הבדלים בין גרסאות בדף "חפיפה קודם טבילה"

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
שורה 1: שורה 1:
{{תחרות כתיבה}}
{{תחרות כתיבה}}
{{מקורות|משנה|בבלי|ירושלמי|רמב"ם|שלחן ערוך}}
{{מקורות|משנה|בבלי נידה סז:-סח. |ירושלמי|רמב"ם הלכות מקוואות פרק ב הלכה טז|שלחן ערוך יורה דעה סימן קצט סעיף ג-ד}}
שורה אחת המתמצתת במה הולכת לעסוק הסוגיה
שורה אחת המתמצתת במה הולכת לעסוק הסוגיה
.
.
הסתירה באמוראים ויישובה
הסתירה באמוראים ויישובה
מקור הסוגיא בגמרא בנידה (סח.) שם מובאות שני פסקי אמוראים סותרים אחד אומר שאשה תחוף ביום ותטבול בלילה. והשני אומר שאשה תחוף גם כן בלילה. והגמרא מיישבת שההבדל בין הפסקים הוא שזה נאמר במקום שאפשר וזה נאמר במקום שאי אפשר.   
מקור הסוגיא בגמרא בנידה (סח.) שם מובאות שני פסקי אמוראים סותרים, שנפסקים להלכה: פסק אחד אומר שאשה תחוף ביום ותטבול בלילה. והשני אומר שאשה תחוף גם כן בלילה. [[נידה סח.|והגמרא]] מיישבת שההבדל בין הפסקים הוא שזה נאמר במקום שאפשר וזה נאמר במקום שאי אפשר.   
מחלוקת בביאור הסוגיא בראשונים
מחלוקת בביאור הסוגיא בראשונים
נחלקו הראשונים  
נחלקו הראשונים בביאור יישוב הסוגיא: כאן במקום שאפשר וכאן במקום שאי אפשר. '''רש"י''' ביאר שמקום שאפשר מוסב על טבילה ביום, שבמקום שהאשה יכולה לטבול, יש עדיפות שתטבול ביום. אך במקום שאי אפשר לחוף ביום, כמו טבילה במוצאי שבת ויום טוב, תחוף רק בלילה. '''תוספות''' מבארים שהסיבה שישנה עדיפות לחפוף ביום היא משום שבלילה היא מזדרזת הרבה, ושמא לא תחוף כמו שצריך, ע"כ טוב לכתחילה ביום. בהמשך הדברים מביא תוספות 


== כותרת שלישית ==
== כותרת שלישית ==

גרסה מ־02:29, 11 בפברואר 2018

מקורות
משנה:משנה
בבלי:בבלי נידה סז:-סח.
ירושלמי:ירושלמי
רמב"ם:רמב"ם הלכות מקוואות פרק ב הלכה טז
שולחן ערוך:שלחן ערוך יורה דעה סימן קצט סעיף ג-ד

שורה אחת המתמצתת במה הולכת לעסוק הסוגיה . הסתירה באמוראים ויישובה מקור הסוגיא בגמרא בנידה (סח.) שם מובאות שני פסקי אמוראים סותרים, שנפסקים להלכה: פסק אחד אומר שאשה תחוף ביום ותטבול בלילה. והשני אומר שאשה תחוף גם כן בלילה. והגמרא מיישבת שההבדל בין הפסקים הוא שזה נאמר במקום שאפשר וזה נאמר במקום שאי אפשר. מחלוקת בביאור הסוגיא בראשונים נחלקו הראשונים בביאור יישוב הסוגיא: כאן במקום שאפשר וכאן במקום שאי אפשר. רש"י ביאר שמקום שאפשר מוסב על טבילה ביום, שבמקום שהאשה יכולה לטבול, יש עדיפות שתטבול ביום. אך במקום שאי אפשר לחוף ביום, כמו טבילה במוצאי שבת ויום טוב, תחוף רק בלילה. תוספות מבארים שהסיבה שישנה עדיפות לחפוף ביום היא משום שבלילה היא מזדרזת הרבה, ושמא לא תחוף כמו שצריך, ע"כ טוב לכתחילה ביום. בהמשך הדברים מביא תוספות

כותרת שלישית

וכן הלאה...

ראו גם

  • [סוגיה משיקה לסוגיה זו]
  • [עוד סוגיה שקרובה לה בתוכן]

שיעורים, מאמרים וכתבי עת

הערות שוליים