הבדלים בין גרסאות בדף "מקור וטעם לחזקת ג' שנים"

אין תקציר עריכה
שורה 20: שורה 20:


3.בירור דברי רבא בעניין איבוד השטר כמקור לחזקת ג' שנים
3.בירור דברי רבא בעניין איבוד השטר כמקור לחזקת ג' שנים
3.א. שיטת הרשב"ם
3.א. שיטת הרשב"ם
3.ב. שיטת הקצות ורבינו יונה
3.ב. שיטת הקצות ורבינו יונה
3.ג. שיטת הרשב"א
3.ג. שיטת הרשב"א
3.ד. שיטת הרמב"ן הסברה ראשונה
3.ד. שיטת הרמב"ן הסברה ראשונה
3.ה. שיטת הרמב"ן הסברה שנייה
3.ה. שיטת הרמב"ן הסברה שנייה


שורה 97: שורה 102:
גם הרשב"א הולך בקו שראינו עד כה שהתירוץ האחרון של רבא איננו נסמך על תירוציו הקודמים. לרשב"א יש פירוש מאוד ייחודי והוא מסביר שבני אדם יודעים שלקוחות מאבדים שטרות לאחר ג' שנים, אז עצם העובדה שהמרא קמא שתק כל הזמן,ופתאום לאחר 3 שנים הוא מגיע ומערער, זה מעורר אצלנו חשד מאוד גדול כלפיו שהוא מערים. הוא פשוט ישב והמתין לכך שיאבד את השטר וינצל עובדה זו "לגנוב ממנו". "אלא אמר רבא תלת שנין מזדהר איניש בשטריה טפי לא מיזדהר, כלומר שזה יודע דטפי לא מיזדהר כי לא מיחה תוך שלש מיחזי כמערים לשתוק עד שיאבד זה ראיותיו, ובהכי סלקא שמעתא דטעמא דשלש שנים משום דתלת מזדהר טפי לא מזדהר".
גם הרשב"א הולך בקו שראינו עד כה שהתירוץ האחרון של רבא איננו נסמך על תירוציו הקודמים. לרשב"א יש פירוש מאוד ייחודי והוא מסביר שבני אדם יודעים שלקוחות מאבדים שטרות לאחר ג' שנים, אז עצם העובדה שהמרא קמא שתק כל הזמן,ופתאום לאחר 3 שנים הוא מגיע ומערער, זה מעורר אצלנו חשד מאוד גדול כלפיו שהוא מערים. הוא פשוט ישב והמתין לכך שיאבד את השטר וינצל עובדה זו "לגנוב ממנו". "אלא אמר רבא תלת שנין מזדהר איניש בשטריה טפי לא מיזדהר, כלומר שזה יודע דטפי לא מיזדהר כי לא מיחה תוך שלש מיחזי כמערים לשתוק עד שיאבד זה ראיותיו, ובהכי סלקא שמעתא דטעמא דשלש שנים משום דתלת מזדהר טפי לא מזדהר".


[[3.ד- שיטת הרמב"ן הסברה א']]
[[3.ד. שיטת הרמב"ן הסברה א']]


שיטת הרמב"ן ביחס לחזקת ג' שנים מופיעה בפירושו בדף מב. ביחס '''לגמ''''- "אכלה האב שנה והבן שנתיים..הרי זו חזקה" .'''הרמב"ן''' מביא בתחילה שיטה המסבירה שכל גמ' זו היא דווקא ביחס לבן גדול,שדווקא כאשר ישב בקרקע האב שנה ואז בנו הגדול שנתיים והמרא קמא לא מחה-נוצרה חזקת 3 שנים. אך בבן קטן, מכיוון שלא שייך למחות בו, אז יש למרא קמא הסבר טוב מדוע הוא לא מחה. לפי הסברה זו כל עניין המחאה של המרא קמא הוא לגרום למחזיק לשמור את שטרו מעבר ל3 שנים.
שיטת הרמב"ן ביחס לחזקת ג' שנים מופיעה בפירושו בדף מב. ביחס '''לגמ''''- "אכלה האב שנה והבן שנתיים..הרי זו חזקה" .'''הרמב"ן''' מביא בתחילה שיטה המסבירה שכל גמ' זו היא דווקא ביחס לבן גדול,שדווקא כאשר ישב בקרקע האב שנה ואז בנו הגדול שנתיים והמרא קמא לא מחה-נוצרה חזקת 3 שנים. אך בבן קטן, מכיוון שלא שייך למחות בו, אז יש למרא קמא הסבר טוב מדוע הוא לא מחה. לפי הסברה זו כל עניין המחאה של המרא קמא הוא לגרום למחזיק לשמור את שטרו מעבר ל3 שנים.
6

עריכות