הבדלים בין גרסאות בדף "חתיכה נעשת נבילה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 24 בתים ,  21:14, 7 ביוני 2016
שורה 290: שורה 290:


'''הר"ן בשם הרמב"ן : יש חנ"נ בכלים.'''
'''הר"ן בשם הרמב"ן : יש חנ"נ בכלים.'''
ומבאר הפמ"ג משבצות זהב ס"ק ח' כמו דאמרינן אין טומאה בלועה מטמאה טהרה בלועה ה"ה אין איסור בלוע בכלי מבטל היתר.
 
'''ומבאר הפמ"ג משבצות זהב ס"ק ח'''' כמו דאמרינן אין טומאה בלועה מטמאה טהרה בלועה ה"ה אין איסור בלוע בכלי מבטל היתר.
 
'''הרשב"א:''' חנ"נ שייך רק במזון ולכן בכלי חרס לא אומרים חנ"נ לעומת בלוע שבכלי כן אומרים חנ"נ.
'''הרשב"א:''' חנ"נ שייך רק במזון ולכן בכלי חרס לא אומרים חנ"נ לעומת בלוע שבכלי כן אומרים חנ"נ.
'''מרדכי :'''
'''מרדכי :'''
כלי חרס – אומרים חנ"נ.
כלי חרס – אומרים חנ"נ.
כלי מתכת – לא אומרים חנ"נ.
כלי מתכת – לא אומרים חנ"נ.
'''פסיקת השו"ע בנושא :''' שו"ע סעיף ה' - אם ידוע כמה הוא האיסור, כגון כף חדשה או שאינה בת יומא שניער בה ובלעה כזית חלב, ואחר כך ניער בה קדרה של בשר, אין צריך אלא ס' לבטל הכזית שבלעה...  
'''פסיקת השו"ע בנושא :''' שו"ע סעיף ה' - אם ידוע כמה הוא האיסור, כגון כף חדשה או שאינה בת יומא שניער בה ובלעה כזית חלב, ואחר כך ניער בה קדרה של בשר, אין צריך אלא ס' לבטל הכזית שבלעה...  
ויש מי שאומר שגם בזו אין צריך אלא ס' לבטל הכזית שבלעה.  
ויש מי שאומר שגם בזו אין צריך אלא ס' לבטל הכזית שבלעה.
משמע שהכריע כרשב"א אך הביא גם את הר"ן  
משמע שהכריע כרשב"א אך הביא גם את הר"ן  
'''פסיקת הרמ"א בנושא :'''
'''פסיקת הרמ"א בנושא :'''
המשך דברי הרמ"א - ויש שאינן מחלקין בין כף ישן לחדש, רק בין כלי חרס לשאר כלים (מרדכי פ' גיד הנשה) ואומרים דבכלי חרס דאי אפשר להפריד האיסור על ידי הגעלה אמרינן הכלי נעשה נבלה, אבל לא בשאר כלים, וטוב לחוש לחומרא וע"ל סימן צ"ב.
המשך דברי הרמ"א - ויש שאינן מחלקין בין כף ישן לחדש, רק בין כלי חרס לשאר כלים (מרדכי פ' גיד הנשה) ואומרים דבכלי חרס דאי אפשר להפריד האיסור על ידי הגעלה אמרינן הכלי נעשה נבלה, אבל לא בשאר כלים, וטוב לחוש לחומרא וע"ל סימן צ"ב.
'''ההבנת הרמ"א במרדכי :'''
'''ההבנת הרמ"א במרדכי :'''
כלי חרס אפילו חדש יש בו חנ"נ ואילו בשאר כלים אפילו ישנים אין בהם חנ"נ.
כלי חרס אפילו חדש יש בו חנ"נ ואילו בשאר כלים אפילו ישנים אין בהם חנ"נ.
למסקנה סיים הרמ"א " וטוב לחוש לחומרא "היינו שאינו מקבל את הקולא של המרדכי (בשאר כלים אפילו שישנים שאין בהם חנ"נ) אלא אף בהם יש חנ"נ .
למסקנה סיים הרמ"א " וטוב לחוש לחומרא "היינו שאינו מקבל את הקולא של המרדכי (בשאר כלים אפילו שישנים שאין בהם חנ"נ) אלא אף בהם יש חנ"נ .
ובכלי חרס אפילו חדש יש חנ"נ לחומרא.
ובכלי חרס אפילו חדש יש חנ"נ לחומרא.
'''הט"ז סק"ח:'''
'''הט"ז סק"ח:'''
המרדכי סבר שיש חילוק בכלי חדש.
המרדכי סבר שיש חילוק בכלי חדש.
שבכלי חרס חדש – יש חנ"נ כיוון שאינו חזר לכשרו ודומה לחתיכה שנאסרה שאינה חוזרת לעולם להיתרה, ובשאר כלים – אין בהם חנ"נ כיוון שאינם דומים לחתיכה שנאסרה וחוזרים להכשרם ע"י הגעלה.
שבכלי חרס חדש – יש חנ"נ כיוון שאינו חזר לכשרו ודומה לחתיכה שנאסרה שאינה חוזרת לעולם להיתרה, ובשאר כלים – אין בהם חנ"נ כיוון שאינם דומים לחתיכה שנאסרה וחוזרים להכשרם ע"י הגעלה.
הט"ז להלכה פוסק :
 
'''הט"ז להלכה פוסק :'''
כאשר הכלי חדש או אינו בן יומו :
כאשר הכלי חדש או אינו בן יומו :
באיסור בב"ח :
באיסור בב"ח :
כלי חרס – יש חנ"נ בכלי.  כלי מתכת – אין חנ"נ בכלי.
כלי חרס – יש חנ"נ בכלי.  כלי מתכת – אין חנ"נ בכלי.
בשאר איסורים :
בשאר איסורים :
כלי חרס ומתכת – אין חנ"נ בכלים. מכיוון שיש מ"ח אם יש חנ"נ בש"א ואף שאנו מחמירים בזה זה רק בבלוע אך בגוף הכלי לא מחמירים.
כלי חרס ומתכת – אין חנ"נ בכלים. מכיוון שיש מ"ח אם יש חנ"נ בש"א ואף שאנו מחמירים בזה זה רק בבלוע אך בגוף הכלי לא מחמירים.
בהפסד מרובה : באיסור בב"ח – אין להקל. בשאר איסורים – מקלים שאין חנ"נ כלל.
בהפסד מרובה : באיסור בב"ח – אין להקל. בשאר איסורים – מקלים שאין חנ"נ כלל.
'''ש"ך סקכ"א :''' בכלי חרס חדש לא שייך לומר חנ"נ וכל דברי המרדכי נאמרו בכלי ישן והחילוק הוא  
'''ש"ך סקכ"א :''' בכלי חרס חדש לא שייך לומר חנ"נ וכל דברי המרדכי נאמרו בכלי ישן והחילוק הוא  
שבכלי חרס – יש חנ"נ .
שבכלי חרס – יש חנ"נ .
שורה 324: שורה 335:
בהפס"מ – אין חנ"נ.
בהפס"מ – אין חנ"נ.
כלי חרס – יש חנ"נ אף בהפס"מ.
כלי חרס – יש חנ"נ אף בהפס"מ.
שאר איסורים:
שאר איסורים:
בכל הכלים אומרים חנ"נ בבלוע לכתחילה ובהפסד אפילו אינו מרובה יש להקל שלא אומרים.
בכל הכלים אומרים חנ"נ בבלוע לכתחילה ובהפסד אפילו אינו מרובה יש להקל שלא אומרים.
40

עריכות

תפריט ניווט