554
עריכות
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
|||
| שורה 198: | שורה 198: | ||
ה'''חינוך''' כותב שנשים פטורות ממצוה זו, כפי שכותב (מצווה תרג): "נוהגת מצוה זו בכל מקום ובכל זמן בזכרים, כי להם לעשות המלחמה ונקמת האויב, לא לנשים". היינו שלמרות שזו אינה מצווה שהזמן גרמא, מכיוון שה'''חינוך''' מקשר בין מצווה זו, למצווה להילחם בעמלק, כמו שרק הזכרים מצווים להילחם בעמלק, כך גם במצווה זו, מצווים רק הזכרים. | ה'''חינוך''' כותב שנשים פטורות ממצוה זו, כפי שכותב (מצווה תרג): "נוהגת מצוה זו בכל מקום ובכל זמן בזכרים, כי להם לעשות המלחמה ונקמת האויב, לא לנשים". היינו שלמרות שזו אינה מצווה שהזמן גרמא, מכיוון שה'''חינוך''' מקשר בין מצווה זו, למצווה להילחם בעמלק, כמו שרק הזכרים מצווים להילחם בעמלק, כך גם במצווה זו, מצווים רק הזכרים. | ||
אך ה'''מנחת חינוך''' הקשה על ה'''חינוך''', מדוע פטר נשים ממצווה זו, שהיא אינה מצווה שהז"ג, וגם שהרי מלחמת עמלק היא מלחמת מצווה, כדברי ה'''רמב"ם''' (מלכים ומלחמות ה א), והרי למלחמת מצווה יוצאות גם הנשים, כפי | אך ה'''מנחת חינוך''' הקשה על ה'''חינוך''', מדוע פטר נשים ממצווה זו, שהיא אינה מצווה שהז"ג, וגם שהרי מלחמת עמלק היא מלחמת מצווה, כדברי ה'''רמב"ם''' (מלכים ומלחמות ה א), והרי למלחמת מצווה יוצאות גם הנשים, כפי שה'''רמב"ם''' פסק (שם ז ד), וא"כ מדוע פטר ה'''חינוך''' את הנשים. | ||
עוד כותב ה'''מנ"ח''', על כך שהחינוך מקשר בין המצווה להילחם בעמלק, ובין המצווה, לזכור את מעשיו, ולסיום כותב, שצ"ע מדוע כתב ה'''חינוך''' לפטור את הנשים, ונראה שגם הנשים חייבות במצווה זו. | עוד כותב ה'''מנ"ח''', על כך שהחינוך מקשר בין המצווה להילחם בעמלק, ובין המצווה, לזכור את מעשיו, ולסיום כותב, שצ"ע מדוע כתב ה'''חינוך''' לפטור את הנשים, ונראה שגם הנשים חייבות במצווה זו. | ||
בספר'''הדרש והעיון''' ניסה ליישב דברי החינוך מקושיית ה'''מנ"ח''' מדוע מקשר בין הזכירה למחייה ומתרץ שלשיטת ה'''חינוך''' הוקשה זכירה למחייה, וא"כ גם במצוות הזכירה הנשים פטורות. אך אין מחוור דיו, שהרי זו מלחמת מצווה שנשים חייבות, וכן מהיכי תיתי היקש זה. | בספר '''הדרש והעיון''' ניסה ליישב דברי החינוך מקושיית ה'''מנ"ח''' מדוע מקשר בין הזכירה למחייה ומתרץ שלשיטת ה'''חינוך''' הוקשה זכירה למחייה, וא"כ גם במצוות הזכירה הנשים פטורות. אך אין מחוור דיו, שהרי זו מלחמת מצווה שנשים חייבות, וכן מהיכי תיתי היקש זה. | ||
וכן הקשה ה'''אבני נזר''' (או"ח תקט), ותירץ שכיוון שמצוות המחייה היא מצווה שהזמן גרמא, ונשים פטורות, א"כ מצוות הזכירה שהיא מקבילה למצוות המחייה אף בה יהיו נשים פטורות. | וכן הקשה ה'''אבני נזר''' (או"ח תקט), ותירץ שכיוון שמצוות המחייה היא מצווה שהזמן גרמא, ונשים פטורות, א"כ מצוות הזכירה שהיא מקבילה למצוות המחייה אף בה יהיו נשים פטורות. | ||
הוכיחו '''אחרונים''' בדעת ה'''רמב"ם''' ('''יביע אומר''' ח נד יט. '''נר מצווה''' יא לא. '''מהר"י עייאש''' {{דרוש מקור}}), שלדעתו נשים חייבות במצווה, מכיוון שלא כתב שמניין המצוה שנשים פטורות, את מצווה זו, | הוכיחו '''אחרונים''' בדעת ה'''רמב"ם''' ('''יביע אומר''' ח נד יט. '''נר מצווה''' יא לא. '''מהר"י עייאש''' {{דרוש מקור}}), שלדעתו נשים חייבות במצווה, מכיוון שלא כתב שמניין המצוה שנשים פטורות, את מצווה זו, א"כ נראה בדעת הרמב"ם שמחייב הנשים במצווה זו. | ||
וכתב ב'''תורת חסד''', שמחלוקת זו אם אישה חייבת תלויה במחלוקת הראשונים אם מניין וס"ת זה מדאורייתא. לפי הראשונים האומרים שאלו מדאורייתא מסתבר לדעת שהאישה חייבת, ואילו לדעת אלו האומרים שאין הם מהתורה, אומרים שנשים פטורות. | וכתב ב'''תורת חסד''', שמחלוקת זו אם אישה חייבת תלויה במחלוקת הראשונים אם מניין וס"ת זה מדאורייתא. לפי הראשונים האומרים שאלו מדאורייתא מסתבר לדעת שהאישה חייבת, ואילו לדעת אלו האומרים שאין הם מהתורה, אומרים שנשים פטורות. | ||
| שורה 217: | שורה 217: | ||
ובספר '''רגשי לב''' (ז הערה 51) כתב בשם ה'''גרי"ש אלישיב''', שמנהג הנשים הוא לשמוע פרשת זכור. וכך הכריע ב'''שו"ת יחוה דעת''' (חלק א פד), אך כתב שאין להם חיוב. | ובספר '''רגשי לב''' (ז הערה 51) כתב בשם ה'''גרי"ש אלישיב''', שמנהג הנשים הוא לשמוע פרשת זכור. וכך הכריע ב'''שו"ת יחוה דעת''' (חלק א פד), אך כתב שאין להם חיוב. | ||
לעומת זאת יש שפסקו, שהנשים לא צריכות כלל לשמוע פרשת זכור. כתב ב'''שו"ת תורת חסד''' ( אורח חיים לז), שהמנהג שהנשים לא מגיעות לשמוע פרשת זכור כלל. | לעומת זאת יש שפסקו, שהנשים לא צריכות כלל לשמוע פרשת זכור. כתב ב'''שו"ת תורת חסד''' ( אורח חיים לז), שהמנהג שהנשים לא מגיעות לשמוע פרשת זכור כלל. | ||
פסק ב'''כף החיים''' (תרפה ל) שנשים אינן חייבות לשמוע קריאת פרשת זכור, אך מכל מקום חייבות במצווה. וכן כתב בשו"ת '''קנין תורה''' (נג), שנשים לא צריכות לשמוע פרשת זכור. | |||
ה'''בן איש חי''' (תורת חסד קפז) קבע שמצוות זכור היא תמיד ולכן נשים פטורות. ו'''הרב קנייבסקי''' הביא בספרו '''טעמא דקרא''' (חלק הנהגות והוראות ממרן החזון איש כג) שה'''חזון איש''' הורה, שאין נשים חייבות לשמוע פרשת זכור. וכן '''הרב מרדכי אליהו''' כתב שנשים אינן חייבות, והדבר תלוי ברצונן. | ה'''בן איש חי''' (תורת חסד קפז) קבע שמצוות זכור היא תמיד ולכן נשים פטורות. ו'''הרב קנייבסקי''' הביא בספרו '''טעמא דקרא''' (חלק הנהגות והוראות ממרן החזון איש כג) שה'''חזון איש''' הורה, שאין נשים חייבות לשמוע פרשת זכור. וכן '''הרב מרדכי אליהו''' כתב שנשים אינן חייבות, והדבר תלוי ברצונן. | ||
עריכות