הבדלים בין גרסאות בדף "טיוטה:יהרג ואל יעבור, סנהדרין עה."

אין תקציר עריכה
שורה 36: שורה 36:


אמר רב יהודה אמר רב: מעשה באדם אחד שנתן עיניו באה אחת והעלה ליבו טינא(רש"י:"נימוק מרוב אהבה, נטמטם ליבו והעלה חולי"), ובאו ושאלו לרופאים,ואמרו:(הרופאים) אין לו תקנה עד שתבעל. אמרו חכמים:'''(על המקרה הזה)'''ימות ואל תבעל לו; תעמוד לפניו ערומה. ימות ואל תעמוד לפניו ערומה; תספר עימו מאחורי הגדר(=ב"ייחוד"). ימות ולא תספר עימו מאחורי הגדר.
אמר רב יהודה אמר רב: מעשה באדם אחד שנתן עיניו באה אחת והעלה ליבו טינא(רש"י:"נימוק מרוב אהבה, נטמטם ליבו והעלה חולי"), ובאו ושאלו לרופאים,ואמרו:(הרופאים) אין לו תקנה עד שתבעל. אמרו חכמים:'''(על המקרה הזה)'''ימות ואל תבעל לו; תעמוד לפניו ערומה. ימות ואל תעמוד לפניו ערומה; תספר עימו מאחורי הגדר(=ב"ייחוד"). ימות ולא תספר עימו מאחורי הגדר.
פליגי בה ר' יעקב בר אידי ור' שמואל בר נחמני, חד אמר: אשת איש הייתה, וחד אמר: פנויה הייתה. בשלמא למאן דאמר אשת איש הייתה. שפיר, אלא למאן דאמר פנויה הייתה מאי כוליה האי?{=מי שאמר אשת איש הייתה אמר טוב['''שכן שייך לגזור במקרה של החולי מאהבה הנ"ל שמא יגיעו לעברת עריות מיחוד, או עמידה לפניו ערומה''' (והאופציה השלישית אסורה שכן זה עריות גופא שזה מהשלוש עברות של יהרג ואל יעבור בלא קשר למקרה שלנו) '''וכמו שכתב רש"י שיש חשש כזה בתירוץ הבא:"שלא יהו בנות ישראל פרוצות בעריות-לעמוד בפני האנשים לתת בהם עיניהם וימסרום להם לביאה".''' '''אבל בפנויה מה כל כך החמרת? שכן יש פה פיקוח נפש, וגם אם יגיעו לעבירה אין זה ביהרג ואל יעבור''')
 
פליגי בה ר' יעקב בר אידי ור' שמואל בר נחמני, חד אמר: אשת איש הייתה, וחד אמר: פנויה הייתה. בשלמא למאן דאמר אשת איש הייתה. שפיר, אלא למאן דאמר פנויה הייתה מאי כוליה האי?{=מי שאמר אשת איש הייתה אמר טוב['''שכן שייך לגזור במקרה של החולי מאהבה הנ"ל שמא יגיעו לעברת עריות מיחוד, או עמידה לפניו ערומה''' (והאופציה השלישית אסורה שכן זה עריות גופא שזה מהשלוש עברות של יהרג ואל יעבור בלא קשר למקרה שלנו) '''וכמו שכתב רש"י שיש חשש כזה בתירוץ הבא:"שלא יהו בנות ישראל פרוצות בעריות-לעמוד בפני האנשים לתת בהם עיניהם וימסרום להם לביאה".''' '''אבל בפנויה מה כל כך החמרת? שכן יש פה פיקוח נפש, וגם אם יגיעו לעבירה אין זה ביהרג ואל יעבור''']}
 
רב פפא אמר: משום פגם משפחה.{רש"י-"משום פגם משפחה-האשה שהיו בושין בדבר". '''כלומר, גזרו חכמים גם על פנויה במקרה של החולי מאהבה הנ"ל משום פגם משפחה.''' כלומר, שהמשפחה תתבייש מהדבר['''ויש להם להתבייש שכן זה יכול להגיע אפילו למקרה של ביאה, שכן רב פפא לא חלק על רב אחא בריה דרב איקא על המציאות שהם עלולות להגיע לביאה כמו שפירש רש"י אלא רק בגלל מה גזרו(ואין כאן מחלוקת במציאות)''']}  רב אחא בריה דרב איקא אמר: כדי שלא יהו בנות ישראל  פרוצות בעריות.