הבדלים בין גרסאות בדף "שיחה:טלטול נר בשבת"

נוספו 3,297 בתים ,  11:57, 1 ביוני 2016
אין תקציר עריכה
(דף חדש: ==פסיקת ההלכה== מה שכתב הרי"ף שהלכה כדברי המיקל במחלוקת ר' אחא ורבינא, איני מבין מנין שיש כאן מיקל ומחמיר...)
 
שורה 5: שורה 5:


==בירור דעת ר' שמעון==
==בירור דעת ר' שמעון==
בדעת רש"י נתקשו האחרונים אמאי פירש במשנה שאיסור הטלטול בנר דולק הוא שמא יכבה. והרבה כתבו בזה. ולכאורה אינו מובן, שהרי עכ"פ יש לנו לבאר דברי הגמ' להלן שאמרה שהנר והפתילה והשמן הן בסיס לדבר האסור, ופירש"י שהאסור הוא השלהבת, וא"כ יש לתת את הדעת מהו האיסור בטלטול השלהבת. ונראה ודאי שהשלהבת היא עצמה מוקצה מחמת איסור, מפני הכיבוי שבה. ודומה זה לבהמה שבחייה היא מוקצה מחמת איסור מפני השחיטה שאסורה בה (קנו: ותוס' ד"ה רבי). נמצינו למדין שהשלהבת אסורה משום הכיבוי שבה, והיא היא המוקצה מחמת איסור, ואילו הנר, הפתילה והשמן נאסרו מחמתה משום דהוו בסיס לה. וא"כ אינו מובן לי מה הרעישו על רש"י, והרי הוא כתב דין הנר לפי האיסור המקורי שהוא בשלהבת, שהאיסור הוא משום כיבוי. ובודאי אין כוונתו שמא יכבה הנר מאליו אלא שמא יכבה הנר בידיים (וזהו כהפנ"י), ומטעם זה אסרינן טלטול כל הנר שהוא בסיס לה.
בדעת רש"י נתקשו האחרונים אמאי פירש במשנה שאיסור הטלטול בנר דולק הוא שמא יכבה. והרבה כתבו בזה. ולכאורה אינו מובן, שהרי עכ"פ יש לנו לבאר דברי הגמ' להלן שאמרה שהנר והפתילה והשמן הן בסיס לדבר האסור, ופירש"י שהאסור הוא השלהבת, וא"כ יש לתת את הדעת מהו האיסור בטלטול השלהבת. וראה בהערה [[#טעם האיסור בשלהבת וטלטול כלים חשמליים|להלן]] שהשלהבת היא עצמה מוקצה מחמת איסור, מפני הכיבוי שבה, ודומה זה לבהמה שבחייה היא מוקצה מחמת איסור מפני השחיטה שאסורה בה (קנו: ותוס' ד"ה רבי). נמצינו למדין שהשלהבת אסורה משום הכיבוי שבה, והיא היא המוקצה מחמת איסור, ואילו הנר, הפתילה והשמן נאסרו מחמתה משום דהוו בסיס לה. וא"כ י"ל בדעת רש"י, שהוא כתב דין הנר לפי האיסור המקורי שהוא בשלהבת, שהאיסור הוא משום כיבוי. ובודאי אין כוונתו שמא יכבה הנר מאליו אלא שמא יכבה הנר בידיים (וזהו כהפנ"י), ומטעם זה אסרינן טלטול כל הנר שהוא בסיס לה.
<BR/>[[משתמש:א.א|א.א]] 17:45, 30 במאי 2016 (IDT)
<BR/>[[משתמש:א.א|א.א]] 17:45, 30 במאי 2016 (IDT)
==טעם האיסור בשלהבת וטלטול כלים חשמליים==
הנה הפוסקים דנו באריכות בטעם האיסור בשלהבת, שהגמרא והראשונים לא פירשו אלא שהנר והשמן והפתילה אסורים משום דהוו בסיס לה, אבל לא גילו לנו מה טעם השלהבת עצמה אסורה. ודבריהם הובאו בפנים. ואני תמה תמה אקרא, והרי מפורש בגמרא דהאיסור לר' יהודה בנר שהודלק בשבת הוא מטעם דהוי מוקצה מחמת איסור, וכיוון שקיי"ל כר' יהודה ודאי שזהו טעם האיסור להלכה. ואף שלגבי ר' שמעון אומרת הגמ' שטעם האיסור הוא משום בסיס, אין הדברים סותרים זה לזה, שהנר והשמן והפתילה אסורים משום דהוו בסיס לשלהבת, והשלהבת אסורה מטעם דהוי מוקצה מחמת איסור. ועל כורחנו לומר כן, שאם נאמר שלר' יהודה האיסור לטלטל הנר הוא משום שמא יכבה, הרי קיי"ל דדבר שאינו מתכוון מותר, ואף גם זאת לא היה לנו לאסור אלא בשעה שהוא דולק, דלא קיימא לן כר' יהודה אלא מפני שהוא מוקצה מחמת איסור, ולכן איתקצאי גם לכולי יומא. אלא על כורחנו שטעם האיסור בנר אף אחר שכבה הוא משום דהוי מוקצה מחמת איסור, ולכן איתקצאי לכולי יומא. ובאמת שגם ר' שמעון מודה לזה, אלא שאינו אוסר אלא בשעה שדולק משום דסבר דלא אמרינן מיגו דאיתקצאי. וכל אלו דברים פשוטים.
<BR/>ומעתה יש לומר שהשלהבת נחשבת למוקצה מחמת איסור ואילו הנר השמן והפתילה שהם בסיס לה, הוו בסיס לדבר האסור. ורק נשאר לנו לברר הגדר של מוקצה מחמת איסור שמפניו נאסרה השלהבת, ובזה י"ל דדומיא דבהמה שנתנבלה שגם היא מוקצה מחמת איסור כדכתבו התוס' בכמה מקומות, והנראה שהטעם בזה הוא מפני שכל שימוש בבהמה הוא על ידי איסור והיינו השחיטה, וליכא שימוש אחר שצריך ליכול לעשותו בידיים אם לא בזה (שהרי גם לרכב עליה אסור). וכן השלהבת, אין בו שום שימוש אם לא על ידי פעולת איסור שהיא כיבויה או הדלקה ממנה לנר אחר, ולכן אין לו שום היתר לטלטלו (ואפשר שגדר מוקצה מחמת איסור הוא '''שמא''' יבוא לעשות את האיסור, ע' [[#בירור דעת ר' שמעון|לעיל]]). ומעתה יש לדון בכלים חשמליים שאין לדון את החוט להט בפני עצמו אלא כחלק ממכלול הכלי, ואפשר שהוו כלי שמלאכתו לאיסור. אשמח לשמוע דעות החברים בזה ולהפנותי למקורות נוספים.
<BR/>[[משתמש:א.א|א.א]] 12:57, 1 ביוני 2016 (IDT)