הבדלים בין גרסאות בדף "המקדש במתנה על מנת להחזיר"

(סיכמנו את שיטות הראשונים בסוגיית קידושין במתנה עמ"נ להחזיר (לפי שיעוריו של מר"ן רה"י הרב חיים סבתו שליט"א))
 
 
(2 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 9: שורה 9:
לפי הסברם גם אם יפרש המקדש שרוצה לקדש בהנאה לא תהיה מקודשת.  
לפי הסברם גם אם יפרש המקדש שרוצה לקדש בהנאה לא תהיה מקודשת.  
=== שיטת הרמב"ם ===
=== שיטת הרמב"ם ===
ה'''רמב"ם''' (הלכות אישות פרק ה הלכה כד) פוסק שבמקרה זה האישה אינה מקודשת אולם בהסברו איינו מציין את הסבר הגמרא של חליפין:  
ה'''רמב"ם''' ([https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A8%D7%9E%D7%91%22%D7%9D_%D7%94%D7%9C%D7%9B%D7%95%D7%AA_%D7%90%D7%99%D7%A9%D7%95%D7%AA_%D7%94_%D7%9B%D7%93 הלכות אישות ה כד]) פוסק שבמקרה זה האישה אינה מקודשת אולם בהסברו איינו מציין את הסבר הגמרא של חליפין:  
"האומר לאשה הרי את מקודשת לי בדינר זה על מנת שתחזיריהו לי אינה כ מקודשת בין החזירה בין לא החזירה, שאם לא החזירתו הרי לא נתקיים התנאי, ואם החזירתו הרי לא נהנית ולא הגיע לידה כלום".  
"האומר לאשה הרי את מקודשת לי בדינר זה על מנת שתחזיריהו לי אינה כ מקודשת בין החזירה בין לא החזירה, שאם לא החזירתו הרי לא נתקיים התנאי, ואם החזירתו הרי לא נהנית ולא הגיע לידה כלום".  
נחלקו הר"ן והאבני מילואים בהבנת דבריו:  
נחלקו הר"ן והאבני מילואים בהבנת דבריו:  
'''הר"ן''' (ב ב בדפי הרי"ף ד"ה "הא") מבאר שהרמב"ם סובר שכמו בחליפין כך גם במתנה על מנת להחזיר- ''אישה לא מקנה עצמה''. אם לא נהנתה הנאת שוות פרוטה אינה מקודשת כי אין לה הנאה מספקת לקידושין. אם נהנתה יותר משווה פרוטה אינה מקודשת כי לא קידשה בהנאה, אלא בחפץ. אולם אם היה מקדשה בהנאה והייתה נהנית הנאת שוות פרוטה הייתה מקודשת לכל דבר ועניין.  
'''הר"ן''' (ב ב בדפי הרי"ף ד"ה "הא") מבאר שהרמב"ם סובר שכמו בחליפין כך גם במתנה על מנת להחזיר- ''אישה לא מקנה עצמה''. אם לא נהנתה הנאת שוות פרוטה אינה מקודשת כי אין לה הנאה מספקת לקידושין. אם נהנתה יותר משווה פרוטה אינה מקודשת כי לא קידשה בהנאה, אלא בחפץ. אולם אם היה מקדשה בהנאה והייתה נהנית הנאת שוות פרוטה הייתה מקודשת לכל דבר ועניין.  
לעומתו '''האבני מילואים''' (סימן כט סק"ג), מבאר שלשיטת הרמב"ם בקידושין המקדש צריך לתת לאישה הנאת שוות פרוטה והיא איננה קיבלה הנאה שווה פרוטה כמו בחליפין, לכן גם אם תקנה האישה עצמה היא איננה תהיה מקודשת.  
לעומתו '''האבני מילואים''' (כט ג), מבאר שלשיטת הרמב"ם בקידושין המקדש צריך לתת לאישה הנאת שוות פרוטה והיא איננה קיבלה הנאה שווה פרוטה כמו בחליפין, לכן גם אם תקנה האישה עצמה היא איננה תהיה מקודשת.
 
==פסק ההלכה==   
==פסק ההלכה==   
הטור והשולחן ערוך (סימן כט סעיף א) פסקו שקידושין במתנה על מנת להחזיר פסולים אך יש אומרים שאם פירש שמקדש בהנאה מקודשת.
ה'''טור''' וה'''שולחן ערוך''' (כט א) פסקו שקידושין במתנה על מנת להחזיר פסולים אך יש אומרים שאם פירש שמקדש בהנאה מקודשת.
[[קטגוריה: קידושין]]
[[קטגוריה: קידושין]]
[[קטגוריה: קידושין ו:]]
[[קטגוריה: קידושין ו:]]
[[קטגוריה: אישות פרק ה הלכה כד]]
[[קטגוריה: אישות פרק ה הלכה כד]]
[[קטגוריה: אבן העזר סימן כט א]]
[[קטגוריה: אבן העזר סימן כט א]]
82

עריכות