ויקיסוגיה:ויקיסוגיה

מתוך ויקיסוגיה
גרסה מ־09:23, 4 בדצמבר 2015 מאת א.א (שיחה | תרומות) (דף חדש: באופן כללי ויקיסוגיה מעניקה לכם חופש כתיבה, כל אחד לפי הסגנון והדרך שלו בלימוד הסוגיה. <br/> אם יש לכם הע...)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

באופן כללי ויקיסוגיה מעניקה לכם חופש כתיבה, כל אחד לפי הסגנון והדרך שלו בלימוד הסוגיה.
אם יש לכם הערות על צורת הכתיבה של סוגיה מסויימת, אפשר, כמו כל הערה אחרת, לכתוב על זה בדף שיחה של הסוגיה.

אף על פי כן יש כמה נקודות שחשוב לציין.

משפט פותח

כל סוגיה יש לפתוח במשפט של שורה או שתיים על מה הולכת לדבר הסוגיה. יש לכתוב זאת לפני הכותרת הראשונה. משפט זה חשוב מאד, הוא יעזור גם ללומדים וגם למנועי החיפוש.

מבנה וסגנון כתיבה

אתם מוזמנים להחליט על המבנה והסגנון שאתם רוצים לכתוב את הסוגיה שלכם, אם לבנות אותה בסגנון הלכתי לפי סדר כרונולוגי מהגמ' עד האחרונים, או בסגנון ישיבתי ולחרוז את השיטות השונות דרך הצגת סברות בסוגיה או בכל דרך אחרת. העיקר שתשמרו על אחידות ושיהיה סדר מסויים, ע"מ שתיווצר ללומדים תמונה כללית ובהירה בסוגיה, שלא יצאו מבולבלים יותר ממה שבאו. הרבו להשתמש בכותרות ובכותרות-משנה, זה עושה סדר בסוגיה. בסופו של דבר, המטרה היא להבהיר את הדברים עד כמה שניתן, לפי הרמה של לומד ממוצע. אין צורך לכתוב ברמה של אדם שאין לו מושג בלימוד, ומאידך גם לא רק ללמדנים שעכשיו למדו את הסוגיה במשך כמה ימים.

השאיפה היא להקיף כמה שיותר ספרים. לכן גם אם הלכתם על סגנון מסויים, ייתכן ואחרים יבואו ויוסיפו נקודות מבט שונות בסוגיה, כדי להביא עוד מקורות.

מה לכתוב

השאיפה של האתר היא להכיל כמה שיותר מקורות, לכן כל מה שלמדתם אתם יכולים לכתוב, בתנאי שאתם שומרים על סדר ומבנה. כמובן שאין לכתוב ולצטט ספרים שאינם מקובלים על שלמי אמוני ישראל, שמחבריהם נטו מדרך התורה. הכלל פה הוא ע"פ דברי חז"ל "כל אדם שיש בו יראת שמים, דבריו נשמעין" (ברכות ו ב).

אם אתם מביאים כמה פוסקים שהסכימו על אותו דבר, אין להאריך ולכתוב פעמיים אותו דבר. הסתפקו בכתיבת "וכן כתב כו". אמנם עיינו היטב אם אין אותו פוסק מוסיף על דברי קודמו, או גורע ממנו, או אולי מביא ראיה אחרת וכו'. כלל הדברים, שיהיה סיכום תמציתי אבל גם מדוייק.

ציוני מקורות

את שמות הספרים והפוסקים יש להדגיש: "הגמרא אומרת... ולפי תוס'... אבל לכא' דעת הרמב"ם אינה כן".
אבל זה דווקא בהצגת השיטה, אך אם כותבים למשל: "והרמב"ם כנראה חולק על תוס' בנקודה זו", אין צורך להדגיש את תוס'.

יש לציין מקורות מדוייקים ולהפנות אליהם. את המקורות נציין בסוגריים מעוגלות בכתב לא מודגש, ובאותיות בלבד, אין צורך לכתוב מילים כמו 'דף' 'פרק' 'סימן' וכד'. לדגומא: משנה (בבא מציעא ב א), רמב"ם (שבת ד ג), תוס' (שבת ב א ד"ה שתים), סמ"ג (לא תעשה סח), חזון איש (אורח חיים לב ג) יביע אומר (א יד ב) וכן על זה הדרך. יוצאים מן הכלל הם הציונים 'ד"ה', 'עמ' שיש לכתבם. אם ההפניה היא להערה בספר יש לכתוב אותה בסוגריים מרובעות למשל: שמירת שבת כהלכתה (טו מט[קסב]).
כל האמור הוא דווקא כאשר מציינים את הספר כמקור, ורוצים להציג את דבריו. אך אם מזכירים את המקור כבדרך אגב בתוך דברי אחד הפוסקים, אין צורך לשמור על כלל זה. למשל ניתן לכתוב: וכתבו התוס' ע"פ הגמ' ביבמות לד: שאין דבריו מחוורים כו'. כיון שאתם לא כותבים מה כתוב שם בגמרא, אין צורך לכתוב אותה ע"פ העיקרון של ציון מקורות.

אין להשתמש באתר במילה 'שם' בתור הפניה. אם אתם רואים צורך לציין את המקור שוב, ציינו אותו במלואו, אם לא, אפשר לכתוב את המילה 'שם' בתוך הטקסט. למשל: עוד כתב המשנה ברורה שם וכו'.

בכתיבת המקורות אין צורך לכתוב כל פעם את המסכת או את הסימן בשלחן ערוך. למשל אם אתם כותבים את דעת הרמב"ן בסוגיה כלשהי במסכת ראש השנה, אין צורך לכתוב חידושי הרמב"ן (ראש השנה לד א ד"ה או אינו) אלא מספיק לכתוב חידושי הרמב"ן (לד א ד"ה או אינו). אבל כשכותבים את הגמרא או המשנה, לפחות בפעם הראשונה, יש לכתוב גם את המסכת.
ולפי אותו עיקרון גם בשולחן ערוך. כשאתם כותבים את הטור והשלחן ערוך כתבו (אורח חיים תרעד א), אבל במגן אברהם כתבו רק את הסעיף קטן (י).

כדי להימנע מפגיעה בכבוד תלמידי חכמים, אין להשתמש בתארים מלבד התואר 'הרב'.

קישורים

המקור [כל מה שבתוך הסוגריים המעוגלות] צריך להיכתב כקישור חיצוני. קשרו את המקור לאתר אחר שבו יוכלו הלומדים לקרוא וללמוד את הדברים בפנים. אנחנו מעדיפים קישורים לספרים סרוקים ולא טקסטואלים כדי להיות כמה שיותר קרובים למקור. לכן האתרים המועדפים הוא hebrewbooks או דעת. אם אין שם את הספר שאתם צריכים, או שהוא במהדורה ישנה מאוד, קשרו לאתר עם ספרים טקסטואלים כמו ויקיטקסט, מכון ממרא (בקישורים לרמב"ם) וכד'. שימו לב שאתם לא מפנים לדף הבית של האתר, או לתחילת הספר, אלא למקום המדוייק. יש צורך לדפדף בספר עד המקום, ורק אז להעתיק את הכתובת המדוייקת לויקיסוגיה.

דברי תורה עניים במקום אחד ועשירים במקום אחר. ישנה שאיפה ליצור כמה שיותר קישורים פנימיים בין סוגיות. אמנם זה יקרה יותר כשיצטברו הרבה סוגיות באתר בע"ה, אבל אם אתם כותבים או לומדים בסוגיה קיימת, וישנו מושג בסוגיה שעשוי להתברר יותר במקום אחר, צרו לו קישור פנימי, אחר כך מישהו יבוא ויכתוב על זה סוגיה.

דיוק

כשמביאים שיטה בסוגיה, יש לוודא שלמדתם את הדברים בפנים וברור לכם שכך הם הדברים. לא להסתמך על פוסקים שהביאו את השיטה, אלא לפתוח בפנים ולבדוק את הדברים. אם אין לכם אפשרות לראות בפנים ובכל זאת אתם רוצים להביאו, כתבו דבר בשם אומרו, למשל: "כתב הבית יוסף בשם הסמ"ג...". אולי יבוא מישהו אחריכם ויוסיף ויתקן, אם יש צורך.

שלבי הכתיבה

מומלץ קודם כל ללמוד את הסוגיה מתחילה עד סוף, לקנות בהירות בסוגיה עד שאתם מרגישים שהיא "ביד" שלכם, ורק אחר כך להתחיל לכתוב. באופן הזה הכתיבה יוצאת הרבה יותר מסודרת. תוכלו לעשות לכם טיוטא על דף, עם נושאים ותתי נושאים, ולבדוק איך מתאים לכם לבנות את הסוגיה. ייתכן שלחלק מכם יהיה נוח יותר לכתוב את הסוגיה בWORD ולהעתיק משם לתוך תיבת העריכה באתר.

אנחנו ממליצים בכתיבה הראשונה לא להתעסק עם תחביר ויקי מלבד הכותרות, אלא לכתוב ברצף אחד, ורק בסוף להדגיש מה שצריך הדגשה, ולקשר איפה שצריך קישור.

כתיבה בסוגיה קיימת

אם באתם לכתוב וראיתם שכבר כתבו על הסוגיה שלכם, זה מצויין, בדיוק בשביל זה נועד האתר. בדקו אם יש לכם הערות לשוניות, הוספת מקורות, אם יש טעויות כתיב, טעות בציון מקור, וכו'. אם השינוי שאתם עושים הוא לא מהותי, סמנו זאת לפני השמירה כ'שינוי משני', שהכותב יידע שלא עשיתם שינוי מהותי.
אם יש לכם מחלוקת מהותית עם כותב הסוגיה, גם את זה אתם יכולים לשנות. אבל מידת דרך ארץ לפנות קודם בדף השיחה ולכתוב שם את ההשגה שלכם, ולא מיד לשנות את מה שכתב בעמל תורתו. תנו לו אפשרות להסביר את עצמו בדף השיחה, אולי תגיעו לעמק השווה.
ייתכן גם שיש לכם מחלוקת על כל דרך הצגת הסוגיה, אולי אתם חושבים שאפשר לערוך אותה אחרת, או אתם חושבים שכדאי לחלק את הסוגיה לשתים וכד', כתבו כל זה בדף השיחה ותחליטו יחד.

חידושים

ויקיסוגיה אינה מיועדת לכתיבת חידושי תורה. יש אתרים שנבנו במיוחד בשביל זה.
יחד עם זה המטרה של ויקיסוגיה היא לא רק להציג את כל מה שנכתב עד עכשיו בספרות הש"ס והפוסקים, אלא מתוך לימוד משותף של הרבה תלמידי חכמים, להגיע להבנות כוללות בסוגיות וליישב מחלוקות. לכן אם יש לכם דרך בסוגיה שהגעתם אליה מתוך עמל תורה, ואתם חושבים שהיא מועילה להבנת הסוגיה, אתם מוזמנים לכתוב אותה, ובתנאי שהיא ע"פ דרך הלימוד המקובלת בעם ישראל.
אפשרות נוספת היא להציע אותה בדף השיחה, על מנת לקבל תגובות, ולהחליט יחד עם עוד תלמידי חכמים אם להכניס את החידוש הזה לדף התוכן, או להשאיר אותו בתור הצעה בדף השיחה.

מאמרים וכתבי עת

אם יש לכם מאמר שכתבתם בסוגיה, ואין הוא מתאים, לפי מבנהו וסגנונו או מכל סיבה אחרת, להיות כתוב כסוגיה באתר, אתם יכולים להעלות אותו כקישור. חפשו בתיבת הכלים 'העלאת קובץ לשרת', ופשוט שימו קישור אליו בסוף הסוגיה תחת הכותרת "מאמרים וכתבי עת".

תחת כותרת זו אפשר גם לקשר למאמרים שהתפרסמו בכתבי עת שונים, אך בדקו קודם שאין אתם פוגעים בזכויות יוצרים.

שימו לב, ניתן להעלות קבצים עם הסיומות הבאות בלבד: png, gif, jpg, jpeg