147
עריכות
שורה 113: | שורה 113: | ||
ישנה מחלוקת ראשונים האם מותר לעשות נ"ט בר נ"ט לכתחילה. | |||
דעת '''הסמ"ק הגה"מ, רבינו ירוחם וספר התרומה אליבא דהרמ"א''' שנ"ט בר נ"ט אסור לכתחילה וסברתם שהגמ' נקטה לשון דיעבד (דגים שעלו בקערה). | |||
ודעת '''ספר התרומה אליבא דהבי"ו''' שנ"ט בר נ"ט מותר לכתחילה. | |||
''' | '''בבדק הבית''' כתב רבי יוסף קארו שמותר לכתחילה לעשות נ"ט בר נ"ט, '''ובשולחן ערוך''' כתב בלשון דיעבד (היינו אם כבר בושל). | ||
ונחלקו האחרונים מה פסיקתו, האם מותר לתכנן זאת מראש או רק אם כבר התבשלו. | |||
'''הש"ך''' פסק כמשמע בשולחן ערוך שרק אם בושל. | |||
אך | '''והרב עובדיה יוסף''' (יביע אומר ט,ד) כתב שאומנם בשו"ע משמע שלכתחילה אסור, אך מכיוון שבבדק הבית כתב להתיר. משמע שחזר בו ויש להתיר. | ||
אף למי שסובר שהשו"ע נכתב לאחר בדק הבית, היה לו לכתוב במפורש שחזר בו מבדק הבית, לכן מסתבר שהשו"ע מתיר לכתחילה והוא רק כתב את לשון הרמב"ם כדרכו במקומות רבים. | |||
'''והרמ"א''' כתב בדרכי משה שגם עליה של דגים בקערה (שאותם הוא מתיר עם חלב) זה רק אם עלו אבל לתכנן אסור. | |||
ובישול וצלייה מותר בדיעבד רק אם עירבב כבר עם החלב. | |||
== לסיכום == | == לסיכום == |
עריכות