|
|
שורה 60: |
שורה 60: |
|
| |
|
| ==רבנו יונה== | | ==רבנו יונה== |
| אסור לאדם להינות מדברי תורה בעולם הזה
| | |
| מזכיר כמה ראיות שהרמב"ם מביא ומסביר אותם באופן שונה
| | גם ר' יונה ור' ברטנורא בפרושם למשנה מודים לדברי הרמב"ם אך ר' ברטנורא מתיר לראשי ישיבות ותלמידי חכמים שממונים על הציבור ליטול לשכר |
| 1.מזכיר את המעשה עם ר' טרפון ומשם למד שאסור לאדם להשתמש בכיתרה של תורה בשביל להינצל אלא אם כן זו הדרך היחידה שיש לו
| | ולא רק זאת אלא מותר להם ליטול שכר כדי להתעשר.(לומד זאת מכהן גדול שהתורה כתבה בו "גדלהו מאחיו"(ויקרא כא י') |
| 2. מזכיר את המעשה עם ר' יונתן בן עמרם ומשם למד שרק בשנת בצורת שאין דרך אחרת להתקיים הותר לת"ח ליטול ולמרות זאת ר' יונתן בן עמרם חשש ולא לקח
| | וחכמים למדו שיש חובה על הכהנים להעשיר אותו (יומא יח א') כך גם הציבור חייב להעשיר תלמידי חכמים) |
| 3. "הייתה כאניות סוחר ממרחק תביא לחמה"-מסביר כדעת הרמב"ם רק בזקן שלא יכול לעבוד אך אם הוא בריא מחוייב להתפרנס מעצמו
| |
| 4."המביא דורון לתלמידי חכמים מעלה עליו הכתוב כאילו הקריב ביכורים"- דיברו שם רק על מתנות שרגילים בני אדם לשלוח (כתובות קה ב')
| |
| 5."הרוצה להנות ייהנה כאלישע"-ר' יונה לומד מכאן שתלמידי חכמים פטורים ממיסים ומארנונה ואפילו במס גולגולת .
| |