הבדלים בין גרסאות בדף "בגדר איסור הלימוד קודם זמן בדיקת חמץ"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
(יצירת דף עם התוכן "בגמ' אמר רב נחמן בר יצחק בשעה שבני אדם מצויין בבתיהם ואור הנר יפה לבדיקה, אמר אביי הילכך ה...")
 
שורה 1: שורה 1:
בגמ' אמר רב נחמן בר יצחק בשעה שבני אדם מצויין בבתיהם ואור הנר יפה לבדיקה, אמר אביי הילכך האי צורבא מרבנן לא לפתח בעידניה באורתא דתליסר דנגהי ארבסר דלמא משכא ליה שמעתיה ואתי לאימנועי ממצוה.
בגמ' אמר רב נחמן בר יצחק בשעה שבני אדם מצויין בבתיהם ואור הנר יפה לבדיקה, אמר אביי הילכך האי צורבא מרבנן לא לפתח בעידניה באורתא דתליסר דנגהי ארבסר דלמא משכא ליה שמעתיה ואתי לאימנועי ממצוה.


=== ביאור הב"ח בדברי אביי ===
===ביאור הב"ח בדברי אביי===
ויש לתמוה, אמאי לא פירש אביי דבריו על תנא דמתני' שאמר "אור לארבעה עשר בודקין את החמץ לאור הנר" - הילכך האי צורבא מרבנן וכו'.
ויש לתמוה, אמאי לא פירש אביי דבריו על תנא דמתני' שאמר "אור לארבעה עשר בודקין את החמץ לאור הנר" - הילכך האי צורבא מרבנן וכו'.


שורה 10: שורה 10:
ולפיכך אמר אביי הלכך האי צורבא כו' שמאחר דעיקר המצוה היא בתחילת הלילה, לא לפתח בעידניה באורתא דתליסר דנגהי ארבסר דלמא משכא ליה שמעתיה ואתי לאימנועי ממצוה.
ולפיכך אמר אביי הלכך האי צורבא כו' שמאחר דעיקר המצוה היא בתחילת הלילה, לא לפתח בעידניה באורתא דתליסר דנגהי ארבסר דלמא משכא ליה שמעתיה ואתי לאימנועי ממצוה.


=== תמיהה על ביאור הב"ח וביאור דבריו על פי הבאור הלכה ===
===תמיהה על ביאור הב"ח וביאור דבריו על פי הבאור הלכה===
וצריך להבין למה דינו של אביי הוא דווקא אי נימא שהמצוה היא בתחילת הלילה, הא גם אם המצוה היא כל הלילה אכתי איכא למיחש שמא ימשך וימנע מלעשות המצוה.
וצריך להבין למה דינו של אביי הוא דווקא אי נימא שהמצוה היא בתחילת הלילה, הא גם אם המצוה היא כל הלילה אכתי איכא למיחש שמא ימשך וימנע מלעשות המצוה.


שורה 18: שורה 18:
ועיין בב"ח (שם) שבריש דבריו נקט שאיסור לימוד יש דווקא קודם מצות בדיקת חמץ, והיה מקו"ל שזה גופא מה שאמר אביי.
ועיין בב"ח (שם) שבריש דבריו נקט שאיסור לימוד יש דווקא קודם מצות בדיקת חמץ, והיה מקו"ל שזה גופא מה שאמר אביי.


=== דחיה לביאור הנ"ל ===
===דחיה לביאור הנ"ל===
אלא דיש לדחות, דהא טעמיה דהב"ח הוא שבשאר המצוות באמת שרי ללמוד שאין הלימוד טורדו כל כך מלקיים המצוות, כמו שסעודה טורדת אותו, ולכן בכל המצוות התדירות שיש בכל יום לא אסרו אלא סעודה ולא לימוד תורה, משא"כ במצות בדיקה שבאה משנה לשנה עלול לשכוח גם עם טרדה של תורה.
אלא דיש לדחות, דהא טעמיה דהב"ח הוא שבשאר המצוות באמת שרי ללמוד שאין הלימוד טורדו כל כך מלקיים המצוות, כמו שסעודה טורדת אותו, ולכן בכל המצוות התדירות שיש בכל יום לא אסרו אלא סעודה ולא לימוד תורה, משא"כ במצות בדיקה שבאה משנה לשנה עלול לשכוח גם עם טרדה של תורה.


ועוד דהב"ח גופיה הביא את דעת מהרי"ו שנקט דאף בכל המצוות איכא איסור לימוד תורה.
ועוד דהב"ח גופיה הביא את דעת מהרי"ו שנקט דאף בכל המצוות איכא איסור לימוד תורה.


=== תוספת ביאור בדברי הב"ח ===
===תוספת ביאור בדברי הב"ח===
והיה מקו"ל דס"ל כמו השיטה שהביא ה'''משנ"ב''' (שם סק"ז) שיש אוסרין (מג"א והגר"ז) את הלימוד בבדיקת חמץ כבר מחצי שעה שקודם זמן הבדיקה דלמא אתי לאמשוכי הרבה.
והיה מקו"ל דס"ל כמו השיטה שהביא ה'''משנ"ב''' (שם סק"ז) שיש אוסרין (מג"א והגר"ז) את הלימוד בבדיקת חמץ כבר מחצי שעה שקודם זמן הבדיקה דלמא אתי לאמשוכי הרבה.


ולדבריהם אפש"ל שזהו שחידש אביי שכיון שעיקר המצוה מתחילת הלילה, לכן אף קודם זמן הבדיקה אסור ללמוד.
ולדבריהם אפש"ל שזהו שחידש אביי שכיון שעיקר המצוה מתחילת הלילה, לכן אף קודם זמן הבדיקה אסור ללמוד.


=== תמיהה בדברי כמה אחרונים ===
===תמיהה בדברי כמה אחרונים===
אמנם דעת ה'''חק יעקב''' ו'''מגן האלף''' ו'''שר האלף''' שלא אסרו הלימוד קודם הבדיקה אלא בזמן המצוה, ולדבריהם הדרא קושיין לדוכתה, למה חידש אביי דווקא על הצד שזמן הבדיקה הוא תחילת הלילה, ואי נימא דס"ל דבכל המצוות אין כלל איסור לימוד אכתי אפש"ל שזה גופא הנפק"מ, אך אי נימא דלא ס"ל הכי אכתי צ"ע.
אמנם דעת ה'''חק יעקב''' ו'''מגן האלף''' ו'''שר האלף''' שלא אסרו הלימוד קודם הבדיקה אלא בזמן המצוה, ולדבריהם הדרא קושיין לדוכתה, למה חידש אביי דווקא על הצד שזמן הבדיקה הוא תחילת הלילה, ואי נימא דס"ל דבכל המצוות אין כלל איסור לימוד אכתי אפש"ל שזה גופא הנפק"מ, אך אי נימא דלא ס"ל הכי אכתי צ"ע.


שורה 35: שורה 35:
ומבאר ה'''פמ"ג''' שלזה אמר אביי הלכך צורבא מרבנן לא ליפתח בעידני' באורתא כו' שעל אף שיהיה פנוי לגמרי באותה שעה (מאז שבא לביתו עד שמגיע זמן שאור הנר מבהיק) אם ירצה לאכול פשיטא דאסור דאין קבע לאכילה ודרך למשך מאכילה לאכילה ויתרחק מזמן ביאתו ביותר, ואפי' ביש לו עת קבוע ללמוד כגון פרק א' ויוכל לגומרו בעת ההיא שהוא פנוי מ"מ אסור כיון שיש חשש שיבוא לו עיון וישה' קצת ויהי' רחוק מביאתו ויעבור על תקנת חכמים שקבעו סמוך לביאתו.
ומבאר ה'''פמ"ג''' שלזה אמר אביי הלכך צורבא מרבנן לא ליפתח בעידני' באורתא כו' שעל אף שיהיה פנוי לגמרי באותה שעה (מאז שבא לביתו עד שמגיע זמן שאור הנר מבהיק) אם ירצה לאכול פשיטא דאסור דאין קבע לאכילה ודרך למשך מאכילה לאכילה ויתרחק מזמן ביאתו ביותר, ואפי' ביש לו עת קבוע ללמוד כגון פרק א' ויוכל לגומרו בעת ההיא שהוא פנוי מ"מ אסור כיון שיש חשש שיבוא לו עיון וישה' קצת ויהי' רחוק מביאתו ויעבור על תקנת חכמים שקבעו סמוך לביאתו.


=== ביאור חדש בדברי הב"ח ===
===ביאור חדש בדברי הב"ח===
ומעתה ניתן לומר גם לדברי הב"ח שזה גופא החידוש של אביי, שאף אם יש לו לימוד קצר שיכול להספיק ללמוד ולעשות המצוה בתחילת הלילה, (כמו שהבאור הלכה התיר לאכול מעט פירות ולא חשש שבזה יעבור זמן תחילת הלילה), קמ"ל אביי שלא יתחיל ללמוד שמא ימשך ולא שחיישינן שיעבור כל זמן המצוה, אלא שימשך מעט ויעבור זמן תחילת הלילה - כמו שכתב הבאור הלכה לענין הרבה פירות דאף שאין חשש שימשך כמו קביעות סעודה, מ"מ את זמן תחילת הלילה יפסיד.
ומעתה ניתן לומר גם לדברי הב"ח שזה גופא החידוש של אביי, שאף אם יש לו לימוד קצר שיכול להספיק ללמוד ולעשות המצוה בתחילת הלילה, (כמו שהבאור הלכה התיר לאכול מעט פירות ולא חשש שבזה יעבור זמן תחילת הלילה), קמ"ל אביי שלא יתחיל ללמוד שמא ימשך ולא שחיישינן שיעבור כל זמן המצוה, אלא שימשך מעט ויעבור זמן תחילת הלילה - כמו שכתב הבאור הלכה לענין הרבה פירות דאף שאין חשש שימשך כמו קביעות סעודה, מ"מ את זמן תחילת הלילה יפסיד.


ומדוייק היטב מלשון אביי שלא כ' אסור ללמוד, אלא נקט שאם יש לו זמן קבוע שלא יתחיל בו, דהיינו אף אם יש לו זמן קבוע ללמוד משהו קצר גם בזה חיישינן שימשך מעט ויפסיד זמן תחילת הלילה.
ומדוייק היטב מלשון אביי שלא כ' אסור ללמוד, אלא נקט שאם יש לו זמן קבוע שלא יתחיל בו, דהיינו אף אם יש לו זמן קבוע ללמוד משהו קצר גם בזה חיישינן שימשך מעט ויפסיד זמן תחילת הלילה.
[[קטגוריה:פסח|בדיקת חמץ]]
[[קטגוריה:בדיקת חמץ]]
[[קטגוריה:תלמוד בבלי]]
[[קטגוריה:פסחים ד.]]
16

עריכות

תפריט ניווט