הבדלים בין גרסאות בדף "תערובת מין במינו"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 102 בתים ,  23:05, 16 במאי 2018
שורה 1: שורה 1:
‏{{תחרות כתיבה}}
‏{{תחרות כתיבה}}
{{מקורות|משנה זבחים פרק ח משנה ו|בבלי|ירושלמי|רמב"ם|שלחן ערוך}}
{{מקורות|משנה זבחים פרק ח משנה ו|בבלי|ירושלמי|רמב"ם|שלחן ערוך יורה דעה סימן צח}}
שורה אחת המתמצתת במה הולכת לעסוק הסוגיה
שורה אחת המתמצתת במה הולכת לעסוק הסוגיה
.
.
שורה 26: שורה 26:


== מין במינו לעניין איסור והיתר ==
== מין במינו לעניין איסור והיתר ==
'''במסכת פסחים''' (ל.) אומר רבא שהלכה חמץ בזמנו בין במינו בין שלא במינו- אסור במשהו. '''רש"י''' שם מסביר שאף שרבא עסק בחמץ, אי"ז דין רק בחמץ אלא בכל האיסורים שמין במינו לא בטל כלל, אפי' באלף. '''ור"ת''' (תוס' בפסחים ל. ד"ה אמר) חולק וסובר שמה שאמר רבא הוא בחמץ בלבד, משום חומרא דחמץ אסרו בו אפילו משהו במין במינו, אך בשאר איסורים סובר שבטל בנותן טעם. וכ"כ בשם '''הרב רב יהודאי גאון'''. ובשם '''רב יוסף טוב עלם'''. והביאו בתוספות ראיות לכאן ולכאן. וכן דעת '''הרי"ף''' (חולין ק.) כר"ת. וביאר הב"י ועוד שמהתורה יש ביטול ברב וחכמים הצריכו ביטול בשישים. וכתב בשו"ע: "וכן אם הוא מין במינו, כיון שאין לעמוד על הטעם משערים בשישים" (תרגום מארמית).           
'''במסכת פסחים''' (ל.) אומר רבא שהלכה חמץ בזמנו בין במינו בין שלא במינו- אסור במשהו. '''רש"י''' שם מסביר שאף שרבא עסק בחמץ, אי"ז דין רק בחמץ אלא בכל האיסורים שמין במינו לא בטל כלל, אפי' באלף. '''ור"ת''' (תוס' בפסחים ל. ד"ה אמר) חולק וסובר שמה שאמר רבא הוא בחמץ בלבד, משום חומרא דחמץ אסרו בו אפילו משהו במין במינו, אך בשאר איסורים סובר שבטל בנותן טעם. וכ"כ בשם '''הרב רב יהודאי גאון'''. ובשם '''רב יוסף טוב עלם'''. והביאו בתוספות ראיות לכאן ולכאן. וכן דעת '''הרי"ף''' (חולין ק.) כר"ת. וביאר '''הב"י ועוד''' שמהתורה יש ביטול ברב וחכמים הצריכו ביטול בשישים. וכתב בשו"ע (יורה דעה צח א): "וכן אם הוא מין במינו, כיון שאין לעמוד על הטעם משערים בשישים" (תרגום מארמית).           
 
אומנם זה מדובר           


== ראו גם ==
== ראו גם ==

תפריט ניווט