הבדלים בין גרסאות בדף "הדלקת נרות חנוכה בבית הכנסת"

שורה 71: שורה 71:


== הדלקה במקומות ציבוריים ==
== הדלקה במקומות ציבוריים ==
בדורות האחרונים צצה שאלה לגבי הדלקות במסיבות, אסיפות ציבור ונוער, משחקי כדורגל וכד'. ונשאלה שאלה - האם מותר לברך על הדלקות כאלה?
בדורות האחרונים צצה שאלה לגבי הדלקות במסיבות חנוכה, כינוסי תורה או להבדיל אסיפות ציבור ונוער ומשחקי כדורגל וכד'. ונשאלה שאלה - האם מותר לברך על הדלקות כאלה?
* ב'''מנחת יצחק''' {{מ|חלק ו' סי' ס"ה אות ג'}} מביא שאי אפשר לברך בהדלקות ציבוריות, כי אנחנו לא יכולים לחדש ברכות שלא שיערו אבותינו. ובמיוחד שעיקרם של אסיפות כאלה אין רוח חכמים נוחה הימנם. וכן כתב ה'''ציץ אליעזר''' {{מ|חלק טו סי' ל'}} שאין לברך, כי גם על ברכה בבית כנסת לא כל כך ברור שאפשר לברך, והיו גדולים שנהגו לא לברך (אע"פ שבשו"ע פסק שמברכים) ולכן אין בכוחו להוסיף לחדש ברכות. ויש להמנע מלברך. וכן פסק '''שבט הלוי''' {{מ|ח"ד סי' ס"ה}} וכן ב'''שו"ת דברי יציב''' {{מ|או"ח סי' רפו}}
* ב'''מנחת יצחק''' {{מ|חלק ו' סי' ס"ה אות ג'}} מביא שאי אפשר לברך בהדלקות ציבוריות, כי אנחנו לא יכולים לחדש ברכות שלא שיערו אבותינו. ובמיוחד שעיקרם של אסיפות כאלה אין רוח חכמים נוחה הימנם. וכן כתב ה'''ציץ אליעזר''' {{מ|חלק טו סי' ל'}} שאין לברך, כי גם על ברכה בבית כנסת לא כל כך ברור שאפשר לברך, והיו גדולים שנהגו לא לברך (אע"פ שבשו"ע פסק שמברכים) ולכן אין בכוחו להוסיף לחדש ברכות. ויש להמנע מלברך. וכן פסק '''שבט הלוי''' {{מ|ח"ד סי' ס"ה}} וכן ב'''שו"ת דברי יציב''' {{מ|או"ח סי' רפו}}
* אולם ב'''משנת יעקב''' {{מ|על הרמב"ם הל' חנוכה פ"ג ה"ד אות ג'}} כתב שאפשר לברך במקום ציבורי, כמו שמדליקים בבית הכנסת או בבית המדרש. אף שאין בזה מתקנת חכמים אלא מהנהגה שהנהיגו ישראל להדליק, אבל יש בזה פרסומי ניסא אפילו יותר מבית הכנסת.
* אולם ב'''משנת יעקב''' {{מ|על הרמב"ם הל' חנוכה פ"ג ה"ד אות ג'}} כתב שאפשר לברך במקום ציבורי, כמו שמדליקים בבית הכנסת או בבית המדרש. אף שאין בזה מתקנת חכמים אלא מהנהגה שהנהיגו ישראל להדליק, אבל יש בזה פרסומי ניסא אפילו יותר מבית הכנסת.
שורה 77: שורה 77:
* ה'''מקראי קודש''' {{הל' חנוכה, פרק י' סע' ז}} מביא בשם ה'''ילקוט יוסף''' שאפשר להדליק בברכה אם מתפללים שם מנחה וערבית במניין. {{ש}} ובשם '''הרב מרדכי אליהו''' שאפשר להדליק בברכה אפילו אם מתפללים רק ערבית במניין, או במקום כינוס של חיילים אפילו אם הם לא מתפללים כלל. (כי יש אומרים שהם פטורים מערבית) {{ש}} ובשם '''הרב שאול ישראלי''' שאפשר להדליק בברכה אפילו אם אין מתפללים שם כלל.  
* ה'''מקראי קודש''' {{הל' חנוכה, פרק י' סע' ז}} מביא בשם ה'''ילקוט יוסף''' שאפשר להדליק בברכה אם מתפללים שם מנחה וערבית במניין. {{ש}} ובשם '''הרב מרדכי אליהו''' שאפשר להדליק בברכה אפילו אם מתפללים רק ערבית במניין, או במקום כינוס של חיילים אפילו אם הם לא מתפללים כלל. (כי יש אומרים שהם פטורים מערבית) {{ש}} ובשם '''הרב שאול ישראלי''' שאפשר להדליק בברכה אפילו אם אין מתפללים שם כלל.  
* ב'''פניני הלכה''' {{מ|זמנים יב, טו והערה 18}} מוסיף שכאשר אפשר עדיף לכבד יהודי שאינו רגיל במצוות לברך, וכך יהיה ניכר שהמצוות שייכות לכל ישראל, דתיים וחילוניים כאחד. וסומך על דברי המשנה ברורה {{מ|שו”ע או”ח רטו, ג, ומ”ב יד שעה”צ יד}} שגדול שלומד ברכות יכול לברך.
* ב'''פניני הלכה''' {{מ|זמנים יב, טו והערה 18}} מוסיף שכאשר אפשר עדיף לכבד יהודי שאינו רגיל במצוות לברך, וכך יהיה ניכר שהמצוות שייכות לכל ישראל, דתיים וחילוניים כאחד. וסומך על דברי המשנה ברורה {{מ|שו”ע או”ח רטו, ג, ומ”ב יד שעה”צ יד}} שגדול שלומד ברכות יכול לברך.
== ראו גם ==
== ראו גם ==
* [[זמן הדלקת נרות חנוכה]]
* [[זמן הדלקת נרות חנוכה]]