הבדלים בין גרסאות בדף "לפני עיוור לא תתן מכשול"

שורה 204: שורה 204:


==="לפני עיוור" ו"מסייע ידי עוברי עבירה" באשה===
==="לפני עיוור" ו"מסייע ידי עוברי עבירה" באשה===
בחינוך (רל"ב) איתא שנוהגת בזכרים ונקבות, וכ"כ בדרישה (יו"ד סי' א').


וברמב"ן (יבמות פד:) כתב, דבלאו שאינו שוה בכל, נשים אינן עוברות משום לפנ"ע, כך ביאר דבריו במחזיק ברכה לחיד"א (סי' ס"ב), וע"ע בהג' מעשה חשב על שעה"מ אישות ט' ט"ז. (ובשד"ח הקשה מכאן על רעק"א יו"ד קפ"א שדן בלפנ"ע באשה, עי' לעיל אות י"ז). ועיין שו"ת חת"ס (חו"מ ר"ב) שיש שהבין מהרמב"ן שגם איש לא עבר בלפנ"ע בלאו כזה, ובחת"ס שם תמה על זה דלא גרע מעצה רעה, ולכן מסביר דמיירי רק על נשים וכנ"ל, ומביא דכ"כ הריטב"א.


והנה, מהפמ"ג בפתיחה כוללת (ב' י"ד) מתעורר צד נוסף לעניין חיוב נשים בלאו דלפנ"ע, שהרי אין בלאו זה מלקות (בפשטות, ועי' לעיל אות ב'), וא"כ יתכן שאינן מחוייבות בכך. דהנה כתיב (במדבר ה' ו') 'איש או אשה כי יעשו' וגו', ורש"י בקידושין (לה.) כתב, שהשווה הכתוב אשה לאיש לכל עונשין שבתורה "ולאווין עונש מלקות", וכ"כ ביבמות (פד: ד"ה עונשין) - "לאו וכרת", ומשמע מכל הנ"ל שנשים פטורות מלאו שאין בו מעשה, אמנם מביא הפמ"ג שם שמהרמב"ם (עכו"ם י"ב ג') משמע לא כך. (ועי' בשד"ח ו' כ"ו י"א ד"ה ושם, שהביא בשם מהרימ"ט שנשים פטורות מלאו שאין בו"מ ושבשו"ת בית יצחק נחלק עליו וכו' ועוד ס"ל שם שלאו שבכללות שאני. ומ"מ יל"ד ממש"כ מהפמ"ג לעיל).


<big>ולגבי איסור מסייע ידי עוברי עבירה</big>
דעת הרא"ש (ברכות פ"ג סי' י"ג) שאשה אינה בדין ערבות, וכ"כ רבינו יונה שם בשם ר"י, ובדגמ"ר (או"ח רע"א) מסופק אם אנשים בכלל ערבות לנשים.  וכתב בשו"ת יד רמה (פוקס) יו"ד ק"א, שלפי הצד שמקור איסור מסייע הוא מדין ערבות, א"כ להנ"ל אין לאשה ובאשה את איסור זה.  וכדעת הרא"ש ור"י, כך גם ס"ל לצל"ח (ברכות כ'), ועי' ע"ז בשו"ת צי"א חט"ו ריש סי' ל"ב, וכתב שם שאף שאין דין ערבות יש דין תוכחה, (שו"ת הלכות קטנות ח"א סי' קל"ב), וא"כ יל"ד לכאו' לגבי מסייע, אך בשד"ח ושעה"צ כתבו דמיירי באין יכול להוכיח, אך א"כ יל"ד גם על דין ערבות אם שייך. וע"ע בצי"א שם שיש אומרים שאשתו של אדם כן ערבה עליו כי בידה להוכיחו.
ומ"מ, עי' בשד"ח (כללים מ' מ"ב) שס"ל שיש איסור מסייע לאשה, וכ"כ גם בספר 'נשמת כל חי' לגר"ח פלאג'י (א' יו"ד ל"ה).


==="לפני דלפני"===
==="לפני דלפני"===
391

עריכות