הבדלים בין גרסאות בדף "עזרה:מדריך לכתיבת סוגיות"

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 14: שורה 14:
ישנן סוגיות ששלב זה של בחירת השם אינו מהווה כל קושי, כגון סוגית [[ברכת האילנות]] או [[יאוש שלא מדעת]] (אף שגם בסוגיות מעין אלו יש להפעיל שיקול דעת אם אין צורך לפצל אותם לכמה סוגיות, ואז גם בהן בחירת השם מצריכה חשיבה).  
ישנן סוגיות ששלב זה של בחירת השם אינו מהווה כל קושי, כגון סוגית [[ברכת האילנות]] או [[יאוש שלא מדעת]] (אף שגם בסוגיות מעין אלו יש להפעיל שיקול דעת אם אין צורך לפצל אותם לכמה סוגיות, ואז גם בהן בחירת השם מצריכה חשיבה).  
<BR/>לעומת זאת ישנן סוגיות שבחירת השם מצריכה חשיבה יתרה. נסו לבחור שם כמה שיותר קצר וכמה שיותר קולע לתוכן הסוגיה הכללי. חשוב גם לשים לב, שזהו שם ייחודי לסוגיה זו, על מנת שלא יווצרו כפילויות כאשר מישהו יכתוב סוגיה דומה בנושא אחר.
<BR/>לעומת זאת ישנן סוגיות שבחירת השם מצריכה חשיבה יתרה. נסו לבחור שם כמה שיותר קצר וכמה שיותר קולע לתוכן הסוגיה הכללי. חשוב גם לשים לב, שזהו שם ייחודי לסוגיה זו, על מנת שלא יווצרו כפילויות כאשר מישהו יכתוב סוגיה דומה בנושא אחר.
<BR/>לדוגמא, אם תרצו לכתוב סוגיה על הזמן שבו נכון וצריך להדליק נרות שבת, לא תוכלו לקרוא לה 'זמן הדלקת נרות', כיון שישנה סוגיה מקבילה לגבי נרות חנוכה, לכן הסוגיה צריכה להיקרא '[[זמן הדלקת נרות שבת]]', ושל חנוכה '[[זמן הדלקת נרות חנוכה]]'.
<BR/>לדוגמא, אם תרצו לכתוב סוגיה על הזמן שבו נכון וצריך להדליק נרות שבת, לא תוכלו לקרוא לה 'זמן הדלקת נרות', כיון שישנה סוגיה מקבילה לגבי נרות חנוכה, לכן הסוגיה צריכה להיקרא '[[זמן הדלקת נר שבת]]', ושל חנוכה '[[זמן הדלקת נרות חנוכה]]'.


===תבנית המקורות===
===תבנית המקורות===

גרסה מ־13:25, 28 במרץ 2017

ברוכים הבאים למדריך לכתיבת סוגיות.

דף זה יסייע לכם במידת האפשר, לכתוב את הסוגיה שלכם בצורה נכונה ומתאימה לאתר.

מי ראוי לכתוב?

אם למדתם את הסוגיה ממקורותיה כראוי דרך התלמוד והפוסקים ואתם שולטים בה בצורה סבירה, לא צריכה להיות לכם מניעה מלכתבה באתר.
גם אם לא ראיתם את כל הראשונים בסוגיה, ואפילו לא את רובם, מומלץ להתחיל לכתוב את מה שכן ראיתם - תמצית הגמרא, שיטות יסודיות בראשונים, שיטת השלחן ערוך, זה מספיק מידע בשביל ליצור דף סוגיה חדש. אחרי שתבנו את השלד של הסוגיה, יבואו אחרים ויוסיפו על מה שכתבתם.
חשוב שמה שכן למדתם, אתם יודעים טוב, ומסוגלים לתמצת ולהציג את השיטות באופן שגם מי שלא למד את הסוגיה יבין.
כמובן שככל שלמדתם את הנושא טוב יותר, כן ייקל עליכם בכתיבת הסיכום. פחות מומלץ ללמוד את הסוגיה תוך כדי כתיבה.

שלבי כתיבת הסוגיה

בחירת שם לסוגיה

השלב הראשון שאיתו תצטרכו להתמודד כאשר תגשו לסכם באתר את הסוגיה שלמדתם הוא בחירת שם לסוגיה.
ישנן סוגיות ששלב זה של בחירת השם אינו מהווה כל קושי, כגון סוגית ברכת האילנות או יאוש שלא מדעת (אף שגם בסוגיות מעין אלו יש להפעיל שיקול דעת אם אין צורך לפצל אותם לכמה סוגיות, ואז גם בהן בחירת השם מצריכה חשיבה).
לעומת זאת ישנן סוגיות שבחירת השם מצריכה חשיבה יתרה. נסו לבחור שם כמה שיותר קצר וכמה שיותר קולע לתוכן הסוגיה הכללי. חשוב גם לשים לב, שזהו שם ייחודי לסוגיה זו, על מנת שלא יווצרו כפילויות כאשר מישהו יכתוב סוגיה דומה בנושא אחר.
לדוגמא, אם תרצו לכתוב סוגיה על הזמן שבו נכון וצריך להדליק נרות שבת, לא תוכלו לקרוא לה 'זמן הדלקת נרות', כיון שישנה סוגיה מקבילה לגבי נרות חנוכה, לכן הסוגיה צריכה להיקרא 'זמן הדלקת נר שבת', ושל חנוכה 'זמן הדלקת נרות חנוכה'.

תבנית המקורות

בראש דף העריכה יש ליצור תבנית מקורות, להצגת המקורות המרכזיים בסוגיה לפי הסדר הבא: משנה, בבלי, ירושלמי, רמב"ם, שו"ע.
לדוגמא:

{{מקורות|ברכות א א|ברכות ב א|ברכות א א|קריאת שמע א ט|אורח חיים רלה ג}}

אם אין מקור מסויים לסוגיה, כגון סוגיה שאין עליה משנה אלא ראשיתה בדברי הגמרא, יש להשאיר את מקום המשנה ריק ולכתוב רק את הקו המפריד, לדוג':

{{מקורות||בבא מציעא כא א||אבידה ומציאה יא יא|חושן משפט רסא א}}.

בדוגמא הזו אין מקור במשנה ובירושלמי, ולכן השארנו ריק בין שני הקווים המפרידים.

שימו לב! אין לכתוב את המילים: פרק, הלכה, סימן סעיף וכו', אלא רק את שם המסכת או החלק ברמב"ם או בשו"ע, ובאותיות בלבד לציין את המקור המדויק.

ניתן להעתיק את התבנית מכאן, ולשנות לפי הצורך:

{{מקורות|משנה|בבלי|ירושלמי|רמב"ם|שלחן ערוך}}

שורת פתיח

לאחר תבנית המקורות יש לכתוב שורת פתיח המסבירה לקוראים על מה הולכת לדבר הסוגיה. כתבו זאת בקצרה במשפט אחד או שנים.
שורה זו יש לכתוב מיד לאחר תבנית המקורות, לפני הכותרת הראשונה.

מבנה הסוגיה

מבנה הסוגיה הוא החלק הקשה והמורכב ביותר בכתיבה, והוא עשוי להשתנות מסוגיה לסוגיה בהתאם לסגנון הסוגיה.
ישנן סוגיות שיש בהן מחלוקת גדולה בראשונים בעומק הסברה, וישנן שעיקר הסוגיה בהם היא מחלוקת בגירסאות. ישנן סוגיות 'עיוניות' וישנן סוגיות 'הלכתיות' וכו'.
העיקרון שצריך להנחות בכתיבת הסוגיה הוא שמטרת האתר היא ליצור מאגר מידע יעיל ללומדים, הן מבחינת כמות המקורות והקישורים אליהם, והן מבחינת הצגת הסוגיה בצורה בהירה. לצורך זה יש לנסות לפרוס את השיטות השונות, החל מהמקורות התנאיים והתלמודיים, דרך הראשונים וכלה באחרונים ובפוסקי זמננו. בצורה כזו הסוגיה פרוסה לעיני הקוראים בצורה נוחה ללימוד, וכך גם יוכלו להוסיף מקורות נוספים ולהעשיר את הסוגיה. אין להרבות בחקירות ופלפולים, אלא להציג כל מקור בצורה תמציתית ובהירה.
בחלק מן הסוגיות הצורה הנכונה ביותר היא להציג בתחילה את המקורות התנאיים והתלמודיים, לאחר מכן שיטות הראשונים, שיטת השלחן ערוך והכרעת הפוסקים, ולבסוף אחרונים. אמנם בסוגיות אחרות, בעיקר כאלו שאין להם הרבה 'בשר' בגמרא, ועיקרן בפוסקים, יותר נכון יהיה לחלק את הסוגיה לפי נושאים, ובכל נושא יש להציג את השיטות השונות.

יש להשתדל עד כמה שאפשר שהסדר יהיה כרונולוגי. קרי, לא להתחיל מחקירה באחרונים או מאיזושהי בעיה הלכתית-אקטואלית, ולהשתמש בה כמבוא לסוגיה כולה, אלא להתחיל עם דברי חז"ל, הראשון ראשון קודם, ומתוך דברי חז"ל להגיע לנידונים הספציפיים. כמובן שאם יש הערה או קושיה של אחד האחרונים בפשט הגמרא שיש לה השלכה להבנת הסוגיה, במיוחד בסוגיות 'עיוניות', ייתכן שראוי ונכון יותר לכתוב אותה בהתחלה על דברי הגמרא.

בהקשר לזה חשוב להדגיש - האתר אינו במה למאמרים תורניים, אלא מאגר מידע של סוגיות. לכן יש לשים לב במבנה הסוגיה, שלא לכתוב בסגנון של מאמר הלכתי או מחקרי. אם רצונכם לדון בענין ספציפי בתוך הסוגיה, אין לכוון את מקורות חז"ל והפוסקים לפי נידון זה כדרכם של מאמרים תורניים, אלא יש להציג את המקורות מצד עצמם, ולבסוף לדון בנושא ההלכתי המסויים.
אם יש לכם מאמר חשוב, תוכלו להעלותו באתר אחר או בבלוג כלשהו, וכאן באתר לעשות אליו קישור בסוף הסוגיה תחת הכותרת "שיעורים, מאמרים וכתבי עת".

כיון שהמטרה היא יצירת מאגר מידע שימושי ללומדים, השאיפה היא להקיף בכל סוגיה כמה שיותר ספרים ומקורות. השתדלו להוסיף בעצמכם מקורות עד כמה שידכם מגעת, ובע"ה אחרים יבואו ויוסיפו נידונים נוספים בסוגיה, ויביאו עוד מקורות.

הרבו להשתמש בכותרות ובכותרות-משנה, זה עושה סדר בסוגיה.

בסופו של דבר, המטרה היא להבהיר את הדברים עד כמה שניתן, לפי הרמה של לומד ממוצע. אין צורך לכתוב ברמה של אדם שאין לו מושג בלימוד, ומאידך גם לא רק ללמדנים שעכשיו למדו את הסוגיה במשך כמה ימים.