הבדלים בין גרסאות בדף "חיוב הדלקת נר שבת"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 405 בתים ,  23:25, 15 ביוני 2021
תיקון
(תיקון)
(תיקון)
שורה 18: שורה 18:
דהוא משום שריחו רע, וגזרינן שלא להדליק בו שמא יניחנה ויצא, ומקשה אביי ומה בכך שיצא, ומתרץ רבא דהדלקת נר בשבת חובה. וכן איתא שם בשם רב דהדלקת נר בשבת חובה.
דהוא משום שריחו רע, וגזרינן שלא להדליק בו שמא יניחנה ויצא, ומקשה אביי ומה בכך שיצא, ומתרץ רבא דהדלקת נר בשבת חובה. וכן איתא שם בשם רב דהדלקת נר בשבת חובה.


===ראשונים===
=== ראשונים ואחרונים ===
כתב ה'''רמב"ם''' [http://hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=3&hilchos=12&perek=5&hilite= (שבת ה א)] דהדלקת נר בשבת אינה רשות שאם רצה אינו מדליק, ואף לא מצוה שאינו חייב לרדוף אחריה, אלא חובה היא. וכתב ה'''מגיד משנה''' דדבריו הם על פי הגמרא הנזכרת (כה ב) [ועיין שם בדבריו שגרס 'רב יהודה' אבל לפנינו הוא בשם רב].
כתב ה'''רמב"ם''' [http://hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=3&hilchos=12&perek=5&hilite= (שבת ה א)] דהדלקת נר בשבת אינה רשות שאם רצה אינו מדליק, ואף לא מצוה שאינו חייב לרדוף אחריה, אלא חובה היא. וכתב ה'''מגיד משנה''' דדבריו הם על פי הגמרא הנזכרת (כה ב) [ועיין שם בדבריו שגרס 'רב יהודה' אבל לפנינו הוא בשם רב].


אבל ה'''תוספות''' [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=2&daf=25b&format=pdf (כה ב ד"ה הדלקת)] כתבו שאי אפשר לפרש כן בכוונת רבא, שהרי גם אביי יודע שחובה היא, והיא משנה מפורשת גבי ג' דברים שעליהם נשים מתות בשעת לידתן, וא"כ לא היה מקשה על רבא. לכן פירשו התוס' בכוונת רבא שהחובה היא ש[[מקום הדלקת נר שבת|יסעוד במקום הנר]].
אבל ה'''תוספות''' [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=2&daf=25b&format=pdf (כה ב ד"ה הדלקת)] כתבו שאי אפשר לפרש כן בכוונת רבא, שהרי גם אביי יודע שחובה היא, והיא משנה מפורשת גבי ג' דברים שעליהם נשים מתות בשעת לידתן, וא"כ לא היה מקשה על רבא. לכן פירשו התוס' בכוונת רבא שהחובה היא ש[[מקום הדלקת נר שבת|יסעוד במקום הנר]].


ועיין ב'''פני יהושע''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9703&st=&pgnum=117 (כה ב)] שכתב שאין דברי התוס' מוכרחים, דשפיר יש לפרש שמה שאינן זהירות היה בדקדוקי הדינים, שהיו [[זמן הדלקת נר שבת#סוף הזמן|מאחרות להדליק]] או שמדליקות ב[[שמנים ופתילות שאינם יפים]], אבל לא על עצם החיוב, ולכן יש חידוש בדברי רבא שהדלקת הנר חובה היא.
אבל בתוספות הרא"ש הובא אפשרות לפרש לשון הגמרא כפשוטה [ונראה מדבריו שכך נוטה לעיקר דלא כהתוספות], שההדלקה חובה ולא רשות, וס"ד דאביי שההדלקה רשות ומה שכתוב במשנה שנענשות משום דמאחרין ומדליקין ואתו לידי חילול שבת.
 
וכן עיין ב'''פני יהושע''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9703&st=&pgnum=117 (כה ב)] שכתב שאין דברי התוס' מוכרחים, דשפיר יש לפרש שמה שאינן זהירות היה בדקדוקי הדינים, שהיו [[זמן הדלקת נר שבת#סוף הזמן|מאחרות להדליק]] או שמדליקות ב[[שמנים ופתילות שאינם יפים]], אבל לא על עצם החיוב, ולכן יש חידוש בדברי רבא שהדלקת הנר חובה היא.


==טעם החיוב==
==טעם החיוב==
112

עריכות

תפריט ניווט