתוב: 'כי את בן השנואה יכיר' – יכירנו לאחרים, מכאן שנאמן אדם לומר זה בני הבכור. '''רבי יהודה''' אומר כשם שנאמן לומר מי הבכור, כך נאמן לומר שבנו הוא בן גרושה, דהיינו חלל. ו'''חכמים''' אומרים אינו נאמן.
וכן במשנה '''בקידושין''' [http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=20&daf=78b&format=pdf (עח ב)] נחלקו ר' יהודה וחכמים בדין המעיד על בנו שהוא ממזר. שיטת חכמים שהאומר על בנו שהוא ממזר אינו נאמן, וכן אם הבעל והאישה מודים שהעובר שבמעיה ממזר, אינם נאמנים. ור' יהודה חולק ואומר שנאמנים.
וכן במשנה '''בקידושין''' [http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=20&daf=78b&format=pdf (עח ב)] נחלקו ר' יהודה וחכמים בדין המעיד על בנו שהוא ממזר. שיטת חכמים שהאומר על בנו שהוא ממזר אינו נאמן, וכן אם הבעל והאישה מודים שהעובר שבמעיה ממזר, אינם נאמנים. ור' יהודה חולק ואומר שנאמנים.
בהמשך הגמרא מובאת ברייתא ששם מבואר שנחלקו בדרשת 'יכיר', בדומה לדרשה שבספרי. ברייתא זו מובאת גם ב'''קדושין''' [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=20&daf=74&format=pdf (עד א)] וב'''ב"ב''' [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=23&daf=127b&format=pdf (קכז ב)] וב'''יבמות''' [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=14&daf=47&format=pdf (מז א)].
בהמשך הגמרא מובאת ברייתא ששם מבואר שנחלקו בדרשת 'יכיר', בדומה לדרשה שבספרי. ברייתא זו מובאת גם ב'''קדושין''' [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=20&daf=74&format=pdf (עד א)] וב'''ב"ב''' [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=23&daf=127b&format=pdf (קכז ב)] וב'''יבמות''' [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=14&daf=47&format=pdf (מז א)].
138

עריכות