הבדלים בין גרסאות בדף "טיוטה:כחל"

נוספו 1,859 בתים ,  18:03, 7 בנובמבר 2021
שורה 90: שורה 90:


===שיטת הרמ"א===
===שיטת הרמ"א===
הרמ"א מדינא מחמיר יותר מהמחבר, וממנהגא מביא שלא לבשל כלל כחל אלא רק לצלותו:  
הרמ"א מדינא מחמיר יותר מהמחבר, וממנהגא מביא שלא לבשל כלל כחל אלא רק לצלותו{{הערה|לשיטת הרמ"א הבסיס למנהג זה הוא החשש שמא יבוא לבשל עם בשר אחר, ולכן בדיעבד הקל אם קרע וטח כדין ובישל את הכחל לבדו. אמנם שיטת '''מהרש"ל''' שהמנהג שלא לבשל כחל הוא לא בגלל שמא יבשל עם בשר אחר, אלא כי חששו לגאונים שאסרו לבשל כחל בפני עצמו, ולשיטתו, גם כחל שהתבשל לבדו אסור דיעבד אפילו קרע וטח כדין. וב'''ט"ז''' הביאו, וב'''ש"ך''' (סקי"ח) משמע שלא פסק כך.}}:  


*לכתחילה כתב הרמ"א שנהגו שלא לבשל כלל כחל, אפילו קרעו טחו כדין ומבשל לבדו. וגם בצליה, מחמיר דבעי קריעה שתי וערב וגם טיחה בכותל{{הערה|דהיינו: פסק כרשב"א בדעת רש"י, ולא כטור ולא כר"ן.}},  
*לכתחילה כתב הרמ"א שנהגו שלא לבשל כלל כחל, אפילו קרעו טחו כדין ומבשל לבדו. וגם בצליה, מחמיר דבעי קריעה שתי וערב וגם טיחה בכותל{{הערה|דהיינו: פסק כרשב"א בדעת רש"י, ולא כטור ולא כר"ן.}},  
שורה 98: שורה 98:
יש ג' אפשרויות להכין כחל לאכילה: (1) בישול עם בשר אחר - הכי חמור, (2) בישול כחל לבדו, (3) וצליית כחל - הכי קל.  
יש ג' אפשרויות להכין כחל לאכילה: (1) בישול עם בשר אחר - הכי חמור, (2) בישול כחל לבדו, (3) וצליית כחל - הכי קל.  


למחבר: לכתחילה קורע שתי וערב וטח ומבשל לבדו (2), או קרוע שתי וערב וצולה (3).  ובדיעבד שרי קרע שתו"ע וטח גם כשבישל עם בשר אחר, ובבישול לבדו או צליה שרי גם כשלא קרע כלל.
למחבר: '''לכתחילה''' קורע שתי וערב וטח ומבשל לבדו (2), או קורע שתי וערב וצולה (3).  ו'''בדיעבד''' שרי קרע שתו"ע וטח גם כשבישל עם בשר אחר (1), ובבישול לבדו (2) או צליה (3) שרי גם כשלא קרע כלל.


לרמ"א: לכתחילה שרי רק בצליה (3) ורק עם קריעה שתי וערב וטיחה. ובדיעבד שרי כשבישל עם בשר אחר (1) רק בהפסד מרובה וקרע וטח כדין, וכשבישל לבדו (2) שרי כשקרע וטח כדין, ובצליה (1) שרי בדיעבד גם בלי קריעה.  
לרמ"א: '''לכתחילה''' שרי רק בצליה (3) ורק עם קריעה שתי וערב וטיחה. ו'''בדיעבד''' שרי כשבישל עם בשר אחר (1) רק בהפסד מרובה וקרע וטח כדין, וכשבישל לבדו (2) שרי כשקרע וטח כדין, ובצליה (1) שרי בדיעבד גם בלי קריעה.  


===הרחבה בגדרי המנהג ברמ"א===
===הרחבה בגדרי המנהג ברמ"א===
הרמ"א כתב שנהגו שלא לבשל כחל כלל.
הרמ"א כתב שנהגו שלא לבשל כחל כלל, ומפרט הרמ"א את גדרי מנהג זה:
*'''טיגון:''' אסור כבישול.
*'''כחל יבש:''' כחל שהתייבש ל' יום, בכל זאת נהגו לכתחילה שלא לבשלו, אולם בדיעבד שרי בבמקרה כזה אפילו אם בושל עם בשר.
*'''פשטידה:''' פשטידה זה בצק ממולא בבשר. וכתב הרמ"א שגם למנהג שלא לבשל כחל כלל, התירו לשים כחל במילוי של פשטידה(הערה|כי בבישול סתם אסרו אטו שיבשל עם בשר אחר. אך במילוי של פשטידה לא חששו שישים שם עוד בשר.}}.
:אמנם פשטידה במחבת כן אסור למנהג, וה"פרושים" מחמירים גם בפשטידה סתם, ורק כשזה כחל יבש בתוך פשטידה גם הפרושים הקלו.
:עוד כתב רמ"א שנהגו להחמיר בפשטידה שלא לאפותה באותו תנור עם פשטידת בשר, וכתב על זה רמ"א שזו חומרא בעלמא ואסור רק בתנור קטן ורק כששניהם בתוך התנור, אך בתנור גדול או כשאחד בפי התנור, שרי גם למנהג זה.


==נידונים הלכתיים נוספים==
==נידונים הלכתיים נוספים==
391

עריכות