הבדלים בין גרסאות בדף "ברכת המזון לנשים"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 203 בתים ,  11:55, 3 במאי 2016
אין תקציר עריכה
שורה 5: שורה 5:


==המקור מהמשנה והגמרא==
==המקור מהמשנה והגמרא==
המשנה ממסכת ברכות (כ א) כתבה שנשים ועבדים וקטנים פטורים מקריאת שמע ומן התפילין, חייבות בתפילה ובמזוזה ובברכת המזון. א"כ יוצא שנשים חיבות בברכת המזון.  
המשנה ממסכת ברכות [http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=20&format=pdf(כ א)] כתבה שנשים ועבדים וקטנים פטורים מקריאת שמע ומן התפילין, חייבות בתפילה ובמזוזה ובברכת המזון. א"כ יוצא שנשים חיבות בברכת המזון.  
הגמרא (שם כ ב) הסתפקה האם חיובם הוא מדאורייתא או מדרבנן. ושואלת הגמרא למאי נפקא מינה? ועונה הגמרא להוציא את הרבים ידי חובה.
הגמרא [http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=20b&format=pdf(שם כ ב)] הסתפקה האם חיובם הוא מדאורייתא או מדרבנן. ושואלת הגמרא למאי נפקא מינה? ועונה הגמרא להוציא את הרבים ידי חובה.


==הסברים בפשט הגמרא==
==הסברים בפשט הגמרא==


===שיטת רש"י===
===שיטת רש"י===
רש"י (שם ד"ה או דברנן) כתב לבאר את ספק הגמרא, שכיוון שכתוב (דברים ח) "ואכלת ושבעת" אז זה לא מצוות עשה שהזמן גרמא ולכן נשים יהיו חיבות מדאוריתא. או כיוון שכתוב (שם) "על הארץ הטובה אשר נתן לך" והארץ אינה נתנה להחלק לבנות אז הן פטורות מהתורה. ומוסיף רש"י ואומר, שאל תקשה לי מבנות צלופחד שהם כן נחלו וא"כ גם בנות בנות נחלה הם זה לא נכון, כיוון שמה שנטלו בנות צלופחד זה את נחלת אביהן שהיה מיוצאי מצרים. וכן הסכים עם פירוש זה ספר ההשלמה (שם).
רש"י [http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=20b&format=pdf(שם ד"ה או דברנן)] כתב לבאר את ספק הגמרא, שכיוון שכתוב (דברים ח) "ואכלת ושבעת" אז זה לא מצוות עשה שהזמן גרמא ולכן נשים יהיו חיבות מדאוריתא. או כיוון שכתוב (שם) "על הארץ הטובה אשר נתן לך" והארץ אינה נתנה להחלק לבנות אז הן פטורות מהתורה. ומוסיף רש"י ואומר, שאל תקשה לי מבנות צלופחד שהם כן נחלו וא"כ גם בנות בנות נחלה הם זה לא נכון, כיוון שמה שנטלו בנות צלופחד זה את נחלת אביהן שהיה מיוצאי מצרים. וכן הסכים עם פירוש זה ספר ההשלמה (שם).


===קושית תוספות על רש"י וביאורו===
===קושית תוספות על רש"י וביאורו===

תפריט ניווט