הבדלים בין גרסאות בדף "חמץ נוקשה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 52 בתים ,  10:29, 9 ביוני 2016
אין תקציר עריכה
שורה 171: שורה 171:


===ביטול בשישים לחמץ נוקשה===
===ביטול בשישים לחמץ נוקשה===
כידוע, חמץ גמור אינו בטל בפסח אפילו באלף, בניגוד לרוב האיסורים שבטלים בשישים. מה דינו של חמץ נוקשה שנתערב בשישים? ב'''מג"א''' (תמז ה) הובאה מחלוקת בין מהרי"ל למהר"י איסרלן בעניין זה: למהרי"ל חמץ נוקשה בטל בשישים, ולמהרי"א לא (הואיל וטעם הדין שבחמץ גמור אין ביטול הוא משום שהאדם מורגל בו ו"אינו בדל ממנו", וטעם זה שייך גם בנוקשה). המג"א טוען שמהרי"א מחמיר משום שלדעתו חמץ נוקשה אסור מן התורה, וממילא הואיל ולהלכה נפסק שאיסורו מדרבנן, ה"ה שלעניין תערובתו בטל חמץ נוקשה בשישים. לעומתו, אסר '''הט"ז''' (שם יט) חמץ נוקשה שנתערב באכילה, והתירו בשהייה. '''המשנ"ב ''' (שם טו) מסיק להלכה שיש לסמוך על המג"א בשעת הדחק.
כידוע, חמץ גמור אינו בטל בפסח אפילו באלף, בניגוד לרוב האיסורים שבטלים בשישים. מה דינו של חמץ נוקשה שנתערב בשישים? ב'''מג"א''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x2181 (תמז ה)] הובאה מחלוקת בין מהרי"ל למהר"י איסרלן בעניין זה: למהרי"ל חמץ נוקשה בטל בשישים, ולמהרי"א לא (הואיל וטעם הדין שבחמץ גמור אין ביטול הוא משום שהאדם מורגל בו ו"אינו בדל ממנו", וטעם זה שייך גם בנוקשה). המג"א טוען שמהרי"א מחמיר משום שלדעתו חמץ נוקשה אסור מן התורה, וממילא הואיל ולהלכה נפסק שאיסורו מדרבנן, ה"ה שלעניין תערובתו בטל חמץ נוקשה בשישים. לעומתו, אסר '''הט"ז''' (שם יט) חמץ נוקשה שנתערב באכילה, והתירו בשהייה. '''המשנ"ב ''' (שם טו) מסיק להלכה שיש לסמוך על המג"א בשעת הדחק.


===מצה עשירה (ועוגיות פפושדו)===
===מצה עשירה (ועוגיות פפושדו)===
134

עריכות

תפריט ניווט