הבדלים בין גרסאות בדף "סדר נעילת המנעלים וחליצתם"

אין תקציר עריכה
שורה 16: שורה 16:


אמנם רבנו יונה ב'''ספר היראה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=41843&st=&pgnum=4&hilite= (בתחילת הספר)] כותב שיש לנעול של ימין תחילה ולקשור של שמאל תחילה, לקיים דברי רבותינו שירא ה' יצא את כולם, כלומר פסק להלכה כרב נחמן בר יצחק. גם ב'''טור''' (אורח חיים ב) כתב למעשה שיש לנעול של ימין תחילה, ולקשור את של שמאל תחילה. גם ב'''תוספות''' (סא א ד"ה וסיים) משמע שסובר כן להלכה, וכן ב'''תוספות רא"ש''' (ד"ה וסיים).
אמנם רבנו יונה ב'''ספר היראה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=41843&st=&pgnum=4&hilite= (בתחילת הספר)] כותב שיש לנעול של ימין תחילה ולקשור של שמאל תחילה, לקיים דברי רבותינו שירא ה' יצא את כולם, כלומר פסק להלכה כרב נחמן בר יצחק. גם ב'''טור''' (אורח חיים ב) כתב למעשה שיש לנעול של ימין תחילה, ולקשור את של שמאל תחילה. גם ב'''תוספות''' (סא א ד"ה וסיים) משמע שסובר כן להלכה, וכן ב'''תוספות רא"ש''' (ד"ה וסיים).
<BR/>גם ב'''מאירי''' (סא א ד"ה תלמידי חכמים) משמע שסובר להלכה כהסוגיה, שכתב שיש לנעול ימין תחילה וכשחולץ חולץ של שמאל תחילה שלא לעמוד בימין יחף.


===ביאור ההכרעה===
===ביאור ההכרעה===
כתבו ה'''תוספות''' (ד"ה וסיים) בשם '''ריב"א''' שהסיבה שלענין קשירה של שמאל קודם, מפני שהוא על פי חשיבות התפילין, שהוא בקשירה.
כתבו ה'''תוספות''' (ד"ה וסיים) בשם '''ריב"א''' שהסיבה שלענין קשירה של שמאל קודם, מפני שהוא על פי חשיבות התפילין, שהוא בקשירה.
===האם יש לחלוץ של שמאל תחילה===
===מנעלים בלא רצועות===
כתבו ה'''תוספות''' (ד"ה וסיים) בשם הריב"א שמנעלים ללא קשירה, יש לנעול של ימין תחילה. וכן הביא '''רבי יחזקיהו ממגדיבורג''' (שיטת הקדמונים שבת סא א) בשם ר"י.


==שלחן ערוך ואחרונים==
==שלחן ערוך ואחרונים==