הבדלים בין גרסאות בדף "אכילת מצה בערב פסח"

נוספו 1,167 בתים ,  12:27, 24 באפריל 2022
שורה 81: שורה 81:
בשו"ת '''בית דוד''' (או"ח סי' רמז) אוסר אכילת מצה מבושלת בערב פסח, אע"פ שלא ניתן לצאת בה ידי חובה, מכיון שכבר נאסרה טרם בישולה ואין הבישול מפקיע ממנה האיסור – והיינו דווקא אם בושלה לאחר תחילת ערב פסח, אך אם בושלה לפני כן, מותרת. בשו"ת '''יביע אומר''' (ו או"ח לט) דחה את סברתו, וכתב שמכיון שאין המצה אסורה מצד עצמה אלא רק מחמת הזמן, אין צורך להפקיע ממנה איסור וממילא היא מותרת אף בנתבשלה בערב פסח, וכך הכריע להלכה. '''שער הציון''' (תמד א) הבין בכוונתו של '''ביאור הגר"א''' שם שסובר כי לדעת '''הרמב"ם''' מצה מבושלת אסורה בערב פסח, וכתב כי נראה שהגר"א נוטה לדעה זו.
בשו"ת '''בית דוד''' (או"ח סי' רמז) אוסר אכילת מצה מבושלת בערב פסח, אע"פ שלא ניתן לצאת בה ידי חובה, מכיון שכבר נאסרה טרם בישולה ואין הבישול מפקיע ממנה האיסור – והיינו דווקא אם בושלה לאחר תחילת ערב פסח, אך אם בושלה לפני כן, מותרת. בשו"ת '''יביע אומר''' (ו או"ח לט) דחה את סברתו, וכתב שמכיון שאין המצה אסורה מצד עצמה אלא רק מחמת הזמן, אין צורך להפקיע ממנה איסור וממילא היא מותרת אף בנתבשלה בערב פסח, וכך הכריע להלכה. '''שער הציון''' (תמד א) הבין בכוונתו של '''ביאור הגר"א''' שם שסובר כי לדעת '''הרמב"ם''' מצה מבושלת אסורה בערב פסח, וכתב כי נראה שהגר"א נוטה לדעה זו.


'''המגן אברהם''' (תעא ח) כתב בשם '''מהרי"ל''' ש"מפוררת ונתבשלה מותר לאכול", והעיר עליו '''רעק"א''' (תעא ב) שאם נתבשלה הרי שהיא מותרת גם בלא נתפררה. '''החכמת שלמה''' מפרש שכוונת מהרי"ל היא דווקא אם נתפררה לפחות מכזית, אבל בלאו הכי היא אסורה גם בנתבשלה, ומשמע שמסכים עימו. אולם בשו"ת '''יביע אומר''' שם כתב שייתכן שאין כוונת מהרי"ל דווקא בנתפררה, אלא גם אם נתבשלה בלבד; אלא שמתייחס לקניידלאך שהיו רגילים לעשות, ולפיכך נקט 'נתפררה'. כך כתבו להקל באכילת מצה מבושלת גם '''החק יעקב''' (תעא י), '''פרי מגדים''' (תעא ח), '''ערוך השולחן''' (תעא ג), '''ומשנה ברורה''' (תעא כ).
'''המגן אברהם''' [https://wiki.jewishbooks.org.il/mediawiki/wiki/%D7%9E%D7%92%D7%9F_%D7%90%D7%91%D7%A8%D7%94%D7%9D/%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%97_%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D/%D7%AA%D7%A2%D7%90 (תעא ח)] כתב בשם '''מהרי"ל''' ש"מפוררת ונתבשלה מותר לאכול", והעיר עליו '''רעק"א''' (תעא ב) שאם נתבשלה הרי שהיא מותרת גם בלא נתפררה. '''החכמת שלמה''' [https://www.sefaria.org.il/Chokhmat_Shlomo_on_Shulchan_Arukh%2C_Orach_Chayim.471.1?vhe=Maginei_Eretz:_Shulchan_Aruch_Orach_Chaim,_Lemberg,_1893&lang=he (תעא א)] מפרש שכוונת מהרי"ל היא דווקא אם נתפררה לפחות מכזית, אבל בלאו הכי היא אסורה גם בנתבשלה, ומשמע שמסכים עימו. אולם בשו"ת '''יביע אומר''' שם כתב שייתכן שאין כוונת מהרי"ל דווקא בנתפררה, אלא גם אם נתבשלה בלבד; אלא שמתייחס לקניידלאך שהיו רגילים לעשות, ולפיכך נקט 'נתפררה'. כך כתבו להקל באכילת מצה מבושלת גם '''החק יעקב''' [https://wiki.jewishbooks.org.il/mediawiki/wiki/%D7%97%D7%A7_%D7%99%D7%A2%D7%A7%D7%91/%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%97_%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D/%D7%AA%D7%A2%D7%90 (תעא י)], '''פרי מגדים''' [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=41248&st=&pgnum=292 (אשל אברהם, תעא ח)], '''שולחן ערוך הרב''' [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D7%95%D7%9C%D7%97%D7%9F_%D7%A2%D7%A8%D7%95%D7%9A_%D7%94%D7%A8%D7%91_%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%97_%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D_%D7%AA%D7%A2%D7%90#%D7%A1%D7%A2%D7%99%D7%A3_%D7%96 (תעא ח)], '''ערוך השולחן''' [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A2%D7%A8%D7%95%D7%9A_%D7%94%D7%A9%D7%95%D7%9C%D7%97%D7%9F_%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%97_%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D_%D7%AA%D7%A2%D7%90 (תעא ג)], '''ומשנה ברורה''' [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%9E%D7%A9%D7%A0%D7%94_%D7%91%D7%A8%D7%95%D7%A8%D7%94_%D7%A2%D7%9C_%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%97_%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D_%D7%AA%D7%A2%D7%90 (תעא כ)].


===מצה כפולה ונפוחה===
===מצה כפולה ונפוחה===
87

עריכות