הבדלים בין גרסאות בדף "חמץ נוקשה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 90 בתים ,  14:55, 28 במרץ 2016
אין תקציר עריכה
(דף חדש: {{תחרות כתיבה}} חמץ נוקשה שנינו בפסחים פ"ג משנה א' [מב.]: "ואלו עוברין (ר...)
 
שורה 2: שורה 2:
        
        


                                                     חמץ נוקשה  
                                                     '''חמץ נוקשה'''
שנינו בפסחים פ"ג משנה א' [מב.]: "ואלו עוברין (רש"י-"עליהן בבל יראה ובבל ימצא") בפסח: "כותח הבבלי ושכר המדי וחומץ האדומי וזיתום המצרי וזומן של צבעים ועמילן של טבחים וקולן של סופרים. ר''א אומר אף תכשיטי נשים. זה הכלל כל שהוא ממין דגן- הרי זה עובר בפסח. הרי אלו באזהרה, ואין בהן משום כרת".
'''במשנה''' (פסחים מב.) הובאה דעת ר"א המונה את "תכשיטי נשים" ברשימת הדברים ש"עוברין עליהם בפסח"(לדעת רש"י הכוונה לאיסור "בל יראה ובבל ימצא", ולתוס' משום שמא יבוא לאכול), וממילא נכללים בדין המשנה: "הרי אלו באזהרה, ואין בהן משום כרת".


ובגמ' שם [מג.] אמרו: "מאן תנא דחמץ דגן גמור ע''י תערובות, ונוקשה בעיניה, בלאו? (רש"י שם: "מאן תנא דמתני'"- "דאית ליה חמץ דגן גמור, שנתערב במין אחר, ואינו בעין- שנימוח. אי נמי חמץ נוקשה- רע, ואיתיה בעיניה, מוזהרין על אכילתו בלאו? דקתני מתני': "כותח הבבלי ושיכר המדי"- חמץ דגן גמור, אלא שנתערב בדבר אחר. ו"תכשיטי נשים"- בעיניה הוא, אבל נוקשה הוא- דאינו ראוי לאכילה. וקתני "באזהרה"- שעובר עליהן בלאו")  
ובגמ' שם [מג.] אמרו: "מאן תנא דחמץ דגן גמור ע''י תערובות, ונוקשה בעיניה, בלאו? (רש"י שם: "מאן תנא דמתני'"- "דאית ליה חמץ דגן גמור, שנתערב במין אחר, ואינו בעין- שנימוח. אי נמי חמץ נוקשה- רע, ואיתיה בעיניה, מוזהרין על אכילתו בלאו? דקתני מתני': "כותח הבבלי ושיכר המדי"- חמץ דגן גמור, אלא שנתערב בדבר אחר. ו"תכשיטי נשים"- בעיניה הוא, אבל נוקשה הוא- דאינו ראוי לאכילה. וקתני "באזהרה"- שעובר עליהן בלאו")  
134

עריכות

תפריט ניווט