הבדלים בין גרסאות בדף "לפני עיוור לא תתן מכשול"

מ
שורה 389: שורה 389:


==מראי מקומות לנידונים הלכתיים אקטואליים==
==מראי מקומות לנידונים הלכתיים אקטואליים==
*הושטת יין למחלל שבת בפרהסיה
*'''הושטת יין למחלל שבת בפרהסיה'''
:בשו"ת מנחת פתים לגר"מ אריק (יו"ד קנ"א) מתיר, ואומר שאפי' בסתם יינם נהגו להקל. ועי' שו"ת חלקת יעקב (א' ע"ז), ושו"ת צי"א (ח"ח י"ח, וחכ"ב ג'). ובשו"ת חתם סופר (יו"ד ק"כ) כתב שאין להחמיר בזה כ"כ כי אי"ז משום חתנות אלא משום קנס, (וע"ע בית ישראל או"ח ס"א, חלקת יעקב א' ע"ז, ושארית ישראל אה"ע ז').
:ב'''שו"ת מנחת פתים''' לגר"מ אריק (יו"ד קנ"א) מתיר, ואומר שאפי' בסתם יינם נהגו להקל. ועי' '''שו"ת חלקת יעקב''' (א' ע"ז), ו'''שו"ת צי"א''' (ח"ח י"ח, וחכ"ב ג'). וב'''שו"ת חתם סופר''' (יו"ד ק"כ) כתב שאין להחמיר בזה כ"כ כי אי"ז משום חתנות אלא משום קנס, (וע"ע '''בית ישראל''' או"ח ס"א, '''חלקת יעקב''' א' ע"ז, ו'''שארית ישראל''' אה"ע ז').


*עישון ומכירת סיגריות
*'''עישון ומכירת סיגריות'''
:עי' בשו"ת צי"א (ט"ו ל"ט, כ"א י"ד) שאוסר את העישון ואת הסיוע לו, (ועי' בשו"ת אג"מ יו"ד ב' מ"ט, אך כיום ידוע אחרת וכו', עי' שו"ת צי"א חט"ו ושו"ת שבט הלוי י' רצ"ה), וע"ע שו"ת עמודי אור (כ"ט), שו"ת תשובות והנהגות (ג' שנ"ד), שו"ת יחוה דעת (עמ' קפ"א בהערות), ו'לקוטי אמרים' לחפץ חיים (פי"ג). וע"ע בקובץ 'מבקשי תורה' חשון תשנ"ט (עמ' קע"ד) במה שכתב בשם הגרי"ש אלישיב, ושוב יל"ד כיום.
:עי' ב'''שו"ת צי"א''' (ט"ו ל"ט, כ"א י"ד) שאוסר את העישון ואת הסיוע לו, (ועי' ב'''שו"ת אג"מ''' יו"ד ב' מ"ט, אך כיום ידוע אחרת וכו', עי' '''שו"ת צי"א''' חט"ו ו'''שו"ת שבט הלוי''' י' רצ"ה), וע"ע '''שו"ת עמודי אור''' (כ"ט), '''שו"ת תשובות והנהגות''' (ג' שנ"ד), '''שו"ת יחוה דעת''' (עמ' קפ"א בהערות), ו'''לקוטי אמרים''' לחפץ חיים (פי"ג). וע"ע ב'''קובץ 'מבקשי תורה'''' חשון תשנ"ט (עמ' קע"ד) במה שכתב בשם הגרי"ש אלישיב, ושוב יל"ד כיום.


*להראות לנהג השואל בשבת את הדרך הקצרה
*'''להראות לנהג השואל בשבת את הדרך הקצרה'''
:בשו"ת צי"א (חט"ו סי' י"ח י"ט), דן בזה, וס"ל שלא יראה, דאין חיוב הפרשה מאיסור כיוון דקי"ל 'הלעיטהו', ועוד שאי"ז מסייע אלא רק 'שב ואל תעשה', ועוד משום מש"כ לעיל שאין איסור כשבלעדיו היה עובר על איסור אחר, ע"ש, ועוד משום מש"כ שו"ת יד יצחק (ב' צ"ה, הובא בדרכ"ת ס"ק י"ז) שעזרה כזו מתפרשת כחיזוק ידיו. ע"ש.
:ב'''שו"ת צי"א''' (חט"ו סי' י"ח י"ט), דן בזה, וס"ל שלא יראה, דאין חיוב הפרשה מאיסור כיוון דקי"ל 'הלעיטהו', ועוד שאי"ז מסייע אלא רק 'שב ואל תעשה', ועוד משום מש"כ לעיל שאין איסור כשבלעדיו היה עובר על איסור אחר, ע"ש, ועוד משום מש"כ '''שו"ת יד יצחק''' (ב' צ"ה, הובא בדרכ"ת ס"ק י"ז) שעזרה כזו מתפרשת כחיזוק ידיו. ע"ש.


*ליסע במוצ"ש עם נהג שלא מבדיל
*'''ליסע במוצ"ש עם נהג שלא מבדיל'''
:בשו"ת מנח"ש (קמא ל"ה ב') מתיר, הובא לעיל, ועי' בשו"ת צי"א (חי"א סי' ל"ד) היתר מטעם אחר, וע"ע שם בחי"ב (סי' ל"ח). וכתב שם גם את סברת הגרשז"א, וכ"כ בספר תורת חסד (או"ח ה') שהובא לעיל.
:ב'''שו"ת מנח"ש''' (קמא ל"ה ב') מתיר, הובא לעיל, ועי' ב'''שו"ת צי"א''' (חי"א סי' ל"ד) היתר מטעם אחר, וע"ע שם בחי"ב (סי' ל"ח). וכתב שם גם את סברת הגרשז"א, וכ"כ בספר '''תורת חסד''' (או"ח ה') שהובא לעיל.


*למכור ולהשכיר בתים ובתי עסק לחשודים על חילול שבת
*'''למכור ולהשכיר בתים ובתי עסק לחשודים על חילול שבת'''
:חוות יאיר (קפ"ה), מהרש"ם (ב' קפ"ג), כת"ס (יו"ד ע"ז), אג"מ (יו"ד א' ע"ב ואו"ח ב' ס"ו ופ'), שרידי אש (ב' י"ט), מנחת שלמה (ל"ה).  ועיין שו"ת צי"א (חי"ג סי' ל"ט) שאסור להשכיר חנות שתיפתח בשבת, ע"ש ובמה שכתב משו"ת ערוגת הבושם (או"ח נ"ד) שאסור מדין 'הרחק משכן רע'. ועי' בשו"ת מטה לוי   (ח"ב סי' י"ח) שכתב שאם יש לו חלק בבעלות חנות המחללת שבת, יסיר שמו ממנה, אך את הכסף שיש לו שם א"צ ליטול אם יכולים להתקיים גם בלעדיו, ואם תאמר שצריך אז כל עבריין יעשה כך לשותפו. ע"ש.
:'''חוות יאיר''' (קפ"ה), '''מהרש"ם''' (ב' קפ"ג), '''כת"ס''' (יו"ד ע"ז), '''אג"מ''' (יו"ד א' ע"ב ואו"ח ב' ס"ו ופ'), '''שרידי אש''' (ב' י"ט), '''מנחת שלמה''' (ל"ה).  ועיין '''שו"ת צי"א''' (חי"ג סי' ל"ט) שאסור להשכיר חנות שתיפתח בשבת, ע"ש ובמה שכתב מ'''שו"ת ערוגת הבושם''' (או"ח נ"ד) שאסור מדין 'הרחק משכן רע'. ועי' ב'''שו"ת מטה לוי''' (ח"ב סי' י"ח) שכתב שאם יש לו חלק בבעלות חנות המחללת שבת, יסיר שמו ממנה, אך את הכסף שיש לו שם א"צ ליטול אם יכולים להתקיים גם בלעדיו, ואם תאמר שצריך אז כל עבריין יעשה כך לשותפו. ע"ש.


*חתונת חילונים, סידור קידושין והשכרת האולם
*'''חתונת חילונים, סידור קידושין והשכרת האולם'''
:עי' שו"ת שרידי אש (ג' כ"ח), שו"ת אג"מ (אה"ע ח"ד, יו"ד ח"א ע"ב, או"ח ח"ד ל"ה), וחכמת אדם (קכ"ו ט"ו), שו"ת מלמד להועיל (יו"ד ע"ט), שו"ת שארית ישראל (ז'), שו"ת תשובות והנהגות (ב' תרמ"א), שו"ת שאלת יצחק (ס"ב), ובספר 'ישמח לב' (ח"א אות קס"א). וע"ע לגבי התר נישואין לחילוני, בשו"ת יבי"א (ח"ב אה"ע כ"א). (ובשומשי"ד ב' ל"ב שהובא לעיל , אומר שאם זה בח"ע, כיוון שזה לפני שעת עבירה, לתוס' ורא"ש שרי, ולרש"י ורמב"ם שרי אם פרנסתו בכך דאז חשיב כדרכי שלום ).  וע"ע בשו"ת מהר"י אסאד (ח"ד סי' ק"מ) גבי גרושה לכהן המאיים להתנצר.
:עי' '''שו"ת שרידי אש''' (ג' כ"ח), '''שו"ת אג"מ''' (אה"ע ח"ד, יו"ד ח"א ע"ב, או"ח ח"ד ל"ה), ו'''חכמת אדם''' (קכ"ו ט"ו), '''שו"ת מלמד להועיל''' (יו"ד ע"ט), '''שו"ת שארית ישראל''' (ז'), '''שו"ת תשובות והנהגות''' (ב' תרמ"א), '''שו"ת שאלת יצחק''' (ס"ב), ובספר '''ישמח לב''' (ח"א אות קס"א). וע"ע לגבי התר נישואין לחילוני, ב'''שו"ת יבי"א''' (ח"ב אה"ע כ"א). (וב'''שומשיב דבר''' ב' ל"ב שהובא לעיל, אומר שאם זה בח"ע, כיוון שזה לפני שעת עבירה, לתוס' ורא"ש שרי, ולרש"י ורמב"ם שרי אם פרנסתו בכך דאז חשיב כדרכי שלום).  וע"ע ב'''שו"ת מהר"י אסאד''' (ח"ד סי' ק"מ) גבי גרושה לכהן המאיים להתנצר.


*נתינת הכשר למקום המגיש בשר וחלב
*'''נתינת הכשר למקום המגיש בשר וחלב'''
:בשו"ת יבי"א (ו' יו"ד ג' ג') מתיר, ודלא כצי"א (י"א נ"ה). ובשו"ת אגרות משה (יו"ד א' נ"ב) מתיר גם כן, כי ההכשר על האוכל ולא על המוכר, ואם אדם קונה דבר האסור לו מצד עצמו, אי"ז עניין ההשגחה. (ונ"ל דהצי"א מיירי כשהמשגיח צריך לעמוד שם ולא למחות, עיי"ש, ואי"ז אותו מקרה כמו באג"מ).
:ב'''שו"ת יבי"א''' (ו' יו"ד ג' ג') מתיר, ודלא כ'''צי''' (י"א נ"ה). וב'''שו"ת אגרות משה''' (יו"ד א' נ"ב) מתיר גם כן, כי ההכשר על האוכל ולא על המוכר, ואם אדם קונה דבר האסור לו מצד עצמו, אי"ז עניין ההשגחה. (הצי"א מיירי כשהמשגיח צריך לעמוד שם ולא למחות, עיי"ש, ואי"ז אותו מקרה כמו באג"מ).


==הערות שוליים==
==הערות שוליים==
391

עריכות