קנה מיד עמיתך

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Gnome-colors-emblem-development-2.svg הסוגיה נמצאת בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך סוגיה זו בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית.
אם הסוגיה לא נערכה במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותה, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים.

דרשו חכמים מהפסוק "וְכִֽי־תִמְכְּר֤וּ מִמְכָּר֙ לַעֲמִיתֶ֔ךָ א֥וֹ קָנֹ֖ה מִיַּ֣ד עֲמִיתֶ֑ךָ אַל־תּוֹנ֖וּ אִ֥ישׁ אֶת־אָחִֽיו" (ויקרא כה יד) שיש חובה לקנות מיהודי ולהעסיק יהודי - באיזה נושאים הדיין קיים, ועד כמה הוא מחייב

מקור הדין[עריכה | עריכת קוד מקור]

נאמר בתורה "וְכִֽי־תִמְכְּר֤וּ מִמְכָּר֙ לַעֲמִיתֶ֔ךָ א֥וֹ קָנֹ֖ה מִיַּ֣ד עֲמִיתֶ֑ךָ אַל־תּוֹנ֖וּ אִ֥ישׁ אֶת־אָחִֽיו" (ויקרא כה יד) ודרשו מכאן חכמים בספרא (בהר, פרשה ג, א) שיש מצווה לקנות קרקעות ומטלטלים מיהודי דווקא, שקרוי עמיתך.

וכן למדו חכמים בגמרא (בבא מציעא עא.) מהפסוק "אִם־כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת־עַמִּי אֶת־הֶעָנִי עִמָּךְ" (שמות כב כג) שיש מצווה להעדיף את ישראל בהלוואה, ואף על פי שיש בזה הפסד ממון - שהרי ליהודי אסור להלוות בכסף. וכן פסקו הרמב"ם (מלוה ולוה ה' ז') וסמ"ג (לאוין קצ"ג) שיש מצווה להעדיף לתת הלוואה ליהודי אפילו בחינם מאשר לתת הלוואה לנוכרי, ואף על פי שמפסיד את הריבית.

עד כמה יש להעדיף ישראל[עריכה | עריכת קוד מקור]

נחלקו האחרונים בשאלה - עד כמה יש להעדיף ישראל, ומתי מותר לקנות מנוכרי?

  • הרב ישראלי (חוות בנימין ח"א כב) - עד שישית יש להעדיף ישראל, אך למעלה משישית אין חובה להעדיף ישראל.
  • שמועה בשם הרב קוק (מובא במאמר של הרב מלמד) - עד שליש יש להעדיף ישראל.
  • החפץ חיים (אהבת חסד ח"א ה, ז) ורוב הפוסקים - אין הגדרה ספציפית - אלא כל אחד לפי מה שיכול.
  • הרב בן ציון מאיר עוזיאל (משפטי עוזיאל חו"מ מד) - אומר שאין גבול, אלא שחובה על המעסיק לתת לעובד הישראל שכר שיוכל לחיות בכבוד.

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

שיעורים, מאמרים וכתבי עת[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים[עריכה | עריכת קוד מקור]