הבדלים בין גרסאות בדף "משתמש:איתן ברוך/איסור הלבנת פנים"

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 4: שורה 4:


==מקור האיסור וחומרתו==
==מקור האיסור וחומרתו==
=== משנה וגמרא ===
חכמים בגמרא {{גמרא|ברכות|מג|ב|ברכות מג:}} מביאים שאיסור הלבנת פנים הוא איסור חמור מאוד:
חכמים בגמרא {{גמרא|ברכות|מג|ב|ברכות מג:}} מביאים שאיסור הלבנת פנים הוא איסור חמור מאוד:


{{ציטוט|תוכן=אָמַר רַב זוּטְרָא בַּר טוֹבִיָּה אָמַר רַב, וְאָמְרִי לַהּ אָמַר רַב חָנָא בַּר בִּיזְנָא אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן חֲסִידָא, וְאָמְרִי לַהּ אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן מִשּׁוּם רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַי: '''נוֹחַ לוֹ לְאָדָם שֶׁיַּפִּיל עַצְמוֹ לְתוֹךְ כִּבְשַׁן הָאֵשׁ וְאַל יַלְבִּין פְּנֵי חֲבֵרוֹ בָּרַבִּים.''' מְנָלַן? — מִתָּמָר, שֶׁנֶּאֱמַר: ״הִיא מוּצֵאת וְגוֹ׳״}}
{{ציטוט|תוכן=אָמַר רַב זוּטְרָא בַּר טוֹבִיָּה אָמַר רַב, וְאָמְרִי לַהּ אָמַר רַב חָנָא בַּר בִּיזְנָא אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן חֲסִידָא, וְאָמְרִי לַהּ אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן מִשּׁוּם רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַי: '''נוֹחַ לוֹ לְאָדָם שֶׁיַּפִּיל עַצְמוֹ לְתוֹךְ כִּבְשַׁן הָאֵשׁ וְאַל יַלְבִּין פְּנֵי חֲבֵרוֹ בָּרַבִּים.''' מְנָלַן? — מִתָּמָר, שֶׁנֶּאֱמַר: ״הִיא מוּצֵאת וְגוֹ׳״}}


מסביר '''רש"י''' {{מ|מג: ד"ה היא מוצאת והיא שלחה וגו'}} שמקור הלימוד הוא לגבי תמר, שלאחר שיהודה שכב עימה היא בעצמה לא אמרה שאלו הסימנים של יהודה. אלא אמרה אלא לאיש אשר אלה הסימנים אנכי הרה, אם יודה - יודה, ואם לא אשרף ולא אלבין פניו.   
מסביר '''רש"י''' {{מ|מג: ד"ה היא מוצאת והיא שלחה וגו'}} שמקור הלימוד הוא לגבי תמר, שלאחר שיהודה שכב עימה היא בעצמה לא אמרה שאלו הסימנים של יהודה. אלא אמרה "לאיש אשר אלה הסימנים אנכי הרה", אם יודה - יודה, ואם לא אשרף ולא אלבין פניו.   
 
'''המשנה במסכת אבות''' {{ויקיטקסט|משנה אבות ג יא|אבות ג יא}} מביאה בשם '''רבי אלעזר המודעי''' - <u>שהמלבין פנים אין לו חלק לעולם הבא</u>. 
 
{{ציטוט|תוכן=רַבִּי אֶלְעָזָר הַמּוֹדָעִי אוֹמֵר, הַמְחַלֵּל אֶת הַקָּדָשִׁים, וְהַמְבַזֶּה אֶת הַמּוֹעֲדוֹת, '''וְהַמַּלְבִּין פְּנֵי חֲבֵרוֹ בָרַבִּים''', וְהַמֵּפֵר בְּרִיתוֹ שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם, וְהַמְגַלֶּה פָנִים בַּתּוֹרָה שֶׁלֹּא כַהֲלָכָה, '''אַף עַל פִּי שֶׁיֵּשׁ בְּיָדוֹ תוֹרָה וּמַעֲשִׂים טוֹבִים, אֵין לוֹ חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא:'''}}
 
בדומה למדה ה'''גמרא בבבא מציעא''' {{גמרא|בבא מציעא|נח|ב|נח:}} שמי שמלבין פנים הוא כשופך דמים ויורד לגיהנם ולא עולה: 
 
{{ציטוט|תוכן=תני תנא קמיה דרב נחמן בר יצחק: '''כל המלבין פני חבירו ברבים כאילו שופך דמים''' {{ש}} א"ל - שפיר קא אמרת {{מ|יפה אמרת}} דחזינא ליה דאזיל סומקא ואתי חוורא {{מ|שאנו רואים שלאחר המתבייש, שאחר הבושה בא החיוורון, והרי הוא כשופך את דמו}} אמר ליה אביי לרב דימי: במערבא במאי זהירי? {{מ|בארץ ישראל, במה זהירים?}} א"ל באחוורי אפי {{מ|בהלבנת פנים}} (..) '''כל היורדין לגיהנם עולים, חוץ משלשה שיורדין ואין עולין''', ואלו הן: הבא על אשת איש '''והמלבין פני חבירו ברבים והמכנה שם רע לחבירו'''}}
 
וכן מביאה '''הגמרא בסנהדרין''' {{גמרא|סנהדרין|קז|א|קז.}}
 
{{ציטוט|תוכן=הבא על אשת איש מיתתו במה? אמרתי להם הבא על אשת איש מיתתו בחנק, ויש לו חלק לעולם הבא. '''אבל המלבין פני חבירו ברבים אין לו חלק לעולם הבא'''.}}
 
=== ראשונים ===


נחלקו האחרונים לגבי חומרת האיסור:
== איסור הלבנת פנים בתוכחה ==
למדו חכמים מהפסוק {{ציטוטון|הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ וְלֹא תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא.}} {{ויקיטקסט|קטגוריה:ויקרא יט יז|ויקרא יט יז}} שחובה להוכיח את חברו שעבר עבירה. '''אבל אסור להוכיח עד שפניו משתנות'''. כך נאמר בגמרא {{גמרא|ערכין|טז|ב|ערכין טז:}}
{{ציטוט|תוכן=מנין לרואה בחבירו דבר מגונה שחייב להוכיחו? שנאמר "הוכח תוכיח" הוכיחו ולא קבל - מנין שיחזור ויוכיחנו? תלמוד לומר: "תוכיח" מכל מקום, {{ש}} '''יכול אפי' משתנים פניו? ת"ל לא תשא עליו חטא'''}}
וכן פוסק ה'''רמב"ם''' {{רמבם|דעות|ו|ח|הלכות דעות, פ"ו ה"ח}}:
{{ציטוט|תוכן=הַמּוֹכִיחַ אֶת חֲבֵרוֹ תְּחִלָּה לֹא יְדַבֵּר לוֹ קָשׁוֹת עַד שֶׁיַּכְלִימֶנּוּ שֶׁנֶּאֱמַר "וְלֹא תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא". כָּךְ אָמְרוּ חֲכָמִים יָכוֹל אַתָּה מוֹכִיחוֹ וּפָנָיו מִשְׁתַּנּוֹת? תַּלְמוּד לוֹמַר וְלֹא תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא. מִכָּאן שֶׁאָסוּר לָאָדָם לְהַכְלִים אֶת יִשְׂרָאֵל וְכָל שֶׁכֵּן בָּרַבִּים.}}


==האם לוקים==
==האם לוקים==

גרסה מ־23:43, 8 בדצמבר 2021

מקורות
משנה:ברכות מג:
בבלי:אבות ג יא
רמב"ם:הלכות דעות ו' ח', הלכות תשובה ג' י"ד

מה תוקף איסור הלבנת פנים, ופרטים נוספים על האיסור.

מקור האיסור וחומרתו

משנה וגמרא

חכמים בגמרא (ברכות מג:) מביאים שאיסור הלבנת פנים הוא איסור חמור מאוד:

אָמַר רַב זוּטְרָא בַּר טוֹבִיָּה אָמַר רַב, וְאָמְרִי לַהּ אָמַר רַב חָנָא בַּר בִּיזְנָא אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן חֲסִידָא, וְאָמְרִי לַהּ אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן מִשּׁוּם רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַי: נוֹחַ לוֹ לְאָדָם שֶׁיַּפִּיל עַצְמוֹ לְתוֹךְ כִּבְשַׁן הָאֵשׁ וְאַל יַלְבִּין פְּנֵי חֲבֵרוֹ בָּרַבִּים. מְנָלַן? — מִתָּמָר, שֶׁנֶּאֱמַר: ״הִיא מוּצֵאת וְגוֹ׳״

מסביר רש"י (מג: ד"ה היא מוצאת והיא שלחה וגו') שמקור הלימוד הוא לגבי תמר, שלאחר שיהודה שכב עימה היא בעצמה לא אמרה שאלו הסימנים של יהודה. אלא אמרה "לאיש אשר אלה הסימנים אנכי הרה", אם יודה - יודה, ואם לא אשרף ולא אלבין פניו.

המשנה במסכת אבות (אבות ג יא) מביאה בשם רבי אלעזר המודעי - שהמלבין פנים אין לו חלק לעולם הבא.

רַבִּי אֶלְעָזָר הַמּוֹדָעִי אוֹמֵר, הַמְחַלֵּל אֶת הַקָּדָשִׁים, וְהַמְבַזֶּה אֶת הַמּוֹעֲדוֹת, וְהַמַּלְבִּין פְּנֵי חֲבֵרוֹ בָרַבִּים, וְהַמֵּפֵר בְּרִיתוֹ שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם, וְהַמְגַלֶּה פָנִים בַּתּוֹרָה שֶׁלֹּא כַהֲלָכָה, אַף עַל פִּי שֶׁיֵּשׁ בְּיָדוֹ תוֹרָה וּמַעֲשִׂים טוֹבִים, אֵין לוֹ חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא:

בדומה למדה הגמרא בבבא מציעא (נח:) שמי שמלבין פנים הוא כשופך דמים ויורד לגיהנם ולא עולה:

תני תנא קמיה דרב נחמן בר יצחק: כל המלבין פני חבירו ברבים כאילו שופך דמים
א"ל - שפיר קא אמרת (יפה אמרת) דחזינא ליה דאזיל סומקא ואתי חוורא (שאנו רואים שלאחר המתבייש, שאחר הבושה בא החיוורון, והרי הוא כשופך את דמו) אמר ליה אביי לרב דימי: במערבא במאי זהירי? (בארץ ישראל, במה זהירים?) א"ל באחוורי אפי (בהלבנת פנים) (..) כל היורדין לגיהנם עולים, חוץ משלשה שיורדין ואין עולין, ואלו הן: הבא על אשת איש והמלבין פני חבירו ברבים והמכנה שם רע לחבירו

וכן מביאה הגמרא בסנהדרין (קז.)

הבא על אשת איש מיתתו במה? אמרתי להם הבא על אשת איש מיתתו בחנק, ויש לו חלק לעולם הבא. אבל המלבין פני חבירו ברבים אין לו חלק לעולם הבא.

ראשונים

איסור הלבנת פנים בתוכחה

למדו חכמים מהפסוק "הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ וְלֹא תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא." (ויקרא יט יז) שחובה להוכיח את חברו שעבר עבירה. אבל אסור להוכיח עד שפניו משתנות. כך נאמר בגמרא (ערכין טז:)

מנין לרואה בחבירו דבר מגונה שחייב להוכיחו? שנאמר "הוכח תוכיח" הוכיחו ולא קבל - מנין שיחזור ויוכיחנו? תלמוד לומר: "תוכיח" מכל מקום,
יכול אפי' משתנים פניו? ת"ל לא תשא עליו חטא

וכן פוסק הרמב"ם (הלכות דעות, פ"ו ה"ח):

הַמּוֹכִיחַ אֶת חֲבֵרוֹ תְּחִלָּה לֹא יְדַבֵּר לוֹ קָשׁוֹת עַד שֶׁיַּכְלִימֶנּוּ שֶׁנֶּאֱמַר "וְלֹא תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא". כָּךְ אָמְרוּ חֲכָמִים יָכוֹל אַתָּה מוֹכִיחוֹ וּפָנָיו מִשְׁתַּנּוֹת? תַּלְמוּד לוֹמַר וְלֹא תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא. מִכָּאן שֶׁאָסוּר לָאָדָם לְהַכְלִים אֶת יִשְׂרָאֵל וְכָל שֶׁכֵּן בָּרַבִּים.

האם לוקים

ב

האם יהרג ובל יעבור

ב

האיסור כשאינו ברבים

ב

ראו גם

  • ואהבת לרעך כמוך

שיעורים, מאמרים וכתבי עת

הערות שוליים