הבדלים בין גרסאות בדף "רואין את מינו כמי שאינו"

(יצירת דף עם התוכן "{{מקורות|2={{בבלי|עבודה זרה|עג|א|עבודה זרה עג, א|בכותרת=כן}}, {{בבלי|חולין|ק|א|חולין ק, א|בכותרת=כן}}, {{בבלי|מנחות|כב|ב|מנחות כב, ב|בכותרת=כן}}}} '''רואין את מינו כמי שאינו ושאינו מינו רבה עליו ומבטלו''' או '''סלק את מינו כמי שאינו''' הוא נידון בתערובת באופן ש...")
 
שורה 27: שורה 27:


=== בדבר שיש לו מתירין ===
=== בדבר שיש לו מתירין ===
{{להשלים}}
=== רואין באינו מינו ===
=== רואין באינו מינו ===
'''הרשב"א''' בתורת הבית {{מ|ב"ד ש"א יא, ב}} דן לומר על פי דבריו שבאופן שהתערב מין במינו ואין אנו יודעים אם יש רוב היתר הרי זה ספק דרבנן ולקולא, באופן שהתערב מין בשאינו מינו ואין אנו יודעים אם יש רוב בשאינו מינו באופן כזה זה ספק דאו' ולחומרא, וממילא דן לומר שבאופן שהתערב מין במינו ובשאינו מינו ויש רוב במינו ואין אנו יודעים אם יש רוב גם באינו מינו, אמרינן סלק את השאיני מינו וממילא המינו רבה עליו ומבטלו. והרבה מהפוסקים חולקים עליו בכל תוקף שהיות וטעם כעיקר ממילא נאסר השאינו מינו ולא שייך לומר סלק בכה"ג. כך הבינו ה'''ים של שלמה''' {{מ|ח, מו ד"ה הרביעי}} וה'''ש"ך''' {{מ|יו"ד צח, ח}} וה'''פרי חדש''' {{מ|יו"ד צח ,ח}} אמנם עיין '''בב"ח''' {{מ|ס"ז}} ו'''הט"ז''' {{מ|סק"ה}} וב'''חזו"א''' {{מ|כו, ב ד"ה יו"ד}} שביארו את דברי הרשב"א והסכימו עמו.{{הערה|וע"ע בפמ"ג {{מ|יו"ד משב"ז צח,  ה}} וביד יהודה {{מ|צח, י ד"ה ומעתה}} ובגליון מהרש"א {{מ|בכורות כב, א ד"ה התוס' ד"ה אבל}}}} וכן גם פסקו בטור ושו"ע {{שוע|יורה דעה|צח|יו"ד צח, ב}}.
'''הרשב"א''' בתורת הבית {{מ|ב"ד ש"א יא, ב}} דן לומר על פי דבריו שבאופן שהתערב מין במינו ואין אנו יודעים אם יש רוב היתר הרי זה ספק דרבנן ולקולא, באופן שהתערב מין בשאינו מינו ואין אנו יודעים אם יש רוב בשאינו מינו באופן כזה זה ספק דאו' ולחומרא, וממילא דן לומר שבאופן שהתערב מין במינו ובשאינו מינו ויש רוב במינו ואין אנו יודעים אם יש רוב גם באינו מינו, אמרינן סלק את השאיני מינו וממילא המינו רבה עליו ומבטלו. והרבה מהפוסקים חולקים עליו בכל תוקף שהיות וטעם כעיקר ממילא נאסר השאינו מינו ולא שייך לומר סלק בכה"ג. כך הבינו ה'''ים של שלמה''' {{מ|ח, מו ד"ה הרביעי}} וה'''ש"ך''' {{מ|יו"ד צח, ח}} וה'''פרי חדש''' {{מ|יו"ד צח ,ח}} אמנם עיין '''בב"ח''' {{מ|ס"ז}} ו'''הט"ז''' {{מ|סק"ה}} וב'''חזו"א''' {{מ|כו, ב ד"ה יו"ד}} שביארו את דברי הרשב"א והסכימו עמו.{{הערה|וע"ע בפמ"ג {{מ|יו"ד משב"ז צח,  ה}} וביד יהודה {{מ|צח, י ד"ה ומעתה}} ובגליון מהרש"א {{מ|בכורות כב, א ד"ה התוס' ד"ה אבל}}}} וכן גם פסקו בטור ושו"ע {{שוע|יורה דעה|צח|יו"ד צח, ב}}.