הבדלים בין גרסאות בדף "שכר שבת לדבר מצוה"

נוספו 655 בתים ,  13:31, 28 בינואר 2016
שורה 9: שורה 9:
==שיטת הבית יוסף==
==שיטת הבית יוסף==
הקשה ה'''בית יוסף''' (אורח חיים שו, תקפה) היאך מתירים ליטול שכר שבת עבור מצוה, והכי נתיר לחלל שבת עבור מצוה. ותירץ (שו) דכיון שדבר זה אינו אסור אלא מדרבנן, יש לומר שלא העמידו חכמים דבריהם במקום מצוה. אבל בהלכות שופר (תקפה) כתב תירוץ אחר, ששכר שבת אינו אסור אפילו מדרבנן, אלא רק יש לחוש לכתחילה, אך במקום מצוה לא חששו כלל. והביא ראיה מה'''גמרא''' (פסחים נ ב) שהמתורגמנים אינם רואים סימן ברכה, ומפרשת הגמ' משום שמחזי כשכר שבת.
הקשה ה'''בית יוסף''' (אורח חיים שו, תקפה) היאך מתירים ליטול שכר שבת עבור מצוה, והכי נתיר לחלל שבת עבור מצוה. ותירץ (שו) דכיון שדבר זה אינו אסור אלא מדרבנן, יש לומר שלא העמידו חכמים דבריהם במקום מצוה. אבל בהלכות שופר (תקפה) כתב תירוץ אחר, ששכר שבת אינו אסור אפילו מדרבנן, אלא רק יש לחוש לכתחילה, אך במקום מצוה לא חששו כלל. והביא ראיה מה'''גמרא''' (פסחים נ ב) שהמתורגמנים אינם רואים סימן ברכה, ומפרשת הגמ' משום שמחזי כשכר שבת.
<BR/>וב'''שלחן ערוך''' (שו ה) כתב בסתם את דעת האוסרים, והוסיף שיש מי שמתיר. אמנם בהלכות שופר (תקפה ה) כתב שהנוטל שכר אינו רואה סימן ברכה.
<BR/>בשו"ת '''מעט מים''' הכהן [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=269&st=&pgnum=61&hilite= (יד)] תירץ בכוונת הב"י, שבסי' שו רק הזכיר שזהו איסור דרבנן בלבד ולא איסור דאורייתא, אך בסי' תקפה ביאר יותר שאפילו איסור דרבנן ליתא אלא פחות מזה. וכעין זה כתב בשו"ת '''משנה הלכות''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1880&st=&pgnum=55 (ח מא ד"ה ואשר)], שבסימן תקפה לא הסתפק בתירוץ שכתב בסימן שו והוסיף תירוץ אחר.
==שיטת השלחן ערוך==
ב'''שלחן ערוך''' (שו ה) כתב בסתם את דעת האוסרים, והוסיף שיש מי שמתיר. אמנם בהלכות שופר (תקפה ה) כתב שהנוטל שכר אינו רואה סימן ברכה.
<BR/>גם ה'''בית חדש''' (שו ג) הסכים לדברי הב"י שהעלה להקל.
<BR/>גם ה'''בית חדש''' (שו ג) הסכים לדברי הב"י שהעלה להקל.


71

עריכות