הבדלים בין גרסאות בדף "לעבור מאחורי בית הכנסת בשעת התפילה"

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 8: שורה 8:
'''רש"י''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=8b&format=pdf (ד"ה אסור לעבור)] כותב שסיבת האיסור היא מפני שנראה כמבריח עצמו מפתח בית הכנסת שבמזרח.  
'''רש"י''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=8b&format=pdf (ד"ה אסור לעבור)] כותב שסיבת האיסור היא מפני שנראה כמבריח עצמו מפתח בית הכנסת שבמזרח.  
<BR/>משמע מדברי רש"י שאיירי באדם שהולך מאחורי בית הכנסת בצד מערב, כלומר לא בצד של הפתח, שאז נראה כאילו בורח מבית הכנסת ולא רוצה להיכנס. אך '''רבנו יונה''' (ג ב ד"ה אמר ר' יהושע בן לוי) הבין בדברי הגמרא שמיירי באדם שעובר בצד של הפתח, וכך מסביר גם בדעת רש"י.
<BR/>משמע מדברי רש"י שאיירי באדם שהולך מאחורי בית הכנסת בצד מערב, כלומר לא בצד של הפתח, שאז נראה כאילו בורח מבית הכנסת ולא רוצה להיכנס. אך '''רבנו יונה''' (ג ב ד"ה אמר ר' יהושע בן לוי) הבין בדברי הגמרא שמיירי באדם שעובר בצד של הפתח, וכך מסביר גם בדעת רש"י.
'''רבנו יונה''' שם גם מסביר טעם מעט שונה לאיסור, שהוא משום שמא יחשדוהו שפורק ממנו עול תפילה, כיון שהציבור מתפללים והוא לא נכנס.
<BR/>כלומר לפי רש"י הוא נראה כבורח בזה שהולך מצד אחר של הפתח, ואילו לפי רבנו יונה, דווקא בזה שהוא הולך סמוך לפתח ולא נכנס, בזה הוא החשד.


== היחס בין סוגיה זו לסוגית תפילה מאחורי בית כנסת ==
== היחס בין סוגיה זו לסוגית תפילה מאחורי בית כנסת ==

גרסה מ־22:42, 3 ביולי 2018

Incomplete-document-purple.svg יש להשלים סוגיה זו: בסוגיה זו חסר מידע בסיסי או הרחבות נוספות מעבר למידע שכתוב.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
מקורות
בבלי:ברכות ח ב; עירובין יח ב
רמב"ם:תפילה ו א
שולחן ערוך:אורח חיים צ ח

מקור הדין

בגמרא (ברכות ח ב) מובא שרבא אמר לבניו שלא יעברו אחורי בית הכנסת בשעה שהציבור מתפללים, וכן אומר שם ר' יהושע בן לוי, שאסור לו לאדם לעבור אחורי בית הכנסת בשעה שהציבור מתפללים.
דין זה מובא גם בעירובין (יח ב) שם אומר ר' יוחנן שעדיף לעבור אחרי עבודת כוכבים ולא לעבור אחרי בית הכנסת בשעה שהציבור מתפללים.

טעם הדין

רש"י (ד"ה אסור לעבור) כותב שסיבת האיסור היא מפני שנראה כמבריח עצמו מפתח בית הכנסת שבמזרח.
משמע מדברי רש"י שאיירי באדם שהולך מאחורי בית הכנסת בצד מערב, כלומר לא בצד של הפתח, שאז נראה כאילו בורח מבית הכנסת ולא רוצה להיכנס. אך רבנו יונה (ג ב ד"ה אמר ר' יהושע בן לוי) הבין בדברי הגמרא שמיירי באדם שעובר בצד של הפתח, וכך מסביר גם בדעת רש"י.

רבנו יונה שם גם מסביר טעם מעט שונה לאיסור, שהוא משום שמא יחשדוהו שפורק ממנו עול תפילה, כיון שהציבור מתפללים והוא לא נכנס.
כלומר לפי רש"י הוא נראה כבורח בזה שהולך מצד אחר של הפתח, ואילו לפי רבנו יונה, דווקא בזה שהוא הולך סמוך לפתח ולא נכנס, בזה הוא החשד.

היחס בין סוגיה זו לסוגית תפילה מאחורי בית כנסת

הרי"ף (ג ב) הביא את המימרא של ריב"ל הנ"ל מיד בסמוך אחר האיסור להתפלל מאחורי בית הכנסת, אף שבגמרא לא הוזכרו בסמיכות זה לזה. כנראה שהרי"ף לומד שיש קשר בין הדברים.

רבנו יונה (ג ב ד"ה אמר ר' יהושע בן לוי) כותב שמסוגיה זו ראיה לכאורה לשיטת רש"י שפירש בסוגיה שם שאחורי בית הכנסת הוא מהצד ששם הפתחים, שהרי כאן מוכח שהחשש הוא רק שעובר בסמוך לפתח, כי הטעם הוא מפני החשד שיאמרו שפורק מעליו עול תפילה.
והוסיף וכתב שלדעת ר"י שמפרש שם שאחורי בית הכנסת הוא הצד ללא הפתח, צריך ליישב ולומר, שפעמים קורא אחורי בית הכנסת לצד זה ופעמים לצד זה.

האופנים בהם אין איסור

אביי שם בגמרא (ברכות ח ב) מסייג את האיסור, ואומר שהאיסור לא חל אם יש פתח אחר לבית הכנסת, או אם יש בית כנסת אחר בעיר, או אם הוא נושא עליו משאוי, או רץ, או מניח תפילין, שאם יש אחד מן התנאים הללו, אין חשש, ויכול לעבור מאחורי בית הכנסת.