הבדלים בין גרסאות בדף "קשרים האסורים והמותרים בשבת"

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 1: שורה 1:
{{מקורות|שבת טו א|שבת קיא א|שבת טו א|שבת י א-ב|אורח חיים שיז א}}
{{מקורות|שבת טו א|שבת קיא ב-קיב א|שבת טו א|שבת י א-ב|אורח חיים שיז א}}
אלו קשרים מותר לכתחילה לקשור ולהתיר בשבת ואלו קשרים אסור או אף חייב חטאת בקשירתם או התרתם.
אלו קשרים מותר לכתחילה לקשור ולהתיר בשבת ואלו קשרים אסור או אף חייב חטאת בקשירתם או התרתם.


==דברי המשנה==
==מקורות חז"ל==
ה'''משנה''' (שבת טו א) אומרת שהקושר קשר גמלים וקשר ספנים בשבת חייב חטאת. עוד מבואר במשנה (טו ב) וב'''גמרא''' (שבת קיא ב-קיב א) שקשר גמלים שחייבים עליו הוא הזמם עצמו, כלומר טבעת של רצועה שקושרים באף הגמל, אבל הקשר שקושרים את הרצועות שמכניסים לאותה הטבעת שאת ראשן האחר קושר ביתד או בעמוד כדי שלא תלך, זהו קשר שאין חייבים עליו חטאת אך הוא אסור מדרבנן.
<BR/>וכן קשר הספנים שחייבים עליו חטאת הוא בטבעת של חבל שקושרים בראש הספינה, אבל הרצועה שאותה מכניסים לטבעת זו כדי לקשור את הספינה לנמל, קשר זה אסור הוא רק מדרבנן.
 
ויש קשרים שהם מותרים לכתחילה לקשרן, כגון פתח של חלוק או סבכה, או קשר של חגורה וכד'.
 
נחלקו הראשונים בביאור סיבות האיסור והחיוב של הקשרים.
 
===שיטת רש"י וסייעתו===
בדברי '''רש"י''' (קיאב ד"ה זממא וד"ה איסטרידא) מבואר שקשר שחייבים עליו הוא כאשר זהו קשר המתקיים לעולם, כדוגמת הקשרים שבאף הגמל ובראש הספינה, מה שאין כן החבלים שקושרים אל הטבעות (קיב א ד"ה קיטרא), כיון שקושרים אותם לשבוע או שבועיים אין חייבים עליהם. 
 


[[קטגוריה:קושר ומתיר]]
[[קטגוריה:קושר ומתיר]]

גרסה מ־15:39, 28 בפברואר 2016

מקורות
משנה:שבת טו א-ב
בבלי:שבת קיא ב-קיב א
ירושלמי:שבת טו א-ב
רמב"ם:שבת י א-ב
שולחן ערוך:אורח חיים שיז א

אלו קשרים מותר לכתחילה לקשור ולהתיר בשבת ואלו קשרים אסור או אף חייב חטאת בקשירתם או התרתם.

מקורות חז"ל

המשנה (שבת טו א) אומרת שהקושר קשר גמלים וקשר ספנים בשבת חייב חטאת. עוד מבואר במשנה (טו ב) ובגמרא (שבת קיא ב-קיב א) שקשר גמלים שחייבים עליו הוא הזמם עצמו, כלומר טבעת של רצועה שקושרים באף הגמל, אבל הקשר שקושרים את הרצועות שמכניסים לאותה הטבעת שאת ראשן האחר קושר ביתד או בעמוד כדי שלא תלך, זהו קשר שאין חייבים עליו חטאת אך הוא אסור מדרבנן.
וכן קשר הספנים שחייבים עליו חטאת הוא בטבעת של חבל שקושרים בראש הספינה, אבל הרצועה שאותה מכניסים לטבעת זו כדי לקשור את הספינה לנמל, קשר זה אסור הוא רק מדרבנן.

ויש קשרים שהם מותרים לכתחילה לקשרן, כגון פתח של חלוק או סבכה, או קשר של חגורה וכד'.

נחלקו הראשונים בביאור סיבות האיסור והחיוב של הקשרים.

שיטת רש"י וסייעתו

בדברי רש"י (קיאב ד"ה זממא וד"ה איסטרידא) מבואר שקשר שחייבים עליו הוא כאשר זהו קשר המתקיים לעולם, כדוגמת הקשרים שבאף הגמל ובראש הספינה, מה שאין כן החבלים שקושרים אל הטבעות (קיב א ד"ה קיטרא), כיון שקושרים אותם לשבוע או שבועיים אין חייבים עליהם.