שיחה:פקיקת חלון בשבת

מתוך ויקיסוגיה
גרסה מ־12:08, 5 בפברואר 2017 מאת א.א (שיחה | תרומות) (דף חדש: ==טעם מחלוקת התנאים== דברי ה'''מגיני שלמה''' המובאים בפנים פשוטים וברורים, ולכאורה פלא על דברי התוס' שנדחק...)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

טעם מחלוקת התנאים

דברי המגיני שלמה המובאים בפנים פשוטים וברורים, ולכאורה פלא על דברי התוס' שנדחקו כל כך בביאור הסוגיה, ונדו מפירוש רש"י. שהרי כל רואה יראה שמה שהביאה הגמרא ענין החריות של דקל הוא רק משום ההכרעה של ר' יוחנן כרשב"ג ואינו ענין כלל לבנין, ועל זה הקשתה שבשלמא משום בנין ליכא, אבל על כל פנים היאך ר' יוחנן מתיר כרשב"ג והא הוא בעי תיקון כלי ודלא כרשב"ג שלא בעי תיקון כלי.
ואפשר דמה שהביא לתוס' לומר כן הוא על פי גירסה שהיתה לפניהם. דרש"י כתב בסוף העמוד דגרסינן 'אמר רב יהודה' ולא 'ואמר'. כלומר לפי רש"י דברי רב יהודה בשם ר' יוחנן הם ענין חדש, ואינם חלק מתירוצו של רבי אבא בר כהנא, ולפי זה אתי שפיר דברי המגיני שלמה, שכל המשך הגמרא דן בפסיקת ר' יוחנן כשלעצמה, ורק משום מוקצה ולא משום בנין.
אבל לשיטת התוס' יש לומר שהוא גורס 'ואמר רב יהודה', ומשמעות הדבר היא שכל זה מדברי רבי אבא בר כהנא שפסק כרשב"ג, ומבאר דבריו שפסק כן לפי שכן הכריע ר' יוחנן, ואם כן גם המשך הדברים שהגמרא מקשה על ר' יוחנן, הכל סובב סביב איסור בנין, כפי מה שדן בו ר' אבא בר כהנא, ולא משום מוקצה. ולכן הקשה על רש"י מה ענין זה לזה ויישב. ואף שאינו הכרח, ואפשר להבין דברי המגיני שלמה גם לפי הגירסה שרש"י שלל, מתיישב יותר לפי מה הגירסה שרש"י קיבל.
א.א 11:08, 5 בפברואר 2017 (IST)