הבדלים בין גרסאות בדף "יסוד החיוב בתפילה"

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה}}
{{בעבודה}}
{{מקורות|{{גמרא|ברכות|יז|ב|ברכות יז:|בכותרת=כן}}}}
{{מקורות|{{גמרא|ברכות|יז|ב|ברכות יז:|בכותרת=כן}},{{גמרא|ברכות|כ|א|ברכות כ.|בכותרת=כן}}|{{גמרא|ברכות|כ|א|ברכות כ.-כא:|בכותרת=כן}},{{גמרא|סוכה|לח|א|סוכה לח.|בכותרת=כן}}}}
 
מה יסוד החיוב בתפילה, האם החיוב מהתורה או מדברי חכמים, ומה דין החיוב לנשים.
מה יסוד החיוב בתפילה, האם החיוב מהתורה או מדברי חכמים, ומה דין החיוב לנשים.


שורה 17: שורה 18:


ו'''רש"י'''  {{בספריא|Rashi_on_Berakhot.20b.5.1|כ: הכי גרסינן תפלה דרחמי נינהו}} לא גורס את כל המהלך של הפשיטא, כי מהגרסא הזו משמע שתפילה דאורייתא, וקיימא לו שתפילה דרבנן.
ו'''רש"י'''  {{בספריא|Rashi_on_Berakhot.20b.5.1|כ: הכי גרסינן תפלה דרחמי נינהו}} לא גורס את כל המהלך של הפשיטא, כי מהגרסא הזו משמע שתפילה דאורייתא, וקיימא לו שתפילה דרבנן.
אבל '''תוספות''' מסביר שאפשר שזה שכתוב פשיטא לא אומר שזה מדאורייתא.
וכן כתבו הרבה ראשונים.
פשט ה'''רי"ף''' וה'''תר"י ורמב"ם מפורש -''' שזה דאורייתא.


===מקורות לתפילה דרבנן===
===מקורות לתפילה דרבנן===
שורה 29: שורה 36:


===דעת הרמב"ם===
===דעת הרמב"ם===
 
<br />
===דעת הרמב"ן===
===דעת הרמב"ן===
<br />
<br />

גרסה מ־14:15, 27 בדצמבר 2021

Gnome-colors-emblem-development-2.svg הסוגיה נמצאת בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך סוגיה זו בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית.
אם הסוגיה לא נערכה במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותה, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים.


מקורות
משנה:ברכות יז:,ברכות כ.
בבלי:ברכות כ.-כא:,סוכה לח.

מה יסוד החיוב בתפילה, האם החיוב מהתורה או מדברי חכמים, ומה דין החיוב לנשים.

סיכום הסוגייה בקצרה


גמרא

המשנה בברכות (יז:) מביאה שנושאי המיטה של המת פטורים תמיד מהתפילה, אפילו בפעמים שהם חייבים מקריאת שמע.

רש"י (יז: ד"ה ואלו ואלו פטורין מן התפלה) מביא שהסיבה לכך שכולם פטורים מהתפילה היא שחיוב התפילה הוא לא מהתורה.
לעומת זאת תר"י סוברים שהסיבה היא סיבה אחרת - שהתפילה לוקחת יותר זמן וגם דורשת עמידה, וזה מטריח יותר ולא חייבו את נושאי המיטה.


במשנה (כ.) מובא שנשים ועבדים וקטנים פטורין מקריאת שמע ומהתפילין, וחייבים בתפילה, במזוזה ובברכת המזון.

הגמרא דנה לגבי כל אחד מהמקרים הכתובים במשנה למה הם נדרשים. ולגבי תפילה יש הבדלים בגרסאות. יש גרסא אחת שאומרת ""וְחַיָּיבִין בִּתְפִלָּה" ... פשיטא! הוֹאִיל וּכְתִיב בַּהּ ״עֶרֶב וָבֹקֶר וְצָהֳרַיִם״, כְּמִצְוַת עֲשֵׂה שֶׁהַזְּמַן גְּרָמָא דָּמֵי — קָמַשְׁמַע לַן."

ורש"י (כ: הכי גרסינן תפלה דרחמי נינהו) לא גורס את כל המהלך של הפשיטא, כי מהגרסא הזו משמע שתפילה דאורייתא, וקיימא לו שתפילה דרבנן.

אבל תוספות מסביר שאפשר שזה שכתוב פשיטא לא אומר שזה מדאורייתא.

וכן כתבו הרבה ראשונים.

פשט הרי"ף והתר"י ורמב"ם מפורש - שזה דאורייתא.

מקורות לתפילה דרבנן

בגמרא (כא.) מובאים דברי רבי אליעזר שאומר "סָפֵק הִתְפַּלֵּל סָפֵק לֹא הִתְפַּלֵּל — אֵינוֹ חוֹזֵר וּמִתְפַּלֵּל." - מכאן מובן שזה דרבנן, כי אם זה היה ספק דאורייתא - היה חוזר.

הגמרא בסוכה (לח.) מקשה לגבי כך שלגבי תפילה כתבנו שאם התחילו לאכול בזמן של התפילה - לא צריך להפסיק לצורך התפילה. ולצורך הלולב אם התחיל לאכול בזמן של נטילת לולב - חייב להפסיק לצורך נטילת הלולב. והגמרא מתרצת שלולב זה דאורייתא ולכן חייב להפסיק, ותפילה זה דרבנן ולכן לא מספיק.

מקורות לתפילה מדאורייתא


פסיקת הראשונים

דעת הרמב"ם


דעת הרמב"ן


פסיקת האחרונים


ראו גם


שיעורים, מאמרים וכתבי עת

הערות שוליים