הבדלים בין גרסאות בדף "ביטול איסור לכתחילה"

נוספו 192 בתים ,  01:08, 24 בנובמבר 2021
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(4 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{תחרות כתיבה}}
{{מקורות|תרומות ה ט|גיטין נד:<BR/>חולין צח<BR/>ביצה ד:<BR/>בכורות כז.|תרומות ה ג|מאכלות אסורות טו כה-כז|יורה דעה צט ה-ז}}
{{מקורות|תרומות ה ט|גיטין נד:<BR/>חולין צח<BR/>ביצה ד:<BR/>בכורות כז.|תרומות ה ג|קדושה, מאכלות אסורות, טו, כה-כז|יורה דעה צט ה-ז}}
בגדר האיסור לערב בכוונה תחילה (מזיד) איסור והיתר, באופן שיחול על האיסור דין ביטול ברוב (בתערובת יבש ביבש) או ביטול בשישים (בתערובת לח בלח) <ref>לגבי מקרים נוספים בהם עשויים לחול דיני ביטול בעקבות מעשה מכוון, ראו התייחסויות בהמשך.</ref>.
איסור '''ביטול איסור לכתחילה''' הוא דין מהלכות [[:קטגוריה:תערובות|תערובות]] הקובע שאסור לערב בכוונה תחילה (מזיד) איסור והיתר בצורה כזו שיחול על האיסור דין ביטול ברוב (בתערובת יבש ביבש) או ביטול בשישים (בתערובת לח בלח) <ref>לגבי מקרים נוספים בהם עשויים לחול דיני ביטול בעקבות מעשה מכוון, ראו התייחסויות בהמשך.</ref>.
==מקורות הדין==
==מקורות הדין<ref>הבאתי במספר מקומות את המקורות, '''בשונה מ[[ויקיסוגיה:תקנון תחרות כתיבה תורנית#כללים לכתיבה|כללי הכתיבה]]''', כשהסבר על המקור לא מקצר במילים או כשקשה להבין את הסיכום מבלי לראות את המקור.</ref>==
===מקורות שאסור לבטל איסור לכתחילה===
===מקורות שאסור לבטל איסור לכתחילה===


שורה 61: שורה 60:


ה'''פר"ת''' כתב שהדין הוא הלכה למשה מסיני.
ה'''פר"ת''' כתב שהדין הוא הלכה למשה מסיני.
יש שהביאו מקור לאיסור ביטול מה"ת ממה ששואלת הגמרא לגבי ציפורי מצורע (קידושין נז:) ושילוח הקן (חולין קטו.) אם מותרים או אסורים באכילה ועונה "לא אמרה תורה שלח לתקלה". אם היה מותר לבטל איסור מה"ת היה אפשר לשלוח ויתבטל ברוב ויהיה מותר ולא היה צורך בתשובה "לא אמרה תורה שלח לתקלה".
ה'''חתם סופר''' מביא מקור לביטול איסור מה"ת מהפסוק הנאמר בנבילה "לכלב תשליכון אותו" (שמות, כב, ל), דהיינו שאם היה מותר לבטלו לא היה צריך להשליך לכלב.


=== דרבנן ===
=== דרבנן ===
שורה 278: שורה 281:
קטניות, חיטים ופירות שיש בהם תולעים אסורים באכילה, גם אם יש בהם פי שישים כנגד התולעים, מפני שלתולעים יש דין [[בריה]].
קטניות, חיטים ופירות שיש בהם תולעים אסורים באכילה, גם אם יש בהם פי שישים כנגד התולעים, מפני שלתולעים יש דין [[בריה]].


ה'''ש"ך''' (פד כט) ביאר שכל פרי שהוחזקו בו תולעים, דינו כדין פרי שיש בו וודאי תולעים. לכן אסור לאכול פירות שהוחזקו בהם תולעים ללא בדיקה שהם נקיים מתולעים.
ה'''ש"ך''' (פד כט) ביאר שכל פרי שהוחזקו בו תולעים, דינו כדין פרי שיש בו ודאי תולעים. לכן אסור לאכול פירות שהוחזקו בהם תולעים ללא בדיקה שהם נקיים מתולעים.


==== ריסוק וטחינה ====
==== ריסוק וטחינה ====
שורה 328: שורה 331:
[[קטגוריה:מאכלות אסורות פרק טו]]
[[קטגוריה:מאכלות אסורות פרק טו]]
[[קטגוריה:יורה דעה סימן צט]]
[[קטגוריה:יורה דעה סימן צט]]
[[קטגוריה:תחרות תשע"ח]]
<references />
<references />
5

עריכות