הבדלים בין גרסאות בדף "נתן הוא ואמרה היא"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 7 בתים ,  10:39, 30 במרץ 2022
שורה 20: שורה 20:
=== הספק הוא מחכמים- איך צריך לפרש את הברייתא ===
=== הספק הוא מחכמים- איך צריך לפרש את הברייתא ===
'''שיטה לא נודע למי''' מבאר שהאמירה בקידושין היא אמירה של גמירות דעת '''בלבד''', כמו בין קונה למקנה, וכמו שבמכר אין דין באמירה באופן מיוחד מהתורה, כך גם בקידושין אין דין באמירה. אמנם, התנא של הברייתא לא ידע אם חכמים הפקיעו מראש את כל הקידושין שהם ללא אמירה, לכן החשש הוא רק מחכמים.  לפי הבנה זו מעשה הקידושין נגמר בהבנת שני הצדדים ובנתינת הגבר את הכסף. הספק אצלנו כיצד יש להבין את הברייתא.  
'''שיטה לא נודע למי''' מבאר שהאמירה בקידושין היא אמירה של גמירות דעת '''בלבד''', כמו בין קונה למקנה, וכמו שבמכר אין דין באמירה באופן מיוחד מהתורה, כך גם בקידושין אין דין באמירה. אמנם, התנא של הברייתא לא ידע אם חכמים הפקיעו מראש את כל הקידושין שהם ללא אמירה, לכן החשש הוא רק מחכמים.  לפי הבנה זו מעשה הקידושין נגמר בהבנת שני הצדדים ובנתינת הגבר את הכסף. הספק אצלנו כיצד יש להבין את הברייתא.  
הקרבן נתנאל על הרא"ש (סימן א' סק"מ) מסביר שספק הגמרא איננו מסברא, אלא כיצד לפרש את הברייתא: האם כאוקימתא ראשונה או כאוקימתא שניה. לאחר מכן חכמי התלמוד לא ידעו להכריע בין הפירושים- ולכן חששו לאוקימתא שניה.
'''הקרבן נתנאל''' על הרא"ש (סימן א' סק"מ) מסביר שספק הגמרא איננו מסברא, אלא כיצד לפרש את הברייתא: האם כאוקימתא ראשונה או כאוקימתא שניה. לאחר מכן חכמי התלמוד לא ידעו להכריע בין הפירושים- ולכן חששו לאוקימתא שניה.
 
== צדדי הספק ==
== צדדי הספק ==
=== ספק בדעת המקדש ===
=== ספק בדעת המקדש ===
26

עריכות

תפריט ניווט